Master Leren en Innoveren

“Je leert omgaan met veranderprocessen en hoe je jouw team kunt begeleiden en coachen”

Anneke Drewel

Docent verpleegkunde en ontwikkelaar

Anneke Drewel werkt als docent verpleegkunde en ontwikkelaar voor de opleiding tot verpleegkundige aan het Albeda Zorgcollege. Sinds maart 2019 is ze daarnaast voorzitter van de LeerPlanRaad, die als doel heeft de kwaliteit van onderwijs en toetsing te borgen en monitoren. Aan de Master Leren en Innoveren begon Anneke in september 2017. In oktober 2019 wil ze afstuderen: "De opleiding ervaar ik als pittig, maar ontzettend leerzaam. Ik heb een enorme transformatie doorgemaakt."

Groeien als teamlid en educatief leider

Anneke: "Ik ben de Master Leren en Innoveren gaan volgen, omdat ik behoefte had aan theoretische modellen om mijn handelen en keuzes beter te verantwoorden en onderbouwen. Ik wil groeien in mijn rol als teamlid en educatief leider, door het tonen van leiderschap, door sturing te geven en visie uit te dragen, maar ook door te kunnen omgaan met weerstand in het team bij het vormgeven van nieuw onderwijs. Het sprak mij enorm aan dat je in de opleiding leert omgaan met veranderprocessen en vooral dat je leert hoe je jouw team kunt begeleiden en coachen."

Goed georiënteerd

"Ik liep al een aantal jaren rond met het idee om deze master te gaan doen en bezocht de open dagen van verschillende hogescholen. Ik was vooral benieuwd naar de opbrengst van de opleiding en de studielast in combinatie met werk, gezin en vrije tijd. Ik kreeg de indruk dat het een pittige opleiding is, maar wel een die je goed kunt toepassen in je eigen praktijk. Ik koos voor Inholland Den Haag, vanwege een duidelijk programma-aanbod met structuur en coaching."

Trots op transformatie

"Ik heb tijdens de opleiding een enorme transformatie doorgemaakt. Ik moest in plaats van informatief leren, transformatief leren. Dat betekende niet meer leren om 'meer te weten te komen', maar om 'anders te kijken en handelen in je vak'. Ik moest anders naar een situatie leren kijken. Ik bekijk problemen of vragen van collega's nu vanuit verschillende perspectieven, dat deed ik in het verleden niet. Ik kan nu beter de gevoelens van een ander begrijpen en hieraan woorden geven. Dit heeft een positieve invloed op de samenwerking met collega's. Het verbindend samenwerken is hiermee versterkt. Dit vind ik een mooie opbrengst van de studie, waar ik ook heel trots op ben."

Coaching en intervisie

"Onderdeel van de studie is coaching en intervisie. Er is vooral aandacht voor diepere vormen van reflectie, waardoor je niet stopt bij wat je doet of hoe je hebt gehandeld. Je leert begrijpen vanuit welke visie en waarden je handelt. Door de coaching en intervisie heb ik geleerd dat groeien naar een professionele identiteit niet vanzelf gaat. Het gaat om meer dan kennis en vaardigheden opdoen, het gaat er ook om het een plek te geven in wie je bent. Dat vond ik best lastig, maar toch is het gelukt."

Leuke fase van de studie

"Ik ga voor mijn masterthesis een evaluatieonderzoek uitvoeren naar de onderzoekende houding van studenten en welke interventies docenten kunnen toepassen om studenten te ondersteunen bij de ontwikkeling van deze houding. Ontzettend interessant, maar onderzoek doen roept ook veel vragen op. Dit hoort erbij en ik leer om op bondige wijze de kern van mijn onderzoek onder woorden te brengen. Ik vind het een leuke fase van de studie."

Tip: zorg voor balans

"De studie is een must voor docenten die willen professionaliseren. Ik heb wel een tip: zorg voor balans. Ik kan de opleiding in twee jaar afronden door gedisciplineerd te plannen en werken. Plan niet alleen je opleidingsactiviteiten, maar maak ook tijd voor ontspanning, gezin en vrienden. Maar vooral: geniet!"

Heb je vragen?

Wij helpen je graag verder!