Mobiel leren

Lector
Jos Fransen
Onderzoekslijn
Teaching, Learning & Technology
Duur
1-1-2018 t/m 1-1-2022
Locatie
Den Haag
Publicatie
Aantal publicaties

Didactische inzet van mobiele technologie

 In het onderwijs is sprake van een groeiende belangstelling voor de  inzet van mobiele technologie ten behoeve van leren en lesgeven.  Mobiele technologie kan de kennisontwikkeling en de training van vaardigheden van de lerende in verschillende contexten ondersteunen, mits die mobiele technologie doordacht wordt ingezet. Mobiele technologie kan authentiek/gesitueerd leren, gepersonaliseerd leren en samenwerkend leren effectief ondersteunen, waarbij de mate van eigenaarschap over het eigen leerproces een belangrijke factor is.  

Dit vraagt van de leerkracht kennis over de inhoud van het leren, over hoe dat leren in zijn werk gaat, over wat dat vraagt van hem/haar en van de leeromgeving, en over hoe mobiele technologie daarbij effectief kan worden ingezet. 

Het team van Teaching, Learning & Technology onderzoekt de effectieve inzet van mobiele technologie in leerprocessen om leerprocessen te versterken in het kader van activerende didactiek. Door middel van een ontwerpgerichte onderzoeksaanpak wordt samen met docenten nieuwe toepassingen voor en met mobiele technologie ontwikkeld en getest.  Zij zijn onderzoekspartner in het Erasmus+ project Designing and Evaluating Innovative Mobile Pedagogies (DEIMP). Voor meer informatie over dit project bezoek lees deze blogpostvan Jeroen Bottema of bezoek de website.

'Het doel is om meer kennis te creëren over innovatieve didactische inzet van mobiele technologie, en inzichten te genereren in factoren die belangrijk zijn voor duurzame implementatie .’

Jeroen Bottema, onderzoeker Teaching, Learning & Technology

51 nieuwsberichten

Heb je vragen?

We staan je graag te woord!

Je kunt contact opnemen met Jeroen Bottema.
Telefoon
0611449678