
Innovatie en ondernemen zijn cruciale aanjagers van economische groei. De overheden en bedrijven richten zich op innovaties en het stimuleren van innovatief gedrag bij ondernemers en stakeholders. Innovaties kunnen plaatsvinden op producten, diensten en processen. Innovatie brengt vernieuwing en verschuiving op gang en leidt tot nieuwe combinaties die al dan niet leiden tot 'creative destruction'. Innovatief ondernemen zet aan tot waardecreatie en kan van strategisch, tactisch en operationele aard zijn.
De onderzoekslijn Innovatie & Ondernemen van de onderzoeksgroep Business Research Centre richt zich op mkb-ondernemers, om hun groeikansen op crosscultureel gebied te herkennen en te realiseren. Samen met onderzoekers, ondernemers en studenten worden instrumenten ontwikkeld om crosscultureel ondernemen en samenwerken in het mkb te bevorderen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met ondernemersorganisaties.
De locomotieven van de nieuwe economie zijn de mkb-ondernemers. Ze geven de economie van morgen vorm en kleur, samen met politici, wetenschappers en consumenten. Innovatief en crosscultureel ondernemen worden daarbij steeds belangrijker gezien de toenemende diversiteit in het bedrijfsleven en op de afzetmarkten. De cross-overs, de onderlinge verbindingen en de interacterende ontwikkelingen tussen ondernemers, ondernemingen en afnemers staan centraal binnen de onderzoekslijn Innovatie & Ondernemen.
Van maandag 1 tot en met zaterdag 6 februari vindt de Week van de Circulaire Economie plaats. Het doel? Laten zien hoe circulair ondernemen in de praktijk werkt. Ook Hogeschool Inholland doet mee, onder andere aan de Nationale Hackathon Circulaire Economie, waar studenten de uitdaging aangaan om circulaire vraagstukken op te lossen.