Luchtvaarttechnologie voltijd

"Eigenlijk zie je overal meer stroomlijning, behalve bij goederentreinen.”

Wij Inholland 2016 - AeroTrail Solutions

Goederentransport per spoor kan erg profiteren van technieken uit de luchtvaart. Dat laten zes studenten Aeronautical Engineering van Inholland Delft zien. Samen vormen ze project AeroTrail Solutions en strijden mee om de Wij Inholland Award 2016. Ze willen de markt op met hun Streamliner, die goederentreinen aerodynamischer maakt.

Tegenwoordig is er veel aandacht voor CO2-uitstoot en broeikasgassen. Milieu-eisen worden steeds strenger en discussies over welke maximumsnelheid op de snelweg wel of niet gezond is, houden de gemoederen bezig. Deze trend lijkt voorbij te gaan aan het goederentransport per spoor. Onterecht, vinden Arnout Monster, Casper Janssen, Man-Yew Lieuw, Pieter van der Beek, Twan Bakker en Viktor van Maanen. De studenten onderzochten bij welke treinen de luchtweerstand veel lager kan en kwamen al snel uit bij de goederentreinen, die veel in de Rotterdamse haven rijden.

Overal meer stroomlijning
Teamlid Arnout Monster heeft een bijbaan in de haven en ziet vooral “dikke dieselwalmen en stompe voorwerpen” als goederentreinen voorbijrijden. “Als ‘aerodynamicus’ denk ik: dat kan beter. In de luchtvaart is alles gestroomlijnd, zodat een vliegtuig door de lucht snijdt als een warm mes door de boter. Ook auto’s nemen die vormen steeds meer aan, denk aan de Tesla. Hetzelfde geldt voor vrachtwagens. Eigenlijk zie je overal meer stroomlijning, behalve bij goederentreinen.” De studenten gingen aan de slag met de vraag hoe de luchtweerstand – en dus de uitstoot en het kostenplaatje voor vervoerders – omlaag kan.

Kostenvoordeel
De oplossing van AeroTrail Solutions heet de Streamliner. Deze flexibele overkapping dicht de ruimtes tussen de wagons af. “Zo blijft de luchtstroom constant. Zonder afdichting is het aerodynamisch gezien net alsof er tientallen keren een nieuwe trein voorbijkomt”, zegt teamlid Pieter van der Beek. Dankzij de Streamliners verbruiken goederentreinen veel minder brandstof, wat een kostenvoordeel oplevert voor de vervoerder. Dat AeroTrail Solutions op het juiste spoor zit, bleek toen het project de aanmoedigingsprijs van de Philips Innovation Award won en bij de beste tien van driehonderd deelnemers eindigde.

Pitch voor enthousiast bedrijf
De studenten keken welk trainmaterieel in gebruik is en testten een schaalmodel in de windtunnel van de TU Delft om de besparing te meten. Er volgde materiaalonderzoek en een voorlopig kostenplaatje. Vervolgens benaderden de studenten transportbedrijven in het havengebied. “Vervoerder ERS Railways vroeg ons direct om een pitch te geven over onze plannen en doelen”, zegt Arnout. “We stelden een retrofit product voor, wat inhoudt dat het op een bestaand object geplaatst wordt.” De projectgroep kreeg een uitgebreide rondleiding bij de enthousiaste vervoerder. De sector blijkt complex, omdat er heel veel bedrijven meedingen in het vervoer van goederen. Het is daarom niet altijd duidelijk wie gebaat is bij een investering in meer aerodynamische treinen.

Technische én business-skills
Mede daarom zijn de studenten in dit project veel commerciëler bezig dan gewoonlijk, zegt Arnout. “Dat vinden we alle zes heel erg leuk en is ook het doel van het Engineering Entrepreneurship-programma van onze opleiding. We ontwikkelen niet alleen technische vaardigheden, maar ook business-skills.” Hij vertelt dat het projectteam profiteert van de individuele sterke kanten van elk lid. “Casper is heel handig met computersimulaties en het doorrekenen van ontwerpen, Twan en ik hebben door vorige stages veel ervaring met het omzetten van een plan in een tastbaar object, Pieter is handig met administratie en communicatie, Viktor ontwikkelde zich tot economisch specialist en Man-Yew is meer dan de rest thuis in het financiële en commerciële aspect.”

Heb je vragen?

Wij helpen je graag verder!