Communicatie voltijd

"Met deze opleiding kun je in alle branches terecht."

Docent Jaap van der Grinten

Ik ben Jaap van der Grinten, sinds 2001 in dienst bij Inholland. Ik geef les aan voltijdstudenten van alle studiejaren van de opleiding Communicatie, zowel in Rotterdam als in Den Haag.

In welke vakken geef je les?
Ik geef les over Brandmanagement; merken zijn tegenwoordig van grote strategische waarde voor organisaties. In aansluiting op marketing- en marketingcommunicatievakken in het eerste en tweede jaar gaan studenten in het derde jaar op strategisch niveau met merken aan de slag. De belangrijkste onderwerpen zijn het bepalen van een merkpositionering en het bepalen met welke merknamen gewerkt wordt.
Verder doceer ik Marketingcommunicatie 1 en 2; dat zijn de basisvakken in het eerste en tweede jaar waarin ik de essentie van marketing en marketingcommunicatie behandel. Daarnaast geef ik Afstudeerbegeleiding. Ik help studenten hun meesterproef succesvol af te ronden en het hbo-diploma te behalen.
Het eerste jaar gaat over het ontdekken van de wereld van communicatie. Studenten krijgen veel structuur, lessen en begeleiding. In het tweede jaar spoor je de student aan om zelf plannen op te stellen en analyses te maken. Ze beginnen zelfstandig strategisch te leren denken. In het derde jaar volgt de stage en doorlopen studenten de communicatiecyclus. Ze stippelen hun eigen pad uit en leren individueel en zelfstandig het strategisch startniveau te bereiken. Als docent probeer je de lesstijl steeds aan deze verschillende niveaus aan te passen.

Welke opleiding(en) heb je zelf gevolgd?
Ik heb Bedrijfseconomie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, specialisatie Marketing. Aan de zelfde universiteit volgde ik een leergang Merkenmanagement in de vorm van een postdoctorale master.

Heb je bij andere organisaties gewerkt voordat je docent werd bij Inholland?
Ja. Bij Philips was ik international advertisingmanager en bij L'Oreal heb ik gewerkt als marketingmanager. Bij Philips was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van wereldwijde reclamecampagnes voor verschillende producten. Indertijd werkten we voor huishoudelijke producten samen met Alessi dat productdesign op de voorgrond plaatste in plaats van technische innovatie. Bij L'Oreal was ik voor Nederland verantwoordelijk voor de divisie luxe parfums waaronder de merken Giorgio Armani, Ralph Lauren en Cacharel. In 2000 was de lancering van Noa van Cacharel een enorme hit waarmee we onze marktleiderpositie flink verstevigden.

Ben je op dit moment, naast je docentschap bij Inholland, nog met andere activiteiten bezig die relevant zijn voor het vakgebied waarin je les geeft?
Ik geef gastcolleges merkpositionering aan andere bachelor- en masteropleidingen. Daarnaast geef ik lezingen op congressen en voor bedrijven op het gebied van merkpositionering. Ik zit ook in de jury voor de SAN Accenten, een reclameprijs die ieder jaar tijdens een spetterend gala in Studio 23 in Hilversum wordt uitgereikt. Ieder jaar jureren via mij drie studenten van de opleiding Communicatie mee.

Gebruik je al die ervaringen uit het werkveld tijdens het lesgeven?
Mijn contact met het werkveld gebruik ik om altijd actuele voorbeelden te hebben in de les en om de laatste ontwikkelingen te volgen. Ook is het een netwerk dat ik voor goede studenten kan inzetten.

Heb je bij Inholland, naast je docentschap, ook nog een andere rol?
Ik ben lid van de curriculumcommissie die waakt over de inhoudelijke kwaliteit van de opleiding. We vernieuwden het gehele programma van de opleiding Communicatie. Een superleuke klus waar bijna alle collega's bij werden betrokken. Het nieuwe programma startte in studiejaar 2012-2013. Studenten krijgen dus een actueel en 'kick ass'-programma.
Verder ben ik als onderzoeker verbonden aan het lectoraat CBRD. Dit is een onderzoeksgroep van Inholland op het gebied van Crossmedia, Brand, Reputation & Designmanagement. Hier werk ik aan publicaties en onderzoeken waarbij ook vaak afstudeerders betrokken zijn.

Welk type student kiest voor deze opleiding en waarom?
Dat zijn studenten die zich creatief en strategisch op een hoger niveau willen ontwikkelen, zodat ze later bij complexe communicatieproblemen met succesvolle oplossingen kunnen komen. Daarnaast is de opleiding geschikt voor studenten die het ambacht van schrijven en visualiseren willen leren.

Waar komen afgestudeerden van deze opleiding over het algemeen terecht?
Communicatie is een volwassen vakgebied met een goede arbeidsmarkt. Je kunt in alle branches terecht met deze opleiding.

Mijn tip voor aankomende studenten
Kies de opleiding die je het meest trekt en laat je niet te veel door de vraag leiden of je er uiteindelijk werk mee zult vinden (ook in tijden van crisis). Enthousiasme is een belangrijke factor voor studiesucces en het vinden van een baan.

Heb je vragen?

Wij helpen je graag verder!