Inhoudsopgave
1 Communicatie voltijd
2 De opleiding
3 Toelatingseisen
4 Studiekeuzecheck
5 Praktische informatie
6 Het studieprogramma
7 Na je opleiding
8 Interviews
8.1 Wij Inholland 2017 - Travel Smart
8.2 Docent Jaap van der Grinten
8.3 Alumnus Elsemiek Bouwmeester
8.4 Docent Helma Weijnand-Schut
8.5 Docent Robin Löke
8.6 Studente Natasja Vermond
8.7 Student Niek Veldhuijzen
8.8 Vlogger Larissa Hendriks
8.9 Vlogger Carol Kampers
9 Wij Inholland 2017 - Travel Smart
10 Docent Jaap van der Grinten
11 Driejarig traject Communicatie
12 Alumnus Elsemiek Bouwmeester
13 Docent Helma Weijnand-Schut
14 Docent Robin Löke
15 Studente Natasja Vermond
16 Student Niek Veldhuijzen
17 Vlogger Larissa Hendriks
18 Vlogger Carol Kampers

Communicatie voltijd

Geef jij later vorm aan de wereld van media, reclame en design? Dan verzin jij misschien wel de volgende icebucket challenge voor een goed doel, regel je de reclamecampagne voor de volgende editie van Tomorrowland of organiseer je een persconferentie waarop Coca Cola zijn standpunt over suikerconsumptie toelicht. Spreekt dit je aan? Dan ben jij op je plek bij de opleiding Communicatie van Hogeschool Inholland.

Lees meer over de opleiding Communicatie

De opleiding

Voor wie?

Je wilt een verbinding tussen denken én doen, waardoor je jezelf zowel theoretisch als praktisch ontwikkelt. Je vindt het belangrijk woord én beeld in media effectief te verwerken en je wilt graag goed geschreven teksten produceren. Ook als je nog niet precies weet wat je wilt dan geeft de opleiding Communicatie je de ruimte om dit zelf en met de hulp van een deskundig team docenten te ontdekken. Zo ontwikkel je jezelf tot een breed georiënteerde professional, waarbij je in jaar drie en vier je eigen specialisme kan kiezen. Na deze studie kan je gaan voor je droombaan of heb je de basis gelegd om verder te studeren, the world is yours.

Waarom de opleiding Communicatie?

Opleiding in het kort

Vanaf het eerste jaar kom je in contact met de beroepspraktijk en maak je kennis met de wereld van communicatie. Zo organiseren jij en je medestudenten al in de eerste tien weken het event MiXM! Vervolgens werk je als redacteur en journalist, reclamemaker en persvoorlichter. Je werkt aan opdrachten met ervaren docenten die vaak ook zelf uit het communicatiewerkveld komen. Daarnaast volg je masterclasses, gastcolleges en ga je mee met field trips.

In het tweede jaar ga je dieper in op onderwerpen uit het eerste jaar en leer je meer over vernieuwende communicatievormen. Je maakt een bedrijfsfilm, lanceert een innovatief product en ontwikkelt een reclamestrategie.

In het derde jaar regel je een stage op het gebied van reclame, media of design. Daarna voer je een grote praktijkopdracht uit in de richting waarin jij je verder wilt verdiepen. Dit is een project waarbij je vanuit eigen onderzoek een creatieve communicatieoplossing bedenkt en ontwerpt. Ook bereid je je voor op het afstuderen. Met je afstudeeropdracht sluit je in het vierde jaar de opleiding af.

Studeren in het buitenland

Zie je een avontuur in het buitenland zitten? Zo'n ervaring is verrijkend voor jezelf én je cv. In jaar 3 heb je de mogelijkheid om zowel je stage als je studie in het buitenland te volgen. We beschikken namelijk over een groot (en groeiend) netwerk van internationale onderwijsinstellingen waar wij mee samenwerken. Zo kan je terecht bij verschillende hogescholen in onder andere Duitsland, Spanje, Portugal, Zweden, Finland, Turkije en Groot-Brittannië.

Wil je verder weg? Dat kan! We hebben namelijk ook contacten met instellingen in Mexico, Argentinië, Brazilië, Australië en de Verenigde Staten. Voor stages hebben we ook goede contacten, maar dit kan je natuurlijk ook helemaal zelf regelen.

Studies die hierop lijken

Toelatingseisen

Je kunt een hbo-opleiding volgen als je een diploma havo, vwo of mbo-4 (of gelijkwaardig) hebt. Daarnaast doe je de Studiekeuzecheck, zo weet je nog zekerder dat je de goede opleiding kiest. 

Profiel

Economie & Maatschappij

Cultuur & Maatschappij

Natuur & Gezondheid

Natuur & Techniek

Havo

toelaatbaar toelaatbaar (Wiskunde A of B vereist) toelaatbaar toelaatbaar

Vwo

toelaatbaar toelaatbaar toelaatbaar toelaatbaar

Je hebt een vooropleiding zonder de vereiste inhoud (deficiëntie)

Dit is het geval als je een diploma havo of vwo zonder passend profiel of vakkenpakket hebt, of als je hbo-/wo-propedeuse of bachelor niet aansluit bij de opleiding. Dan werk je je achterstand weg en toon je dat aan door een deficiëntietoets met succes afleggen voordat je studie begint.
Lees meer over deficiëntietoetsen

Om je achterstand weg te werken voor de deficiëntietoets biedt Inholland verschillende voorbereidingscurssen aan. Lees meer op www.inholland.nl/voorbereidingscursussen

Je hebt een diploma mbo zonder niveauaanduiding, of een ander Nederlands diploma

In het algemeen kun je met de opleiding starten als je diploma vergelijkbaar is met een Nederlands diploma havo, vwo of mbo-4. Nadat je je hebt aangemeld, beoordeelt Inholland je diploma. Is de uitslag negatief en ben je 21 jaar of ouder, dan kun je laten zien dat je toch geschikt bent om de opleiding te volgen via de 21+ Toets.
Lees meer over de 21+ toets

Om je voor te bereiden op de 21+ toets biedt Inholland verschillende voorbereidingscurssen aan. Lees meer op www.inholland.nl/voorbereidingscursussen

Je hebt een buitenlandse vooropleiding

Als je een diploma in het buitenland hebt gehaald en wilt studeren bij Inholland, ben je ook van harte welkom. Daarvoor moet je diploma wel gelijkwaardig zijn aan een Nederlands diploma havo, vwo of mbo-4. Om de lessen te kunnen volgen, moet je daarnaast het Nederlands voldoende verstaan, spreken en schrijven. Alleen dan haal jij het maximale uit je studie bij Inholland. Daarom moeten studenten met een buitenlandse vooropleiding laten zien dat zij de Nederlandse taal beheersen op niveau B2 (Europese Referentiekader). Dit kan onder andere met een diploma NT2-programma II (onderdelen lezen, schrijven, spreken en luisteren). Je kunt een NT2-examen afleggen bij DUO.

Studeren met een beperking

Studeren maken we voor iedereen toegankelijk. Om soepel aan te haken krijgen bepaalde eerstejaarsstudenten met een beperking ondersteuning van tweedejaars tutoren. Ook decanen springen extra bij. Denk jij dat je ook wel wat extra ondersteuning kunt gebruiken? Neem voordat je je inschrijft contact op met de decaan van jouw locatie: decanaat.denhaag@inholland.nl, decanaat.diemen@inholland.nl of decanaat.rotterdam@inholland.nl

Studiekeuzecheck

De Studiekeuzecheck helpt je te bepalen of Communicatie echt bij je past. Zo beleef je meer plezier aan je opleiding en heb je een grotere kans deze met succes af te ronden.
Lees meer over de Studiekeuzecheck bij deze opleiding

Studiekeuzecheck

Nadat je je voor de opleiding hebt aangemeld in Studielink, ontvang je vanuit de Centrale Studentenadministratie per e-mail meer informatie over jouw Studiekeuzecheck en jouw persoonlijke Studiekeuzecheckpagina in Selfservice. De Studiekeuzecheck helpt je te bepalen of de opleiding die je hebt gekozen echt bij je past. Niet alleen omdat je dan met meer plezier je opleiding volgt, maar ook omdat de kans groter is dat je deze opleiding met succes afrondt. De studiekeuzecheck bij Inholland bestaat uit de volgende verplichte onderdelen:
1. Je vult vooraf een online vragenlijst in. De uitslag ontvang je direct per mail.
2. Indien van toepassing maak je vooraf een huiswerkopdracht en neemt deze mee.
3. Je neemt deel aan de bijeenkomst bij Inholland waar je jouw persoonlijke advies mondeling te horen krijgt. Binnen een aantal dagen ontvang je een bevestiging van het advies ook per e-mail.

Hoe ziet het programma van de opleiding Communicatie er uit? 

Op de dag zelf krijg je een beeld van wat je kunt verwachten van de opleiding Communicatie. Je doet mee aan groepsprogramma, vult een vragenlijst in en maakt kennis met onze studenten en docenten. Ook hoor je iets over de beroepen die je na de opleiding Communicatie kunt gaan doen. Ten slotte krijg je een kort individueel adviesgesprek over je resultaten.

Moet ik iets voorbereiden of meenemen?

Nee. Je hoeft niets voor te bereiden of mee te nemen.

Studiekeuzecheckdata in december en januari voor opleidingen die in februari starten

Tussen 11 december 2017 en 30 januari 2018 vindt de Studiekeuzecheck plaats voor opleidingen die in februari starten. Zodra je aanmelding via Studielink is verwerkt, ontvang je van ons een e-mail met daarin een link naar de Selfservice-omgeving van Inholland. Hier vind je een stappenplan met alle stappen die je moet doorlopen om aan de Studiekeuzecheck activiteiten te voldoen. In onderstaand overzicht staat per opleiding de datum en de locatie(s) van de Studiekeuzecheck aangegeven.
Download het SKC overzicht met datum per opleiding en locatie in december 2017 en januari 2018 (pdf)

Studiekeuzecheckdata in maart voor opleidingen die in september starten

Tussen 12 en 23 maart 2018 vindt de Studiekeuzecheck plaats voor sommige opleidingen die in september starten. 
Let op! Niet alle opleidingen hebben een SKC datum in maart gepland. Sommige opleidingen hebben wel een SKC in maart gepland, maar niet op alle locaties waar de opleiding gegeven wordt. Bekijk het onderstaande overzicht.
Zodra je aanmelding via Studielink is verwerkt, ontvang je van ons een e-mail met daarin een link naar de Selfservice-omgeving van Inholland. Hier vind je een stappenplan met alle stappen die je moet doorlopen om aan de Studiekeuzecheck activiteiten te voldoen. In onderstaand overzicht staat per opleiding de datum en de locatie(s) van de Studiekeuzecheck aangegeven.
Download het SKC overzicht met datum per opleiding en locatie in maart 2018 (pdf)

Studiekeuzecheckdata in april voor opleidingen die in september starten

Tussen 12 en 26 april 2018 vindt de Studiekeuzecheck plaats voor bijna alle opleidingen die in september starten. Zodra je aanmelding via Studielink is verwerkt, ontvang je van ons een e-mail met daarin een link naar de Selfservice-omgeving van Inholland. Hier vind je een stappenplan met alle stappen die je moet doorlopen om aan de Studiekeuzecheck activiteiten te voldoen. In onderstaand overzicht staat per opleiding de datum en de locatie(s) van de Studiekeuzecheck aangegeven.
Download het SKC overzicht met datum per opleiding en locatie in april 2018 (pdf)

Vragen?

Heb je vragen over de Studiekeuzecheck. Stuur dan een e-mail naar een van onderstaande contactpersonen.

Den Haag elvira.bazuin@inholland.nl
Diemen najat.elhallaoui@inholland.nl
Rotterdam karlijn.vandenhoff@inholland.nl

Praktische informatie

Start opleiding: Augustus 2018 (Week 35 maandag 27 augustus - vrijdag 31 augustus).

Duur opleiding: vier jaar
Titulatuur: Bachelor of Communication (B Comn)

Bekijk de titulatuur per opleiding (pdf)

Collegegeld: € 2.060*.
*Het bedrag kan afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden verschillen. Bekijk voor de zekerheid de collegegeldwijzer.

Overige kosten
Boeken eerste jaar: ca. € 500
Introductieweek (vrijwillig): ca. € 125

De opleiding Communicatie volg je bij:

Hogeschool Inholland Den Haag

Theresiastraat 8
2593 AN Den Haag 
070 - 312 01 00
Plan zelf je route met het openbaar vervoer
Hogeschool Inholland Diemen

Wildenborch 6
1112 XB Diemen
020 - 495 11 11
Plan zelf je route met het openbaar vervoer
Hogeschool Inholland Rotterdam

Posthumalaan 90
3072 AG Rotterdam 
010 - 439 93 99
Plan zelf je route met het openbaar vervoer

Studie in Cijfers

Met Studie in Cijfers vergelijk jij deze opleiding op een aantal belangrijke punten met dezelfde opleiding bij andere hogescholen. Zo kom je een stap verder in je studiekeuze.

Naast het cijfer van de opleiding wordt het landelijk gemiddelde weergegeven. Als informatie niet bekend is zie je een ‘- teken’. Studie in Cijfers toont geen arbeidsmarktgegevens op hogeschoolniveau. Wil je meer weten over de bronnen? 
Bekijk dan de toelichting SiC mei 2017 (pdf)

Naast deze cijfers kan je ook kijken hoe de opleiding Communicatie door de overheid is beoordeeld. 

Studie in Cijfers. Bekijk het overzicht

Bij je keuze voor een studie kijk je natuurlijk verder dan bovenstaande vergelijking. Ga in gesprek met onze studenten en docenten op een Open Dag of Open Avond, kom een dagje Proefstuderen, download de brochure van deze opleiding of maak een afspraak bij het Studiekeuzeadviescentrum.

Het studieprogramma

Het studieprogramma voor Communicatie is onlangs geheel vernieuwd en daarbij gekoppeld aan de actuele situatie in het werkveld. Onze persoonlijke en toegankelijke aanpak haalt het beste in je naar boven. Daarbij geven we ruimte voor jouw eigen inbreng.

Studievormen

Per week volg je met jouw klas lessen en werk je in projectgroepen aan opdrachten die rechtstreeks uit het communicatievak komen. Daarnaast leren we je belangrijke theorieën en vaardigheden aan die de praktijkopdrachten ondersteunen. Deze opdrachten geven je de mogelijkheid om in een vertrouwde studieomgeving te leren hoe het er in de beroepspraktijk aan toegaat. Zo leer je goed te kunnen functioneren in de bedrijfswereld. Om de link naar de praktijk verder te versterken, bezoek je bedrijven en krijg je masterclasses van mensen uit de praktijk. In jaar drie en vier gaan we steeds meer in kleine leergroepen werken waarbij jij en je medestudenten elkaar helpen onder begeleiding van expertdocenten.

Vakken

Alle opleidingen Communicatie in Nederland leren studenten grotendeels hetzelfde en leiden op tot communicatiemanager. Bij onze opleiding Communicatie hebben we daarnaast in alle jaren een groot aantal creatieve vakken opgenomen. Dat is niet alleen leuk, maar ook hard nodig. Bedrijven zijn steeds meer op zoek naar professionals die zowel strategisch als creatief kunnen presteren. En dat is precies wat wij studenten aanleren bij de bachelor Communicatie aan Hogeschol Inholland. Om je naast strategisch ook creatief te kunnen ontwikkelen bieden we verschillende vakken aan die dit stimuleren. Hieronder vind je een paar voorbeelden.

Creatieve vakken in jaar 1 (pdf): Creatieve denktechnieken, Schrijven, project De Redactie, Grafisch vormgeven, project De Campagne, Conceptontwikkeling en het vak Copy & Art.

Creatieve vakken in jaar 2 (pdf): project De corporate story, Cameravoering & Videobewerking, Scenario schrijven, Trendwatching & toekomstscenario's en het project Media innovation.

In jaar drie en vier komen strategie en creativiteit samen en kan je zelf kiezen waar jij het accent op wil leggen bij de vakken naast je stage, praktijkopdracht en het afstuderen.

Studieopbouw

De eerste twee jaren van je opleiding leggen een basis aan kennis en vaardigheden op het gebied van reclame, media en design. In dit deel van de opleiding ga je je oriënteren op het vinden waar jij goed in bent en wat je leuk vindt. Dit doen we aan de hand van lesperiodes geïnspireerd door thema's uit de praktijk, zoals: reclame, journalistiek en eventmanagement.

Eerste jaar
In jaar één werk je veel in groepen aan projecten. Je werkt elke periode aan een ander project, zoals het organiseren van een evenement, een reclamecampagne, het maken van een online krant of het voorbereiden van een persconferentie (klik: voorbeelden). Je wordt hierbij ondersteund met cursussen en trainingen die passen bij het project. Denk hierbij aan social media, medialandschap en conceptontwikkeling.

Tweede jaar
Tijdens het tweede jaar word je iets zelfstandiger en krijg je complexere vraagstukken. In dit jaar breng je onder andere een nieuw innovatief product op de markt en ga je een bedrijfsvideo bedenken én filmen als corporate storyteller (klik: voorbeelden) De trainingen en cursussen zijn hier wederom op toegespitst, zo leer je over trendwatching, beeldmontage/filmtechnieken, visuele onderzoeksmethoden, mediarecht, strategie en organisatiecommunicatie.

Derde en vierde jaar
Het derde en vierde jaar staan in het teken van jouw persoonlijke keuzes en ontwikkeling. De opleiding Communicatie bij Inholland stoomt je klaar voor het werkveld. Het eerste deel van jaar drie ga je op stage. Tijdens de stageperiode kan je zelf bepalen wat jij wilt gaan doen. Studenten zijn actief bij magazines, bij reclamebureaus en socialmediabureaus. Voorbeelden van waar onze studenten stagelopen en werken zijn: Ziggo, Coolblue, Havenbedrijf Rotterdam, Coca Cola Company, T-Mobile, BNR Nieuwsradio, John de Mol producties/ The voice of Holland, Transavia, reclamebureau N=5, Mediamarkt, Gemeente Gouda, Amnesty International, Albert Heijn en Ahoy.

Na vijf maanden werkervaring op te hebben gedaan tijdens je stage, is de rest van jaar drie gericht op een door jou zelf gekozen praktijkopdracht die past bij jouw ambities. Het vierde jaar van de opleiding staat in het teken van afstuderen, waar je aan de slag gaat met jouw afstudeerproduct. De praktijkopdracht en je afstudeerproduct kunnen bijvoorbeeld gaan over:

Als je de opleiding Communicatie met succes hebt afgerond, mag je jezelf Bachelor of Communication noemen!

Studeren in het buitenland

Studeren in het buitenland verruimt je blik, vergroot je kennis en biedt je een ervaring waar je je leven lang profijt van hebt. Via Hogeschool Inholland kun je een deel van je studie volgen bij zusterinstellingen in bijna alle Europese landen. Je kunt zelfs terecht in Mexico, Argentinië, Brazilië, Australië en de Verenigde Staten. Je staat er in zo'n avontuur natuurlijk niet alleen voor: vanuit Hogeschool Inholland krijg je uitgebreide begeleiding. Je behaalde studiepunten tellen mee als je terugkomt in Nederland. En je ervaringen? Die pakt niemand je meer af.

Studiebegeleiding

We vinden het belangrijk dat je je snel thuis voelt bij Inholland. Dat je weet hoe je opleiding in elkaar zit en hoe je effectief studeert. Onze studieloopbaanbegeleiders helpen je op weg. Het overleg vindt plaats in jouw mentorgroep en door middel van groeps- en individuele gesprekken. Bij specifieke leerproblemen, adviseert een studentendecaan je graag. In het eerste halfjaar ondersteunen ook tweedejaarsstudenten jou.

Studiebelasting

Elk studiejaar is verdeeld in vier perioden van tien weken. Per studieweek moet je rekenen op een gemiddelde studiebelasting van veertig uur, waarvan je twintig uur colleges volgt. De overige uren besteed je aan werken met groepsleden voor je project, colleges en tentamens voorbereiden en opdrachten maken. Je haalt vijftien studiepunten per onderwijsperiode en dus zestig studiepunten per jaar.

Bindend studieadvies

Tijdens het eerste jaar bekijken we jouw behaalde studieresultaten. Voldoe je aan de voorwaarden om verder te studeren? En: is de opleiding volgens jou haalbaar? Aan het eind van het eerste jaar krijg je een studieadvies. Zo weet je op tijd of je door kunt gaan of een switch moet maken. Het belangrijkste is het aantal behaalde studiepunten (European Credits of EC's). De eisen voor de opleiding Communicatie zijn: minimaal 50 EC's behaald en het project 'de Redactie' met een voldoende afgerond. Wanneer je onvoldoende punten hebt gehaald, dan krijg je een bindend studieadvies en kun je niet bij dezelfde opleiding aan Hogeschool Inholland verder studeren.
Lees meer over het Bindend studieadvies

Na je opleiding

De vraag naar communicatieprofessionals vanuit de markt is momenteel goed. Met het diploma op zak kun je kiezen uit allerlei leuke banen waar je als breed inzetbare, praktijkgerichte communicatieprofessional terecht kan.

Dit is straks jouw werkveld

De opleiding Communicatie bereidt je voor op uiteenlopende functies in het communicatievak. Creëer jij straks online een nieuw en aantrekkelijk imago voor het sportmerk waar je voor werkt? Vind je het een uitdaging om consumenten en de pers op een creatieve manier te informeren over een nieuw product? Werk je graag voor een pr- of reclamebureau samen met vormgevers, copywriters en fotografen? Of wil je later een eigen bedrijf beginnen in social media of webdesign? Kies dan voor de opleiding Communicatie.

Je toekomstige baan

Klaar met je studie? Dan kun je gaan werken in allerlei verschillende functies:

Brandmanager/productmanager
Als brand/product manager ben je verantwoordelijk voor een of meerdere merken/producten van het bedrijf waar je voor werkt. Je zet strategische plannen op en houdt je bezig met campagne-ontwikkeling, reclamefilms, verpakkingen, brochures en folders, evenementen, mediaplanning, et cetera.

Contentmanager/ socialmediamanager
Je beheert en promoot de website en socialmediakanalen van een organisatie. Je selecteert beelden en teksten en verzorgd digitale nieuwsbrieven. Je zorgt voor optimale online interactie tussen de doelgroepen en het bedrijf.

Webcare medewerker
Je bent verantwoordelijk voor alle vragen, opmerkingen en klachten die via de verschillende digitale kanalen binnenkomen. Je volgt discussies over jouw organisatie op social media en internetfora en weet hoe je het gesprek in verschillende situaties aan kan gaan. Je bedenkt oplossingen en verbeteringen voor het contact met klanten en implementeert deze.

Communicatieadviseur
Je adviseert bedrijven en instellingen over interne en externe communicatie. Je voert communicatiewerkzaamheden uit zoals het schrijven van briefings, het bewaken van het huisstijldesign en je onderhoudt contact met de media.

Client services director/ accountmanager
Als client services director bij een communicatiebureau ben je verantwoordelijk voor een of meerdere merken (accounts) van opdrachtgevers. Vanuit hun marketingdoelstellingen vertaal je opdrachten in communicatiebriefings en stuur je de ontwikkeling van communicatie-materiaal en campagnes aan.

Mediaplanner
Als mediaplanner zorg je, binnen gestelde budgetten, voor een uitgekiende mix van mediamiddelen om communicatieboodschappen te kunnen uitdragen en te zorgen dat deze bij het juiste publiek aankomen.

PR-adviseur
Je adviseert organisaties over hun communicatiebeleid en ziet toe op de uitvoering daarvan. Je zorgt ervoor dat medewerkers betrokken zijn bij het bedrijfsimago, bijvoorbeeld door personeelsbijeenkomsten te organiseren, en je begeleidt de productie van personeelsbladen, brochures en (digitale) nieuwsbrieven.

Persvoorlichter/woordvoerder
Als persvoorlichter ben je het visitekaartje van het bedrijf waarvoor je werkt. Je weet helder te verwoorden waar het bedrijf voor staat. Je hebt veel contact met media, schrijft speeches en persberichten en je organiseert persconferenties en rondleidingen.

Beeldvoerder
Een nieuwe en opkomende functie is de beeldvoerder. Als beeldvoerder ben je verantwoordelijk voor het maken van video’s en het bepalen van de visuele strategie. In deze functie houd je je bezig met het neerzetten van het perfecte fotobeeld en met camerawerk en montage voor online video. Bekijk hier een voorbeeld

Voor een actueel overzicht van communicatiebanen kun je een kijkje nemen op het banenplatform Monsterboard.com. Zoek maar eens op: brandmanager, content manager, webcare manager, pr-medewerker, communicatiemedewerker/-adviseur, woordvoerder, mediaplanner, socialmediamanager en accountmanager.

Verder studeren

Een opleiding aan Inholland bereidt je voor op een volwaardige loopbaan in de beroepspraktijk. Toch zijn er studenten die zich na hun afstuderen nog verder willen ontwikkelen. Geldt dat straks voor jou, dan kun je een programma Communicatiewetenschap volgen aan verschillende universiteiten, ook in het buitenland.

Andere universitaire vervolgopleidingen met een zinvolle koppeling aan een Bachelor Communicatie zijn onder meer Beleid, Communicatie en Organisatie, en Cultuur, Organisatie en Management.

Verder zijn er op het gebied van communicatie tal van gespecialiseerde post-hbo-opleidingen en -cursussen. Raadpleeg daarvoor de studieloopbaanadviseur binnen de opleiding.  

Interviews

Wij Inholland 2017 - Travel Smart

Lisa Unlandt, Debbie Vermeer, Zubayda Wazir en Naomy Braamkolk, alle vier Communicatiestudent bij Inholland Den Haag, hadden een missie: reisorganisatie Travel Smart en haar reizigers online met elkaar in contact brengen. En dan zó dat het potentiële klanten op het idee brengt om er ook een reis te boeken. De vier studenten stelden een online paspoort voor, waarmee reizigers in beeld en tekst verslag doen van hun reis.

"Onze opdrachtgever Travel Smart krijgt op Facebook veel likes, maar wil meer online interactie met de reizigers die bij hen boeken", zegt Lisa. Het reisbureau had eigenlijk een communicatieplan in gedachten, maar de vier studenten waren eigenwijs en stelden iets beters voor: een innovatieve webapplicatie. "Deze laat mensen foto's met korte teksten delen op een originele manier, als één mooi geheel", vertelt Debbie. "Beelden zijn daarbij belangrijker dan tekst. We wilden een 'feeling' creëren, ook omdat de spanningsboog van social media-gebruikers niet erg lang is. We werken daarom vooral met foto's." Het resultaat: "Facebook-gebruikers wanen zich in een ander land, zonder dat ze ellenlange reisverslagen hoeven door te ploegen."

Visueel ingesteld

In het online paspoort staat de visuele belevenis centraal. De webapplicatie moest bijvoorbeeld naadloos aansluiten op de huisstijl. "Gelukkig zijn we alle vier visueel ingesteld," zegt Naomy, "maar ook de tekst moet sterk genoeg zijn om de doelgroep aan te spreken." Twee testpersonen probeerden de applicatie net zo lang uit tot alle knoppen op de goede plek stonden. Omdat de website en de software één geheel vormen, ontstaat er op deze manier een soepele gebruikerservaring. Debbie: "We werkten heel fijn samen met Travel Smart, want het is een jonge organisatie die ons veel vrijheid gaf om onze ideeën uit te werken."

Hackathon

Wat bijdroeg aan een succesvol project was een hackathon, georganiseerd door de opleiding Communicatie. Dat is een evenement waarin ontwikkelaars van een app of apparaat in korte tijd de fases bouwen, testen en leren doorlopen. Directe feedback zorgt dat ze snel stappen zetten. "Zo konden we ons prototype meteen testen en verbeteren", zegt Lisa.

Ambassadeur

De opdrachtgever heeft met het unieke online paspoort iets moois in handen. Reizigers vervullen op een vernieuwende manier de rol van ambassadeur, én creëren content die Travel Smart gebruikt om de interactie aan te gaan. Daarom wil het bedrijf het idee ook daadwerkelijk uitwerken. De webapplicatie is echter nog niet gebruiksklaar. "We willen dit product graag verder ontwikkelen", zegt Debbie. "Als we de Wij Inholland award winnen, kunnen we de support goed gebruiken voor de technische implementatie van het reispaspoort."

Lees ook over de andere projecten die genomineerd zijn voor de Wij Inholland award 2017.

Docent Jaap van der Grinten

Ik ben Jaap van der Grinten, sinds 2001 in dienst bij Inholland. Ik geef les aan voltijdstudenten van alle studiejaren van de opleiding Communicatie, zowel in Rotterdam als in Den Haag.

In welke vakken geef je les?
Ik geef les over Brandmanagement; merken zijn tegenwoordig van grote strategische waarde voor organisaties. In aansluiting op marketing- en marketingcommunicatievakken in het eerste en tweede jaar gaan studenten in het derde jaar op strategisch niveau met merken aan de slag. De belangrijkste onderwerpen zijn het bepalen van een merkpositionering en het bepalen met welke merknamen gewerkt wordt.
Verder doceer ik Marketingcommunicatie 1 en 2; dat zijn de basisvakken in het eerste en tweede jaar waarin ik de essentie van marketing en marketingcommunicatie behandel. Daarnaast geef ik Afstudeerbegeleiding. Ik help studenten hun meesterproef succesvol af te ronden en het hbo-diploma te behalen.
Het eerste jaar gaat over het ontdekken van de wereld van communicatie. Studenten krijgen veel structuur, lessen en begeleiding. In het tweede jaar spoor je de student aan om zelf plannen op te stellen en analyses te maken. Ze beginnen zelfstandig strategisch te leren denken. In het derde jaar volgt de stage en doorlopen studenten de communicatiecyclus. Ze stippelen hun eigen pad uit en leren individueel en zelfstandig het strategisch startniveau te bereiken. Als docent probeer je de lesstijl steeds aan deze verschillende niveaus aan te passen.

Welke opleiding(en) heb je zelf gevolgd?
Ik heb Bedrijfseconomie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, specialisatie Marketing. Aan de zelfde universiteit volgde ik een leergang Merkenmanagement in de vorm van een postdoctorale master.

Heb je bij andere organisaties gewerkt voordat je docent werd bij Inholland?
Ja. Bij Philips was ik international advertisingmanager en bij L'Oreal heb ik gewerkt als marketingmanager. Bij Philips was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van wereldwijde reclamecampagnes voor verschillende producten. Indertijd werkten we voor huishoudelijke producten samen met Alessi dat productdesign op de voorgrond plaatste in plaats van technische innovatie. Bij L'Oreal was ik voor Nederland verantwoordelijk voor de divisie luxe parfums waaronder de merken Giorgio Armani, Ralph Lauren en Cacharel. In 2000 was de lancering van Noa van Cacharel een enorme hit waarmee we onze marktleiderpositie flink verstevigden.

Ben je op dit moment, naast je docentschap bij Inholland, nog met andere activiteiten bezig die relevant zijn voor het vakgebied waarin je les geeft?
Ik geef gastcolleges merkpositionering aan andere bachelor- en masteropleidingen. Daarnaast geef ik lezingen op congressen en voor bedrijven op het gebied van merkpositionering. Ik zit ook in de jury voor de SAN Accenten, een reclameprijs die ieder jaar tijdens een spetterend gala in Studio 23 in Hilversum wordt uitgereikt. Ieder jaar jureren via mij drie studenten van de opleiding Communicatie mee.

Gebruik je al die ervaringen uit het werkveld tijdens het lesgeven?
Mijn contact met het werkveld gebruik ik om altijd actuele voorbeelden te hebben in de les en om de laatste ontwikkelingen te volgen. Ook is het een netwerk dat ik voor goede studenten kan inzetten.

Heb je bij Inholland, naast je docentschap, ook nog een andere rol?
Ik ben lid van de curriculumcommissie die waakt over de inhoudelijke kwaliteit van de opleiding. We vernieuwden het gehele programma van de opleiding Communicatie. Een superleuke klus waar bijna alle collega's bij werden betrokken. Het nieuwe programma startte in studiejaar 2012-2013. Studenten krijgen dus een actueel en 'kick ass'-programma.
Verder ben ik als onderzoeker verbonden aan het lectoraat CBRD. Dit is een onderzoeksgroep van Inholland op het gebied van Crossmedia, Brand, Reputation & Designmanagement. Hier werk ik aan publicaties en onderzoeken waarbij ook vaak afstudeerders betrokken zijn.

Welk type student kiest voor deze opleiding en waarom? 
Dat zijn studenten die zich creatief en strategisch op een hoger niveau willen ontwikkelen, zodat ze later bij complexe communicatieproblemen met succesvolle oplossingen kunnen komen. Daarnaast is de opleiding geschikt voor studenten die het ambacht van schrijven en visualiseren willen leren.

Waar komen afgestudeerden van deze opleiding over het algemeen terecht?
Communicatie is een volwassen vakgebied met een goede arbeidsmarkt. Je kunt in alle branches terecht met deze opleiding.

Mijn tip voor aankomende studenten 
Kies de opleiding die je het meest trekt en laat je niet te veel door de vraag leiden of je er uiteindelijk werk mee zult vinden (ook in tijden van crisis). Enthousiasme is een belangrijke factor voor studiesucces en het vinden van een baan.

Driejarig traject Communicatie

De driejarige opleiding Communicatie is bestemd voor studenten die instromen met een vwo-diploma, of voor studenten met een havo-diploma waarbij het gemiddelde cijfer 8 of hoger is. De driejarige route Communicatie leidt op tot hetzelfde diploma als de vierjarige bachelor. Een belangrijk verschil is het tempo: je doet in drie jaar wat de andere studenten in vier jaar doen. Je moet die werkdruk dus wel aankunnen. Als vwo’er biedt je dat de volgende voordelen:

Interesse?

Ben jij geïnteresseerd in  deze route? Laat hier je gegevens achter, dan houden wij je op de hoogte over dit traject.

Error loading Partial View script (file: ~/Views/MacroPartials/InsertUmbracoForm.cshtml)

Alumnus Elsemiek Bouwmeester

Ik koos voor de opleiding Communicatie aan Hogeschool Inholland omdat ik het niet goed naar mijn zin had bij een studie die ik volgde aan een andere hogeschool. Toen ik Communicatie bij Inholland ging studeren had ik spijt dat ik niet meteen daar met mijn opleiding was begonnen. 

Er zijn bij Inholland korte lijnen tussen de studenten en docenten. Dat vond ik altijd erg prettig, omdat de drempel laag is om met docenten te praten en advies te vragen. De docenten maken bij deze hogeschool altijd tijd voor je vrij en er heerst een gemoedelijke sfeer. Hierdoor raak je geïnspireerd en heb je de motivatie om je uiterste best te doen en het beste van je studie te maken. 

Persoonlijke groei

Ik heb veel goede herinneringen aan de opleiding. Ten eerste heb ik er een hele leuke groep vriendinnen aan overgehouden. Ook herinner ik mij een aantal excursies, onder andere naar Brussel en een groot aantal gastcolleges vooral tijdens de masterclasses in het vierde jaar.

Ik voelde me als een vis in het water en maakte een snelle persoonlijke groei door. Ook van mijn stage en afstuderen heb ik heel veel geleerd. Zo heb ik me tijdens mijn stage beziggehouden met social media en heb ik voor mijn afstudeerscriptie een marketingcommunicatieplan geschreven. Uiteindelijk ben ik met een 8 afgestudeerd. De diploma-uitreiking is ook een mooie herinnering, die was echt te gek georganiseerd!

Van hbo naar universiteit

Na mijn opleiding ben ik naar de Vrije Universiteit in Amsterdam gegaan om door te leren. Ik studeer daar Beleid, Communicatie en Organisatie. Deze opleiding bestaat uit een schakeljaar en een masterjaar. Ik ben van mening dat het praktische van een hbo-opleiding erg goed aansluit op een masteropleiding. Je benadert de theorie van verschillende kanten.

Na het hbo is de universiteit wel even wennen. De stof is op zich niet veel moeilijker, maar het is wel erg veel. Je moet jezelf een manier aanleren om zo efficiënt mogelijk door te stof heen te komen. En je moet er gewoon veel meer voor doen om de stof te beheersen.

Ik ben nog niet echt bezig wat ik precies wil doen na het behalen van mijn master. Zoals ik er nu tegenaan kijk zou ik het interessant vinden om de interne communicatie te verzorgen bij een organisatie die iets goeds doet voor de maatschappij, zoals Warchild. Op deze manier kun je een bijdrage leveren aan het beter maken van de maatschappij en doe je ook iets dat je leuk vindt.

Docent Helma Weijnand-Schut

Even kennismaken, ik ben Helma Weijnand-Schut en maak deel uit van het docententeam van twee opleidingen in Den Haag: Communicatie en AD Crossmediale Communicatie.

Mijn expertises zijn visuele communicatie en design. Ik geef les in de vakken 'Beeldcommunicatie' in het eerste jaar, 'Visuele identiteit' en 'Visuele onderzoeksmethoden' in het tweede jaar, 'De Communicatiecyclus' in het derde jaar. Verder begeleid ik in het vierde jaar 'Actuele trends& thema's' en 'De Communicatiebattle' waarbij we een 'hackathon' organiseren. Wat de 'hackathon' inhoudt, zie je in deze video. Ten slotte begeleid ik afstudeerkringen in jaar vier.

Zelf ben ik opgeleid als ontwerper aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag en ik heb Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft gestudeerd. Voordat ik in 2001 docent werd bij Hogeschool Inholland werkte ik bij Nike. Als productiemanager van het retail development team ontwikkelden, produceerden en implementeerden we Nike Shops in Europa.
Naast docent ben ik onderzoeker bij de onderzoeksgroep van het domein Creative Business. Met Jaap van der Grinten schreef ik de 3e druk van 'Mind the Gap', over identiteit en imago. Ander onderzoek wat ik doe gaat over 'visual storytelling'. Een voorbeeld daarvan is 'play visual' voor Dj's, waarbij het onderzoek samen met Esther Bouw is uitgevoerd. 

Is de opleiding Communicatie geschikt voor jou?

Als je veel media volgt zoals internet en social media maar ook kranten, tijdschriften, film, radio en tv, zelf graag schrijft, creatief denkt en gevoelig bent voor fotografie en vormgeving dan is de opleiding Communicatie zeker geschikt voor jou. Overigens zijn we geen kunstacademie waar de focus op creatie ligt. Wij leiden op tot 'managers' van regie tot uitvoering. Dat wil zeggen dat je bij de opleiding Communicatie altijd bezig bent met vier stappen: analyseren - bedenken - realiseren - implementeren. Het motto van onze opleiding is 'strategisch in de regie & creatief in de uitvoering'.

Communicatie studeer je klassikaal, in halve klassen of begeleid in kringen van ongeveer 10 studenten. Naast de lessen werken we met een digitale leeromgeving. Daarop zetten wij al het studiemateriaal klaar, maar je plaatst er zelf ook werk zodat docenten feedback kunnen geven. Verder houden we contact via mail.

Met een diploma Communicatie of AD Crossmediale Communicatie op zak kun je werk vinden als (marketing)communicatiemedewerker, contentmanager, campagnemedewerker, evenementenmanager, PR-medewerker, redacteur en tekstschrijver. Ieder bedrijf heeft communicatiemedewerkers nodig, dus je kunt zelf bedenken waar je wilt werken: bij commerciële bedrijven, bij communicatie-, evenementen- of reclamebureaus, op de redactie van radio-, tv-programma's of uitgeverijen (bladen en websites), bij goede doelen organisaties of bij gemeenten en overheid niet te vergeten. Ook onze stages zijn zo veelzijdig.

Tijdens je studie coachen we je om je voor te bereiden op de beroepspraktijk, onder andere door het maken van een portfolio. Bij stage en afstuderen maar ook bij de Communicatiecyclus (Jaar 3) en de Communicatiebattle (Jaar 4) kom je sowieso in aanraking met uiteenlopende opdrachtgevers. Misschien zit daar je toekomstige werkgever wel tussen!

Als mijn verhaal je aanspreekt dan ontmoet ik je graag op een open dag of bij proefstuderen. Mijn gouden tip is om de sfeer te komen proeven in het schoolgebouw, bij het docententeam en bij de Communicatiestudenten die al bij ons studeren. En probeer je dan een beeld te vormen hoe het zal zijn als jij bij ons studeert. Tot dan!

Docent Robin Löke

Eind jaren negentig studeerde ik Voorlichting, Publiciteit en Informatie aan Hogeschool Holland in Diemen, de voorloper van de opleiding Communicatie én van Hogeschool Inholland. Daarna studeerde ik Beleid, Communicatie & Organisatie aan de VU en werkte achtereenvolgens voor de overheid, het bedrijfsleven en een tijdje als freelancer. In 2004 keerde ik terug op het bekende nest: ik werd docent bij de opleiding Communicatie.

Link met de praktijk

Docenten van toen werden collega's en de schoolbanken werden mijn werkplek. Wat ik zo prettig vind aan de opleiding Communicatie in Diemen is het persoonlijke contact wat ik heb met de studenten. De afstand tussen docent en student is klein en dat maakt het werk voor mij bijzonder aantrekkelijk. De opleiding is gericht op de praktijk. Ik merk als oud student dat ik daar zelf ook het meeste aan heb gehad. Het bezoek aan bedrijven, gastdocenten, de stage en het afstudeerproject, heb ik als zeer nuttig ervaren. Ik probeer als docent ook altijd te zoeken naar de link met de praktijk; gastdocenten uitnodigen, een excursie of een concreet project te verzinnen. Zo hebben de afgelopen jaren mijn studenten opdrachten uitgevoerd voor bijvoorbeeld Holland Casino, Achmea en de Gemeente Amsterdam.

Studeren in het buitenland

Ik ben naast docent tevens verantwoordelijk voor de werving en PR voor de opleiding Communicatie en Associate-degreeprogramma Crossmediale Communicatie. Ik houd me bezig met het organiseren van de open dagen, voorlichtingsbezoeken aan middelbare scholen, beurzen, brochures en de website. Deze combinatie is voor mij interessant, want zo kan ik zelf uit de praktijk putten in mijn colleges. Daarnaast ben ik coördinator internationalisering. Ik stimuleer onze studenten om een tijdje te studeren in het buitenland bij een van onze partnerinstellingen. Dat is een superleuke en heel leerzame ervaring voor studenten. Steeds meer studenten studeren een tijdje in Zweden, Spanje, Mexico, Engeland of ergens anders. Daarnaast heb ik mijn eigen bedrijf voor theateractiviteiten in het bedrijfsleven en heb ik meegeschreven aan het Basisboek Interne Communicatie, dit is een van mijn specialismen binnen de opleiding.

Als je vragen hebt over de opleiding Communicatie is de kans overigens groot dat je bij mij terecht komt. Je kan mij mailen voor vragen: Robin.Loke@Inholland.nl

 

Studente Natasja Vermond

Mijn naam is Natasja Vermond en ik ben eerstejaarsstudente aan de opleiding Communicatie in Den Haag. Ik ben 19 jaar.

Waarom heb je voor deze studie gekozen?

Ik heb voor deze studie gekozen door de diversiteit en de creativiteit van de opleiding. Met Communicatie kun je alle kanten op, zolang je je creativiteit maar gebruikt. Reclame, media of design. Het maakt niet uit welke kant je op wilt, overal is communicatie te vinden.

En waarom heb je voor Hogeschool Inholland  gekozen?

Ik hoorde goede verhalen over Inholland, ondanks de kritiek in de media. En Inholland vond ik meer bij mij passen in vergelijking tot andere scholen. Het is gezellig en ik voelde me er meteen op mijn gemak.

Vind je dat het HBO een groot verschil is met de opleiding die je hiervoor hebt gedaan?

Nee, ookal wordt dat wel gesuggereerd. De overstap van havo naar hbo valt heel erg mee. Scholieren zien er tegenop, maar als je eenmaal doorhebt hoe alles werkt valt het echt mee.

Hoe ervaar je de opleiding tot nu toe?

Ik ben nog net zo enthousiast als toen ik de opleiding begon. Er is voldoende aandacht voor de student, hoewel de communicatie op bepaalde punten iets beter kan. Maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Het leukste vind ik de creativiteit en het samenwerken. Door samen te werken in projecten leer je vanuit andere perspectieven naar bepaalde zaken te kijken en een creatieve compromis te sluiten. Wat wel lastig is, is dat de ene docent een opdracht anders formuleert dan de andere docent.

Waar heb je stage gelopen of waar zou je stage willen lopen?

Ik heb een snuffelstage gedaan bij een ontwerpbureau in Leiden. Ik vond het heel erg eng, maar het is mij heel goed bevallen! Ik heb binnen twee dagen een huisstijlconcept gemaakt. Ik zou nog stage willen lopen bij een groter bedrijf als de Rabobank of een groot kledingmerk. Of eventueel ergens in het buitenland. En daar ga ik mij zeker voor inzetten!

Als je klaar bent met je studie, bij welk bedrijf of in welke branche zou je dan willen werken?

Ik denk de reclamebranche. En daarnaast wil ik mijn passie van muziek verder ontwikkelen en eventueel combineren met het vakgebied communicatie.

Over welke eigenschappen moet je beschikken om van deze opleiding een succes te maken?

Creativiteit, assertiviteit en enthousiasme. Ook moet je gemotiveerd zijn. Met deze eigenschappen kom je heel ver. Laat je niet weerhouden door dipjes of iets. Gewoon doen!

Waarom zou jij deze opleiding aanraden aan nieuwe studenten?

Je kunt zoveel kanten op met deze studie. Je leert dingen die je in praktijk zeker tegen zult komen. Daarbij is Inholland heel erg creatief met de opdrachten. Dus als je meer van de praktijk bent dan van de theorie, is deze opleiding zeker iets voor jou!

Wat is jouw absolute tip voor aankomende studenten:

Wees niet lui. Besef dat je er echt voor wilt en moet gaan om zo ver mogelijk te komen. Denk niet te makkelijk van 'oh dat doe ik een dag van tevoren wel'. Nee, doe het nu. Dat geeft alleen maar profijt voor later.

 

Student Niek Veldhuijzen

Hai, ik ben Niek. Muziekfanaat en gadgetfreak, schrijver en wannabe-wetenschapper. De studie die ik volg is Communicatie. Dat klinkt heel breed, en dat is het ook. Na mijn havo wist ik eigenlijk niet goed wat ik wilde gaan doen. Een vriend van me was een jaar eerder begonnen aan Digitale Communicatie bij de Hogeschool Utrecht. Dat klonk wel leuk en heb ik geprobeerd, maar slechts een paar vakken hielden me wakker, voornamelijk de algemenere communicatievakken. Met een omweg via Ede ben ik bij Inholland Rotterdam terechtgekomen, omdat ze hier wat meer gericht zijn op de 'nieuwe media', of zoals ieder normaal persoon zegt: internet.

Ik ben een jack-of-all-trades, ik kan heel veel dingen redelijk goed. Communicatie begint erg breed, en daarna ga je je specialiseren in de onderdelen waar je goed in bent en die je leuk vindt. Daarom is dit voor mij de beste studie. Blijkbaar. Maar voor ik dáár achter was..

Geen enkele student gaat zonder horten en stoten door de studie heen, zeker ik niet. Ik ben gaan twijfelen of mijn studie wel de goeie was en ben een paar jaar tussendoor gaan werken. Tot ik er achter kwam dat ik eigenlijk veel beter gewoon had kunnen doorgaan, in het 3e & 4e jaar wordt het pas echt interessant. Als je net iets meer doet dan je moet, krijg je een zes keer zo leuke studententijd.

Ik weet als geen ander hoe het is om echt niet te weten wat je wil doen. Of hoe het is om te denken dat je de verkeerde studie doet. Ik heb kort in Utrecht en Ede gestudeerd, en nu een paar jaar in Rotterdam, dus ook daar kan ik je wat over vertellen. En als ik het niet weet? Dan vraag ik het aan iemand op school of vrienden die het wel weten.

Vlogger Larissa Hendriks

Vloggen zit niet zo zeer in mijn bloed maar met alle liefde wil ik jullie laten zien hoe leuk de studie Communicatie is! Mijn naam is Larissa, ik ben 20 jaar en zit op dit moment in mijn derde jaar. Dat betekent dus dat ik dit eerste halfjaar stage moet lopen, dit doe ik bij Endemol! Super spannend, ik zit vol met enthousiasme! Graag neem ik jullie dan ook mee op dit avontuur en natuurlijk laat ik af en toe ook eens even wat zien van mijn sociale studentenleventje.

Bekijk meer vlogs van Larissa (2015-2016)

Bekijk meer vlogs van Inholland-studenten

Vlogger Carol Kampers

Hallo iedereen! Ik ben Carol Kampers ik ben in februari 2016 begonnen met de opleiding Communicatie aan Inholland in Den Haag. Ik ben 19 jaar en kom uit Zoetermeer. Ik heb voor deze opleiding gekozen omdat ik media en reclame erg interessant vind. Ik vind het leuk om creatieve oplossingen te vinden voor problemen.

Wat ik fijn vind aan Inholland is de gezellige sfeer en de verhouding tussen docent en student. Docenten ken je vaak persoonlijk, ook zijn ze buiten de lessen makkelijk bereikbaar. Dit helpt mij om het uiterste uit mijn studie te halen. 

In mijn vlogs mogen jullie een kijkje nemen in mijn studentenleven en zal ik jullie tips geven omtrent studeren. Heel veel kijkplezier en ik hoop dat jullie net zo enthousiast worden over studeren als ik! 

Bekijk meer vlogs van Inholland-studenten

Wil jij meer weten over de opleiding Communicatie, of een vraag stellen over studeren? Mail me gerust met al je vragen!