Het studieprogramma

Het studieprogramma voor Communicatie is onlangs geheel vernieuwd en daarbij gekoppeld aan de actuele situatie in het werkveld. Onze persoonlijke en toegankelijke aanpak haalt het beste in je naar boven. Daarbij geven we ruimte voor jouw eigen inbreng.

Studievormen

Per week volg je met jouw klas lessen en werk je in projectgroepen aan opdrachten die rechtstreeks uit het communicatievak komen. Daarnaast leren we je belangrijke theorieën en vaardigheden aan die de praktijkopdrachten ondersteunen. Deze opdrachten geven je de mogelijkheid om in een vertrouwde studieomgeving te leren hoe het er in de beroepspraktijk aan toegaat. Zo leer je goed te kunnen functioneren in de bedrijfswereld. Om de link naar de praktijk verder te versterken, bezoek je bedrijven en krijg je masterclasses van mensen uit de praktijk. In jaar drie en vier gaan we steeds meer in kleine leergroepen werken waarbij jij en je medestudenten elkaar helpen onder begeleiding van expertdocenten.

Vakken

Alle opleidingen Communicatie in Nederland leren studenten grotendeels hetzelfde en leiden op tot communicatiemanager. Bij onze opleiding Communicatie hebben we daarnaast in alle jaren een groot aantal creatieve vakken opgenomen. Dat is niet alleen leuk, maar ook hard nodig. Bedrijven zijn steeds meer op zoek naar professionals die zowel strategisch als creatief kunnen presteren. En dat is precies wat wij studenten aanleren bij de bachelor Communicatie aan Hogeschol Inholland. Om je naast strategisch ook creatief te kunnen ontwikkelen bieden we verschillende vakken aan die dit stimuleren. Hieronder vind je een paar voorbeelden.

Creatieve vakken in jaar 1 (pdf): Creatieve denktechnieken, Schrijven, project De Redactie, Grafisch vormgeven, project De Campagne, Conceptontwikkeling en het vak Copy & Art.

Creatieve vakken in jaar 2 (pdf): project De corporate story, Cameravoering & Videobewerking, Scenario schrijven, Trendwatching & toekomstscenario's en het project Media innovation.

In jaar drie en vier komen strategie en creativiteit samen en kan je zelf kiezen waar jij het accent op wil leggen bij de vakken naast je stage, praktijkopdracht en het afstuderen.

Studieopbouw

De eerste twee jaren van je opleiding leggen een basis aan kennis en vaardigheden op het gebied van reclame, media en design. In dit deel van de opleiding ga je je oriënteren op het vinden waar jij goed in bent en wat je leuk vindt. Dit doen we aan de hand van lesperiodes geïnspireerd door thema's uit de praktijk, zoals: reclame, journalistiek en eventmanagement.

Eerste jaar
In jaar één werk je veel in groepen aan projecten. Je werkt elke periode aan een ander project, zoals het organiseren van een evenement, een reclamecampagne, het maken van een online krant of het voorbereiden van een persconferentie (klik: voorbeelden). Je wordt hierbij ondersteund met cursussen en trainingen die passen bij het project. Denk hierbij aan social media, medialandschap en conceptontwikkeling.

Tweede jaar
Tijdens het tweede jaar word je iets zelfstandiger en krijg je complexere vraagstukken. In dit jaar breng je onder andere een nieuw innovatief product op de markt en ga je een bedrijfsvideo bedenken én filmen als corporate storyteller (klik: voorbeelden) De trainingen en cursussen zijn hier wederom op toegespitst, zo leer je over trendwatching, beeldmontage/filmtechnieken, visuele onderzoeksmethoden, mediarecht, strategie en organisatiecommunicatie.

Derde en vierde jaar
Het derde en vierde jaar staan in het teken van jouw persoonlijke keuzes en ontwikkeling. De opleiding Communicatie bij Inholland stoomt je klaar voor het werkveld. Het eerste deel van jaar drie ga je op stage. Tijdens de stageperiode kan je zelf bepalen wat jij wilt gaan doen. Studenten zijn actief bij magazines, bij reclamebureaus en socialmediabureaus. Voorbeelden van waar onze studenten stagelopen en werken zijn: Ziggo, Coolblue, Havenbedrijf Rotterdam, Coca Cola Company, T-Mobile, BNR Nieuwsradio, John de Mol producties/ The voice of Holland, Transavia, reclamebureau N=5, Mediamarkt, Gemeente Gouda, Amnesty International, Albert Heijn en Ahoy.

Na vijf maanden werkervaring op te hebben gedaan tijdens je stage, is de rest van jaar drie gericht op een door jou zelf gekozen praktijkopdracht die past bij jouw ambities. Het vierde jaar van de opleiding staat in het teken van afstuderen, waar je aan de slag gaat met jouw afstudeerproduct. De praktijkopdracht en je afstudeerproduct kunnen bijvoorbeeld gaan over:

  • Het testen en verbeteren van een zelfbedachte reclamecampagne;
  • Het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit voor een bedrijf;
  • Een social mediastrategie bedenken en opzetten;
  • De betrokkenheid van medewerkers verhogen door slimme inzet van communicatie.

Als je de opleiding Communicatie met succes hebt afgerond, mag je jezelf Bachelor of Communication noemen!

Studeren in het buitenland

Studeren in het buitenland verruimt je blik, vergroot je kennis en biedt je een ervaring waar je je leven lang profijt van hebt. Via Hogeschool Inholland kun je een deel van je studie volgen bij zusterinstellingen in bijna alle Europese landen. Je kunt zelfs terecht in Mexico, Argentinië, Brazilië, Australië en de Verenigde Staten. Je staat er in zo'n avontuur natuurlijk niet alleen voor: vanuit Hogeschool Inholland krijg je uitgebreide begeleiding. Je behaalde studiepunten tellen mee als je terugkomt in Nederland. En je ervaringen? Die pakt niemand je meer af.

Studiebegeleiding

We vinden het belangrijk dat je je snel thuis voelt bij Inholland. Dat je weet hoe je opleiding in elkaar zit en hoe je effectief studeert. Onze studieloopbaanbegeleiders helpen je op weg. Het overleg vindt plaats in jouw mentorgroep en door middel van groeps- en individuele gesprekken. Bij specifieke leerproblemen, adviseert een studentendecaan je graag. In het eerste halfjaar ondersteunen ook tweedejaarsstudenten jou.

Studiebelasting

Elk studiejaar is verdeeld in vier perioden van tien weken. Per studieweek moet je rekenen op een gemiddelde studiebelasting van veertig uur, waarvan je twintig uur colleges volgt. De overige uren besteed je aan werken met groepsleden voor je project, colleges en tentamens voorbereiden en opdrachten maken. Je haalt vijftien studiepunten per onderwijsperiode en dus zestig studiepunten per jaar.

Bindend studieadvies

Tijdens het eerste jaar bekijken we jouw behaalde studieresultaten. Voldoe je aan de voorwaarden om verder te studeren? En: is de opleiding volgens jou haalbaar? Aan het eind van het eerste jaar krijg je een studieadvies. Zo weet je op tijd of je door kunt gaan of een switch moet maken. Het belangrijkste is het aantal behaalde studiepunten (European Credits of EC's). De eisen voor de opleiding Communicatie zijn: minimaal 50 EC's behaald en het project 'de Redactie' met een voldoende afgerond. Wanneer je onvoldoende punten hebt gehaald, dan krijg je een bindend studieadvies en kun je niet bij dezelfde opleiding aan Hogeschool Inholland verder studeren.
Lees meer over het Bindend studieadvies