Inhoudsopgave
1 Luchtvaarttechnologie voltijd
2 De opleiding
3 Toelatingseisen
4 Studiekeuzecheck
5 Praktische informatie
6 Studieprogramma
7 Na je opleiding
8 Interviews
8.1 Alumnus Anne Griffioen
8.2 Alumnus Bas Bolomey
8.3 Vraag V.S.V. Sipke Wynia
8.4 Docent Martin Kampinga
8.5 Alumnus Sanne Hartelman
8.6 Student in Beeld: Yvar en Wolraad
8.7 AeroTrail Solutions
8.8 Biobased Banken
8.9 Alumnus Joost Kamp
8.10 Student in Beeld: Lisa Veltman
8.11 Vlogger Hossam El Shami
8.12 Alumnus Govert van der Gun
8.13 Wij Inholland 2017 - GOWind
8.14 Wij Inholland 2017 - Vision Systems
8.15 Wij Inholland 2017 - Stop het stropen in Afrika
9 Alumnus Anne Griffioen
10 Alumnus Bas Bolomey
11 Vraag V.S.V. Sipke Wynia
12 Docent Martin Kampinga
13 Alumnus Sanne Hartelman
14 Student in Beeld: Yvar en Wolraad
15 AeroTrail Solutions
16 Biobased Banken
17 Alumnus Joost Kamp
18 Student in Beeld: Lisa Veltman
19 Vlogger Hossam El Shami
20 Alumnus Govert van der Gun
21 Wij Inholland 2017 - GOWind
22 Wij Inholland 2017 - Vision Systems
23 Wij Inholland 2017 - Stop het stropen in Afrika

Luchtvaarttechnologie voltijd

Ruim honderd jaar geleden vloog Anthony Fokker voor het eerst een rondje boven de Sint Bavokerk in Haarlem. Inmiddels kijken we niet meer op van al die witte strepen aan de onbewolkte hemel. En wie weet vinden we het over vijftig jaar heel normaal om vanaf Lelystad gelanceerd te worden voor een low-cost ruimtereisje. Want de lucht- en ruimtevaarttechnologie ontwikkelt zich razendsnel. En dat merk je niet alleen in de lucht. Nieuwe lichtgewicht materialen en aerodynamische ontwerpen kom je ook op de weg tegen. En op de stoep: Nike Air is gebaseerd op ruimtetechnologie. Inspirerend? Wie de schoen past, trekke hem aan. Lees of jij een hoogvlieger wordt met Luchtvaarttechnologie

De opleiding

Voor wie?

Jij weet het moment nog dat je voor het eerst een vliegtuig op Schiphol zag opstijgen. Of de kriebeling in je buik toen je zelf in een passagiersstoel zat. Hoe dit wonder keer op keer plaatsvindt, wilde je graag weten. En die fascinatie heb je nog steeds. Niet alleen als spotter of passagier: je kruipt het liefst in de rol van engineer. Jij wilt de technologie doorgronden én verder ontwikkelen. Voor vliegtuigen, drones en ook voor raceauto's en windturbines. Daarvoor neem je voldoende wiskundig inzicht mee, doorzettingsvermogen en vindingrijkheid. Heb jij die eigenschappen? Stap dan aan boord in de mannen- en vrouwenwereld van de luchtvaarttechnologie.

Waarom de opleiding Luchtvaarttechnologie?

Bij Luchtvaarttechnologie richt je je vooral op het ontwerpen en maken van vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Je werkt daarmee aan een gedegen technische achtergrond. Dat maakt jou interessant voor werkgevers in verschillende sectoren. Uiteraard in de internationale luchtvaart. En ook in bijvoorbeeld de autoindustrie. Je volgt de opleiding in een hypermodern pand op de campus van de TU Delft. En wie weet stroom je na je opleiding wel door naar een master bij de 'technische buren'. Profiteer ondertussen van de persoonlijke sfeer bij Inholland. Je voelt je hier snel thuis.

Opbouw van de opleiding

Met Luchtvaarttechnologie word je in vier jaar een ingenieur in de lucht- en ruimtevaartindustrie. Je krijgt een flinke dosis theorie die je tijdens de projecten in de praktijk brengt. Je leert constructies bedenken en maken. Je test ze in de windtunnel, het composietenlaboratorium of in een speciaal daarvoor bestemde simulator.

In het eerste en tweede jaar werk je aan je basiskennis en -vaardigheden. Het accent ligt op wiskunde en mechanica en praktische vaardigheden voor jouw toekomstige werkveld.

Na afronding van de eerste twee jaar, bezit je voldoende kennis en inzicht in luchtvaarttechnologie om je eigen interesses en ambities in te vullen. Vanaf het derde jaar stel je daarom zelf je studiepakket samen. Je ontwikkelt je tot een onderscheidende specialist door studieonderdelen te kiezen in Delft, andere locaties van Inholland of het buitenland. Waar je ook studeert, de voertaal in de laatste twee jaar is Engels. In het derde studiejaar ga je stagelopen. Oriënteer je ook dan internationaal. In het laatste halfjaar werk je aan je afstudeeropdracht. Rond je die met succes af, dan mag je jezelf Bachelor of Science (BSc) noemen of ingenieur (ing.).

Na je opleiding kun je aan de slag bij tal van werkgevers in binnen- en buitenland. Denk aan ontwikkelaars van lichtgewicht materialen. Of aan grote bedrijven in de luchtvaart zoals Fokker en KLM of kennisinstellingen zoals het NLR, de TU Delft of TNO.

Studeren in het buitenland

Het vliegtuig pakken voor een stage in het buitenland? Bij de opleiding Luchtvaarttechnologie ligt dat natuurlijk voor de hand. Al is het maar omdat de sector zelf geen grenzen kent. Inholland heeft goede banden met internationale hogescholen en bedrijven: van Airbus in Duitsland tot aan universiteiten in China. Maak kennis met een andere cultuur, werk aan je talenkennis en ervaar hoe een buitenlandstage een verrijking is voor je cv en voor jezelf.

Studies die hierop lijken

De opleiding Luchtvaarttechnologie kun je ook geheel in het Engels volgen met Aeronautical Engineering. Bovendien bieden we bij Inholland meerdere technische opleidingen, zoals Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde.

Toelatingseisen

Je kunt een hbo-opleiding volgen als je een diploma havo, vwo of mbo-4 (of gelijkwaardig) hebt. Daarnaast doe je de Studiekeuzecheck, zo weet je nog zekerder dat je de goede opleiding kiest.

Je kunt met de opleiding Luchtvaarttechnologie starten met een:

Profiel Economie & Maatschappij Cultuur & Maatschappij Natuur & Gezondheid Natuur & Techniek
Havo niet toelaatbaar niet toelaatbaar toelaatbaar (Natuurkunde of NLT vereist) toelaatbaar
Vwo toelaatbaar (Natuurkunde vereist) niet toelaatbaar (Natuurkunde of NLT vereist) toelaatbaar

Instroomadvies voor mbo'ers

Mbo’ers die een verwante opleiding hebben afgerond kunnen in overleg - en na goedkeuring van de examencommissie - vrijstelling krijgen voor eerder behaalde overeenkomstige competenties of vaardigheden 

Zomercursus

De opleiding Luchtvaarttechnologie biedt de zomercursus Wiskunde aan.
Lees meer over de Zomercursus Wiskunde

Je hebt een vooropleiding zonder de vereiste inhoud (deficiëntie)

Dit is het geval als je een diploma havo of vwo zonder passend profiel of vakkenpakket hebt, of als je hbo-/wo-propedeuse of bachelor niet aansluit bij de opleiding. Dan werk je je achterstand weg en toon je dat aan door een deficiëntietoets met succes afleggen voordat je studie begint.
Lees meer over deficiëntietoetsen

Om je achterstand weg te werken voor de deficiëntietoets biedt Inholland verschillende voorbereidingscurssen aan. Lees meer op www.inholland.nl/voorbereidingscursussen

Je hebt een diploma mbo zonder niveauaanduiding, of een ander Nederlands diploma

In het algemeen kun je met de opleiding starten als je diploma vergelijkbaar is met een Nederlands diploma havo, vwo of mbo-4. Nadat je je hebt aangemeld, beoordeelt Inholland je diploma. Is de uitslag negatief en ben je 21 jaar of ouder, dan kun je laten zien dat je toch geschikt bent om de opleiding te volgen via de 21+ Toets.
Lees meer over de 21+ toets

Om je voor te bereiden op de 21+ toets biedt Inholland verschillende voorbereidingscurssen aan. Lees meer op www.inholland.nl/voorbereidingscursussen

Je hebt een buitenlandse vooropleiding

Als je een diploma in het buitenland hebt gehaald en wilt studeren bij Inholland, ben je ook van harte welkom. Daarvoor moet je diploma wel gelijkwaardig zijn aan een Nederlands diploma havo, vwo of mbo-4. Om de lessen te kunnen volgen, moet je daarnaast het Nederlands voldoende verstaan, spreken en schrijven. Alleen dan haal jij het maximale uit je studie bij Inholland. Daarom moeten studenten met een buitenlandse vooropleiding laten zien dat zij de Nederlandse taal beheersen op niveau B2 (Europese Referentiekader). Dit kan onder andere met een diploma NT2-programma II (onderdelen lezen, schrijven, spreken en luisteren). Je kunt een NT2-examen afleggen bij DUO.

Studeren met een beperking

Studeren maken we voor iedereen toegankelijk. Denk jij dat je wel wat extra ondersteuning kunt gebruiken? Neem voordat je je inschrijft contact op met decanaat.delft@inholland.nl.

Studiekeuzecheck

De Studiekeuzecheck helpt je te bepalen of Luchtvaarttechnologie echt bij je past. Zo beleef je meer plezier aan je opleiding en heb je een grotere kans deze met succes af te ronden.
Lees meer over de Studiekeuzecheck bij deze opleiding

 

Studiekeuzecheck

Nadat je je voor de opleiding hebt aangemeld in Studielink, ontvang je vanuit de Centrale Studentenadministratie per e-mail meer informatie over jouw Studiekeuzecheck en jouw persoonlijke Studiekeuzecheckpagina in Selfservice. De Studiekeuzecheck helpt je te bepalen of de opleiding die je hebt gekozen echt bij je past. Niet alleen omdat je dan met meer plezier je opleiding volgt, maar ook omdat de kans groter is dat je deze opleiding met succes afrondt. De studiekeuzecheck bij Inholland bestaat uit de volgende verplichte onderdelen:
1. Je vult vooraf een online vragenlijst in. De uitslag ontvang je direct per mail.
2. Indien van toepassing maak je vooraf een huiswerkopdracht en neemt deze mee.
3. Je neemt deel aan de bijeenkomst bij Inholland waar je jouw persoonlijke advies mondeling te horen krijgt. Binnen een aantal dagen ontvang je een bevestiging van het advies ook per e-mail.

Hoe ziet het programma van de Studiekeuzecheck bij Luchtvaarttechnologie er uit?

De Studiekeuzecheck van de opleiding Luchtvaarttechnologie bestaat uit één dagdeel. Voorafgaand vul je het kennismakingsformulier in en maak je een digitale toets waar onder andere wiskunde- en taalcomponenten in zitten. Om jezelf niet voor de gek te houden is het slim om de toets zonder rekeningmachine te maken. Tijdens de opleiding mag je namelijk ook niet altijd gebruik maken van een rekenmachine.

De middag op school geeft je een beeld van wat je kunt verwachten van de opleiding en de beroepen waarvoor je wordt opgeleid. Je krijgt informatie over de opleiding en het werkveld, woont een college bij en maakt kennis met onze studenten en docenten. Je krijgt tevens een individueel adviesgesprek met een docent over jouw resultaten van de toetsen.

Moet ik iets voorbereiden of meenemen?

Nee, je hoeft niets voor te bereiden of mee te nemen.

Studiekeuzecheckdata in augustus voor opleidingen die in september starten

Tussen 20 tot 31 augustus 2018 vindt de Studiekeuzecheck plaats voor alle opleidingen die in september starten. Zodra je aanmelding via Studielink is verwerkt, ontvang je van ons een e-mail met daarin een link naar de Selfservice-omgeving van Inholland. Hier vind je een stappenplan met alle stappen die je moet doorlopen om aan de Studiekeuzecheck activiteiten te voldoen. In onderstaand overzicht staat per opleiding de datum en de locatie(s) van de Studiekeuzecheck aangegeven.
Download het SKC overzicht met datum per opleiding en locatie in augustus (pdf)

Vragen?

Heb je vragen over de Studiekeuzecheck. Stuur dan een e-mail naar onderstaande contactpersoon.

Delft  richelle.winkster@inholland.nl

Praktische informatie

Start opleiding

September. (Week 36: maandag 3 september - vrijdag 7 september 2018)

Duur opleiding: vier jaar
Titulatuur:
Bachelor of Science (BSc).

Bekijk de bachelortitels per opleiding (pdf)

Collegegeld

€ 2.060*.
*Het bedrag kan afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden verschillen. Bekijk voor de zekerheid de collegegeldwijzer.

Studenten die nog niet eerder hebben gestudeerd aan een hogeschool of universiteit, betalen vanaf studiejaar 2018-2019 € 1.030 voor het eerste collegejaar (in plaats van € 2.060). Voldoe jij aan de voorwaarden? Bekijk ze hier.

Overige kosten
Boeken eerste jaar: ca. € 500
Introductieweek (vrijwillig): ca. € 125

De opleiding Luchtvaarttechnologie volg je bij:

Hogeschool Inholland Delft

Rotterdamseweg 141
2628 AL Delft
015 - 251 92 00
Plan zelf je route met het openbaar vervoer
   

Lees de toelichting (pdf)

Studie in Cijfers. Bekijk het overzicht

Bij je keuze voor een studie kijk je natuurlijk verder dan bovenstaande vergelijking. Ga in gesprek met onze studenten en docenten op een Open Dag of Open Avond, kom een dagje Proefstuderen, download de brochure van deze opleiding of maak een afspraak bij het Studiekeuzeadviescentrum.

Studieprogramma

Jouw studie bij Hogeschool Inholland heeft een krachtige verbinding met de beroepspraktijk. Je leert daarom naast de theorie ook concrete inzichten en vaardigheden die je na je opleiding direct gebruikt in je loopbaan. Hieronder lees je hoe je studie Luchtvaarttechnologie doorloopt.

Studievormen

Vakken

Je volgt lessen en werkt aan projecten over onderwerpen zoals:

Afstudeerrichtingen

Vanaf het derde studiejaar volg je je eigen route. Stel een pakket samen op basis van jouw interesses en werk zo aan je eigen, onderscheidende profiel. Met Luchtvaarttechnologie kun je kiezen voor de richtingen Design and Development of Lightweight Structures. In het vierde jaar kun je ook een vakkenpakket ('minor') volgen over gasturbines, dankzij een samenwerking met het bedrijfsleven en de Hogeschool van Amsterdam. Kijk goed om je heen, want je kunt ook gaan voor studieonderdelen van andere vestigingen van Hogeschool Inholland. Het is zelfs mogelijk om vakken in het buitenland te volgen. Zo word je een specialist binnen je eigen vakgebied.

Stage

Misschien popel je nu al om werkervaring op te doen. Lekker aan de slag tussen de vliegtuigen. Onderzoek doen naar aerodynamica in Amerika. Of ontwerpen voor een sportautomerk verbeteren en meegaan naar races. In het derde jaar loop je de beroepsvoorbereidende stage. Die duurt ten minste twintig weken. Zo leer je het werk bij een bedrijf of onderzoeksinstelling goed kennen. Denk internationaal, want de stage kun je ook in het buitenland lopen. Bijvoorbeeld op de engineering- of testafdeling van Airbus.

Studieopbouw

Eerste jaar (propedeuse)

Tweede jaar

Derde jaar

Vierde jaar

Als je de opleiding Luchtvaarttechnologie met succes hebt afgerond, mag je jezelf Bachelor of Science noemen!

Studeren in het buitenland

Studeren in het buitenland verruimt je blik, vergroot je kennis en biedt je een ervaring waar je je leven lang profijt van hebt. Via Hogeschool Inholland kun je een deel van je studie volgen bij partnerinstellingen in Frankrijk of Oostenrijk. Je kunt zelfs terecht in China en Zuid-Afrika. Je staat er in zo'n avontuur natuurlijk niet alleen voor: vanuit Hogeschool Inholland krijg je begeleiding van een docent. Je behaalde studiepunten tellen mee als je terugkomt in Nederland. En je ervaringen? Die pakt niemand je meer af.

Studiebegeleiding

We vinden het belangrijk dat je je snel thuis voelt bij Inholland. Dat je weet hoe je opleiding in elkaar zit en hoe je effectief studeert. Onze studieloopbaanbegeleiders helpen je op weg. Het overleg vindt plaats in jouw mentorgroep en door middel van groeps- en individuele gesprekken. Bij specifieke leerproblemen, adviseert de studentendecaan.

Studiebelasting

Voor Luchtvaarttechnologie is de studielast veertig uur per week. Hier passen al je activiteiten voor de opleiding bij: van colleges en practica tot stages en zelfstudie. In het eerste jaar heb je wekelijks ongeveer twintig contacturen. De overige uren maak je dus zelfstandig. Elk studiejaar kent vier blokken van tien weken. In een onderwijsperiode kun je vijftien studiepunten of European Credits (EC's) halen. In een heel jaar moet je dus zestig EC's halen. Haal je een tentamen of projectopdracht niet, dan kun je deze herkansen.

Bindend studieadvies

Tijdens het eerste jaar bekijken we jouw behaalde studieresultaten. Voldoe je aan de voorwaarden om verder te studeren? En: is de opleiding volgens jou haalbaar? Aan het eind van het eerste jaar krijg je een studieadvies. Zo weet je op tijd of je kunt doorgaan of een switch moet maken. Het belangrijkste is het aantal behaalde studiepunten (European Credits of EC's). Wanneer je onvoldoende punten hebt gehaald, dan krijg je een bindend studieadvies en kun je niet bij dezelfde opleiding aan Hogeschool Inholland verder studeren. Meer informatie over het Bindend studieadvies

Na je opleiding

Na je opleiding ben je natuurlijk in de wolken met je diploma. En ook je vooruitzichten zijn dan hemels. Vaak vinden afgestudeerden al na een paar maanden een mooie baan in hun vakgebied. Van gespecialiseerde bedrijven in lichtgewicht materialen tot vliegtuigbouwers en onderzoeksinstituten. The sky is the limit, ook als je een baan buiten de sector wilt.

Dit is straks jouw werkveld

Met jouw diploma kun je overal in de (luchtvaart)techniek aan de slag. Jouw werkveld is bijzonder breed. Je kunt om te beginnen terecht bij onderhouds- en maakbedrijven. De sector is bovendien internationaal georiënteerd. Als je wilt bouw je een deel van je carrière op in landen als Duitsland, Frankrijk, China of Amerika. Daarnaast ben jij met jouw kennis en kunde van harte welkom in andere technische sectoren. Ook in de procesindustrie, auto-industrie, energiesector, automatiseringssector en installatiesector kun je aan de slag. Je bent bijvoorbeeld welkom bij ingenieursbureaus en onderzoeksinstituten.

Je toekomstige baan

Waar jij later werkt, hangt af van je interesses en de specialisatie die je kiest tijdens je opleiding. Een paar beroepen op een rij:

Verder studeren

Verder studeren doe je na Luchtvaarttechnologie eenvoudig bij de buren: je kunt doorstromen naar de masteropleiding van de TU Delft. Je moet dan wel eerst het schakeljaar doorlopen.

Interviews

Alumnus Anne Griffioen

Mijn naam is Anne Griffioen 22 jaar en in 2014 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Luchtvaarttechnologie.

Waarom heb je destijds voor Inholland gekozen?

Omdat Inholland de enige hogeschool is die Luchtvaarttechnologie in deze vorm aanbiedt. Ik hou van de 'harde techniek' en dat is waar ik graag in terecht wilde komen waardoor dit een logische keuze was voor mij. Daarnaast is Delft een super leuke stad om te wonen, wat de studie nog aantrekkelijker maakte!

Hoe heb je de opleiding ervaren?

Ik heb de opleiding als erg goed ervaren, ik heb het er enorm naar mijn zin gehad. Dit kwam niet alleen door de vakken die mij erg aanspraken, maar ook door mijn klasgenoten, de gemotiveerde docenten en de studievereniging, die leuke excursies en borrels organiseerde.

Over welke eigenschappen moet je beschikken om van deze opleiding een succes te maken?

Voor deze opleiding heb je doorzettingsvermogen en veel motivatie nodig.

Waarom zou je anderen de opleiding aanraden?

Omdat je in ontzettend veel bedrijven kan komen te werken, op veel plekken in de wereld. De wereld ligt echt aan je voeten bij deze opleiding. Dat komt voornamelijk omdat je een gewilde werknemer bent in verschillende technische sectoren.

Welke praktijkervaring heb je opgedaan tijdens je opleiding?

Tijdens mijn tweedejaarsstage werkte ik als automonteur bij Lotus sportscars. Daar liep ik mee op de werkplaats en ging ik mee naar de autoraces. Ik heb daar echt een geweldige tijd gehad en enorm veel geleerd.

Mijn derdejaarsstage heb ik gedaan op een universiteit in China waar ik onderzoek deed op het gebied van aerodynamica. Het was leerzaam op twee vlakken: het was niet alleen leerzaam voor mijn mijn studie, maar ook goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling, omdat je in het buitenland woont. Mijn afstudeeronderzoek heb ik gelopen bij KLM Engineering & Maintenance. Hier heb ik gekeken naar de schades bij en de levensduur van verschillende vliegtuigtypes. Ik heb ook hier een enorm toffe tijd gehad, omdat ik elke week wel tussen de vliegtuigen liep of erin te vinden was.

Hoe is je carrière verlopen na je afstuderen?

Ik werk nu bij KLM, wat mede mogelijk gemaakt werd door mijn bestuursjaar bij studievereniging V.S.V. Sipke Wynia. In die hoedanigheid sprak ik met een hoge manager van KLM tijdens een Fokker-symposium. Daarnaast heb ik mijn afstudeerstage bij KLM Engineering & Maintenance gedaan, waardoor ik kon laten zien wat ik in mijn mars had.

Waar ben je nu werkzaam en wat zijn jouw werkzaamheden?

Ik werk nu als business analyst loyalty en ik ben samen met het team verantwoordelijk  voor alle nieuwe applicaties op de site gerelateerd aan loyalty (flyingblue en myaccount).

Waarom heb je voor deze baan gekozen?

Omdat dit mij een heel mooie kans leek om bij een groot operationeel bedrijf meer werkervaring op te doen. Dat is goed voor mijn ontwikkeling en mijn verdere loopbaan. Daarnaast was het eigenlijk stiekem altijd al mijn grote droom om bij KLM te werken.

Welke kennis vanuit je opleiding breng je nu in praktijk?

Ik leerde een manier van denken tijdens de studie die ik nu dagelijks gebruik. Zonder mijn studie was dat nooit gelukt. De studie heeft mij gebracht waar ik nu ben.

Waar zie je jezelf over 5 jaar?

Ik zie mijzelf binnen vijf jaar in een innoverende functie waarmee ik echt iets kan veranderen binnen KLM. Op dit moment mag ik daar al in werken, wat ik erg leuk vind, dus misschien heb ik binnen een jaar alweer een nieuwe leuke uitdaging binnen KLM gevonden!

Alumnus Bas Bolomey

Bas is afgestudeerd aan de opleiding Luchtvaartechnologie.

Waarom heb je voor deze studie gekozen?

Mijn grote droom was in eerste instantie om bij NASA te werken. Ik zocht naar opleidingen die me dichter bij die droom konden brengen. De opleiding Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft leek me geschikt, maar ik heb de havo afgerond waardoor ik niet direct in kon stromen. Daarom besloot ik eerst de opleiding luchtvaarttechnologie te volgen bij Inholland. Deze opleiding lag ook in mijn interessegebied en Inholland heeft een samenwerking met de TU Delft, waardoor je alsnog kan doorstromen naar de opleiding Lucht- en Ruimtevaarttechniek.

En waarom heb je voor Hogeschool Inholland gekozen?

Inholland is de enige aanbieder van de opleiding Luchtvaarttechnologie. Doordat Inholland ook schakelprogramma's aanbiedt in samenwerking met de TU Delft, was mijn keuze snel gemaakt.

Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?

Ik heb de havo afgerond op het Emmauscollege in Rotterdam met het profiel Natuur en Techniek en daarbij de vakken Economie en Informatica.

Vind je dat het hbo een groot verschil is met de opleiding die je hiervoor hebt gedaan?

Het grootste verschil vind ik de zelfstandigheid. Je bent zelf verantwoordelijk voor het succes van je studie en daarbij speelt motivatie een belangrijke rol. Het is verstandig om je te realiseren dat je echt voor jezelf bezig bent en dat het belangrijk is om een studie af te maken.

Hoe ervaar je de opleiding tot nu toe?

Ik vind het een hele prettige opleiding. De vakken zijn interessant, de sfeer is goed en de docenten zijn leuk.  Het is een relatief kleine opleiding waardoor je bijna iedereen kent en waarbij de docenten erg behulpzaam zijn.

Waar heb je stage gelopen of waar zou je stage willen lopen?

In mijn tweede jaar heb ik tien weken stage gelopen bij Epcor, een zusterbedrijf van KLM. Epcor doet onderhoud en reparaties aan verschillende cruciale onderdelen van een vliegtuig. Tijdens mijn stage heb ik een aantal weken op iedere afdeling meegedraaid en heb ik verschillende opdrachten gedaan.

Afgelopen jaar ben ik zes maanden naar Zuid-Afrika geweest, waar ik stage heb gelopen bij Aat Composites. Het bedrijf was gelegen nabij Kaapstad. Ik heb hier twintig weken op de Engineering afdeling gewerkt. Daar heb ik onder andere testopstellingen ontworpen, producten en processen geoptimaliseerd en ik heb een nieuw product mogen ontwerpen! Dat was mijn eigen project waarbij ik vanaf de schets tot de ontwikkeling betrokken ben geweest.

Als je klaar bent met je studie, bij welk bedrijf of in welke branche zou je dan willen werken?

Ik zou graag in de luchtvaart blijven werken. Bijvoorbeeld bij luchthavenexploitant Schiphol Group.

En als alles mogelijk is, wat zou dan je opleidingsgerelateerde droombaan zijn?

Het lijkt me leuk om manager te worden van een afdeling, bijvoorbeeld van Emirates Engineering.

Ben je naast je studie lid van bijvoorbeeld een studievereniging of houd je jezelf bezig met andere studiegerelateerde activiteiten?

Ik was naast mijn studie lid van de studievereniging van luchtvaarttechnologie: V.S.V. Sipke Wynia. Dit is een prachtige vereniging die veel leuke dingen organiseert, zoals buitenlandreizen en excursies voor studenten. Ik heb een jaar in het bestuur gezeten, waardoor ik mezelf ook heb ontwikkeld op andere gebieden.

Over welke eigenschappen moet je beschikken om van deze opleiding een succes te maken?

Vastberadenheid, daadkrachtig, initiatiefrijk en weloverwogen.

Waarom zou jij deze opleiding aanraden aan nieuwe studenten?

Deze studie is perfect als je het belangrijk vindt om een gedegen technische achtergrond te hebben. Zelf vind ik het leuk dat je theoretische kennis regelmatig toepast in de praktijk. Bovendien staat deze studie hoog aangeschreven in het bedrijfsleven. 

Wat is jouw absolute tip voor aankomende studenten:

Zorg ervoor dat je goed voorbereid aan de studie begint en maak er een mooie tijd van met je medestudenten.

 

Vraag V.S.V. Sipke Wynia

V.S.V. Sipke Wynia is de studievereniging van de opleidingen Aeronautical Engineering, Luchtvaarttechnologie en Precision Engineering.

De vereniging is op 19 september 1966 opgericht en bestaat dus meer dan 50 jaar! De bestuursleden en commissies organiseren studiereizen, excursies, gastcolleges en symposia.

Aeronautical Engineering, Luchtvaarttechnologie en Precision Engineering zijn unieke opleidingen in Nederland. De meeste studenten weten al vroeg dat ze een van deze opleidingen willen gaan volgen. Tijdens én na de opleiding heb je nauw contact met je studiegenoten, omdat je in heel specifiek werkveld terecht komt. Bezoek onze website voor meer informatie.

Ben je geïnteresseerd in Aeronautical Engineering, Luchtvaarttechnologie of Precision Engineering en heb je vragen over de opleiding of het studentenleven? Wil je weten hoe het is om te studeren bij Hogeschool Inholland Delft? Stel gerust je vragen aan ons.

Docent Martin Kampinga

Ik geef les in de vakken oriëntatie luchtvaart, technical drawing, CATIA (3D teken computerprogramma), manufacturing engineering, meettechniek en regeltechniek (Matlab/Simulink). Verder doe ik de projecten Fleetreplacement en Hoogteroer. Ik geef deze vakken hoofdzakelijk aan eerste- en tweedejaarsstudenten, maar ik ben ook betrokken bij de begeleiding van afstudeerders.

Zelf heb ik ook Luchtvaarttechnologie gevolgd en ben ik na mijn studie (2004-2008) docent geworden op Hogeschool Inholland. Mijn ervaringen uit het werkveld gebruik ik altijd tijdens het lesgeven. Ik bezoek daarom veel beurzen, leg stagebezoeken af en stel me op de hoogte van andere vakgerelateerde zaken. Behalve docent ben ik ook studieloopbaanbegeleider en intakecoördinator.

Verder ben ik projectleider van het windwagenteam Team Anemo. Dit is een studententeam dat voor het derde jaar op rij bezig is met het bouwen van een windaangedreven voertuig. Deze auto is van lichtgewicht composietmateriaal gemaakt met als uniek aspect dat de wagen voor 85% uit kurk bestaat (sandwichmateriaal). Hij is in staat zich voort te bewegen tegen de wind in en doet mee aan een internationale race eind augustus elk jaar. Vorig jaar heeft het team de innovatieprijs gewonnen voor beste ontwerp, kijk eens op de website als je meer wil weten! 

Studenten die deze opleiding kiezen zijn gedreven studenten die leergierig zijn en een passie hebben voor de vliegtuigbouw. Het zijn doorzetters en ze zijn pragmatisch ingesteld. Ik vind het persoonlijk contact met de student erg belangrijk omdat dit het leren bevorderd. Studenten kunnen altijd bij mij terecht met vragen of opmerkingen, we werken immers nauw samen. De sfeer is voornamelijk informeel.

Afgestudeerden van de opleiding Luchtvaarttechnologie zijn breed opgeleid. Ze komen bij allerlei bedrijven terecht, van Fokker tot ADSE (vliegtuigcomponentbouwers en stress engineers), van Airbus tot Bombardier (vliegtuigfabrikanten). Maar ze vinden ook banen in de materiaalsector (Airborne en KVE Composites). Ook de offshore- en, windmolenindustrie en het vliegtuigonderhoud zijn geen vreemde werkgebieden voor Luchtvaarttechnologen.

Mijn tip voor aankomende studenten: bereid je goed voor in de zomervakantie, zodat je niet voor verassingen komt te staan. Kom met een gezonde dosis motivatie want we gaan er meteen met volle kracht tegenaan.

Alumnus Sanne Hartelman

Mijn afstuderen heb ik bij Philips Lighting in Uden gedaan. Hier worden de keramische buizen voor HID lampen geproduceerd die vooral worden gebruikt voor straat- en winkelverlichting. Deze keramische producten gaan aan het einde van de productie over een eindcontrolemachine waar ze 100% gekeurd worden.

Mijn taak als Manufacturing Engineer was het percentage goedgekeurde producten verhogen van 90,8% naar 94%. Om dit te kunnen bereiken heb ik een analyse gedaan naar de huidige uitvalspunten waarbij ik de data van de eindcontrolemachine heb gebruikt en gekeken wat de oorzaken zijn voor de uitval. Vervolgens heb ik een risicoanalyse gedaan om te kijken wat de impact van de oorzaken is, hoe vaak de oorzaken voorkomen en hoe makkelijk ze binnen de afstudeerperiode aan te pakken zijn. De lijst met oorzaken die hieruit kwam rollen heb ik vervolgens aangepakt. Zo heb ik bij de eindcontrolemachine de grenzen aan kunnen passen waarbij nu meer producten goedgekeurd kunnen worden. Hiernaast ben ik vooral bezig geweest met de werkmethodes van de operators die invloed hebben op de kwaliteit van de producten.

Samen met een collega heb ik instructies gehouden om iedereen weer volgens eenzelfde werkmethode te laten werken. Ook zijn er een aantal verbeteringen bij deze afdeling ingevoerd en nieuwe onderdelen voor machines besteld. Deze opdracht had dan wel niets met de Luchtvaart te maken maar zeker wel met Technologie. Als je interesse hebt in verbeterprocessen en LEAN manufacturing is dit een mooi bedrijf om kennis en ervaring op te doen.

Student in Beeld: Yvar en Wolraad

Yvar in ’t Veld en Wolraad Kempe, studenten Luchtvaarttechnologie van Inholland Delft, bouwden een raket van lichtgewicht materiaal voor betere prestaties en brandstofbesparing. In mei wordt de raket gelanceerd om op grote hoogte temperatuur-, stralings- en drukmetingen te verzamelen.

Yvar en Wolraad maken deel uit van het studententeam Aquilo. Zij bouwen raketten van composiet om kleine satellieten te lanceren die informatie verzamelen in het luchtruim. De eerste zelfgebouwde raket van Aquilo wordt in mei 2015 gelanceerd op het terrein van de militaire kazerne in ’t Harde. De raket wordt de lucht ingeschoten en zal met meetapparatuur en camera’s een stuk van de aarde in kaart brengen.

De studenten werkten bij het bouwen van de raket samen met raketbouwvereniging Delft Aerospace Rocket Engineering (DARE) van de Technische Universiteit Delft. De raketten die DARE bouwt zijn echter grotendeels van aluminium. Het voordeel van een raket van composiet is dat de raket een stuk lichter is en om die reden betere prestaties levert en brandstof bespaart. Dat is een positieve ontwikkeling voor de huidige raketbouw wereldwijd volgens Yvar. “De raketbouw heeft geen duurzaam imago, maar met dit project slaat het zeker een duurzame richting in.”

www.inholland.nl/studentinbeeld


 

AeroTrail Solutions

Goederentransport per spoor kan erg profiteren van technieken uit de luchtvaart. Dat laten zes studenten Aeronautical Engineering van Inholland Delft zien. Samen vormen ze project AeroTrail Solutions en strijden mee om de Wij Inholland Award 2016. Ze willen de markt op met hun Streamliner, die goederentreinen aerodynamischer maakt.


Tegenwoordig is er veel aandacht voor CO2-uitstoot en broeikasgassen. Milieu-eisen worden steeds strenger en discussies over welke maximumsnelheid op de snelweg wel of niet gezond is, houden de gemoederen bezig. Deze trend lijkt voorbij te gaan aan het goederentransport per spoor. Onterecht, vinden Arnout Monster, Casper Janssen, Man-Yew Lieuw, Pieter van der Beek, Twan Bakker en Viktor van Maanen. De studenten onderzochten bij welke treinen de luchtweerstand veel lager kan en kwamen al snel uit bij de goederentreinen, die veel in de Rotterdamse haven rijden.

Overal meer stroomlijning

Teamlid Arnout Monster heeft een bijbaan in de haven en ziet vooral “dikke dieselwalmen en stompe voorwerpen” als goederentreinen voorbijrijden. “Als ‘aerodynamicus’ denk ik: dat kan beter. In de luchtvaart is alles gestroomlijnd, zodat een vliegtuig door de lucht snijdt als een warm mes door de boter. Ook auto’s nemen die vormen steeds meer aan, denk aan de Tesla. Hetzelfde geldt voor vrachtwagens. Eigenlijk zie je overal meer stroomlijning, behalve bij goederentreinen.” De studenten gingen aan de slag met de vraag hoe de luchtweerstand – en dus de uitstoot en het kostenplaatje voor vervoerders – omlaag kan.

Kostenvoordeel

De oplossing van AeroTrail Solutions heet de Streamliner. Deze flexibele overkapping dicht de ruimtes tussen de wagons af. “Zo blijft de luchtstroom constant. Zonder afdichting is het aerodynamisch gezien net alsof er tientallen keren een nieuwe trein voorbijkomt”, zegt teamlid Pieter van der Beek. Dankzij de Streamliners verbruiken goederentreinen veel minder brandstof, wat een kostenvoordeel oplevert voor de vervoerder. Dat AeroTrail Solutions op het juiste spoor zit, bleek toen het project de aanmoedigingsprijs van de Philips Innovation Award won en bij de beste tien van driehonderd deelnemers eindigde.

Pitch voor enthousiast bedrijf

De studenten keken welk trainmaterieel in gebruik is en testten een schaalmodel in de windtunnel van de TU Delft om de besparing te meten. Er volgde materiaalonderzoek en een voorlopig kostenplaatje. Vervolgens benaderden de studenten transportbedrijven in het havengebied. “Vervoerder ERS Railways vroeg ons direct om een pitch te geven over onze plannen en doelen”, zegt Arnout. “We stelden een retrofit product voor, wat inhoudt dat het op een bestaand object geplaatst wordt.” De projectgroep kreeg een uitgebreide rondleiding bij de enthousiaste vervoerder. De sector blijkt complex, omdat er heel veel bedrijven meedingen in het vervoer van goederen. Het is daarom niet altijd duidelijk wie gebaat is bij een investering in meer aerodynamische treinen.

Technische én business-skills

Mede daarom zijn de studenten in dit project veel commerciëler bezig dan gewoonlijk, zegt Arnout. “Dat vinden we alle zes heel erg leuk en is ook het doel van het Engineering Entrepreneurship-programma van onze opleiding. We ontwikkelen niet alleen technische vaardigheden, maar ook business-skills.” Hij vertelt dat het projectteam profiteert van de individuele sterke kanten van elk lid. “Casper is heel handig met computersimulaties en het doorrekenen van ontwerpen, Twan en ik hebben door vorige stages veel ervaring met het omzetten van een plan in een tastbaar object, Pieter is handig met administratie en communicatie, Viktor ontwikkelde zich tot economisch specialist en Man-Yew is meer dan de rest thuis in het financiële en commerciële aspect.”

Biobased Banken

Rond Schiphol wordt veel olifantsgras, vezelhennep en vezelvlas geteeld. Ganzen houden er niet van en blijven weg, wat het vliegverkeer veiliger maakt. Sinds kort dienen de planten als grondstof voor biocomposiet banken, die op Schiphol en elders in de gemeente Haarlemmermeer komen te staan. Inholland-studenten van verschillende opleidingen werken samen aan deze stap richting een biobased economy.



De drie gewassen hebben niet alleen een vogelwerende werking, ook zijn er prachtige dingen van te maken. Samen met diverse partners draagt Inholland bij aan de ontwikkeling van designbanken voor de openbare ruimte, in het kader van het Inholland-thema Duurzaam. Er staan twee banken op Schiphol Plaza en, zo is het plan, in totaal meer dan een dozijn in de gemeente Haarlemmermeer.

Betrokken opleidingen

Studenten van verschillende opleidingen nemen delen van het project voor hun rekening. Delftse studenten Luchtvaarttechnologie en Aeronautical Engineering ontwierpen de buitenkant van de banken. Communicatie-studenten kwamen met een concept waarin de bank zelf informatie geeft over zijn bijzondere herkomst en richtten zich op de presentatie van het project. Zo verzorgde Kelly de Graaff de projecthuisstijl, onder andere te zien op de website biobasedbank.nl, en ontfermde Nadine de Chauvigny de Blot zich over het onthullingsmoment op Schiphol Plaza op 8 april.

Sterkste composiet

Martijn van Meijel nam in het Composietenlab van Inholland Delft de technische voorbereiding en productie van de plug, mal en prototypes van deze buitenhoes van de bank op zich. Thanapoom Lerlertthaiyanupa en Joshua Tang assisteerden hem. “Dit biocomposiet wordt gemaakt door hars te combineren met vlas- en hennepvezels”, zegt Martijn. “Ik onderzocht welke combinatie van hars en vezels het meest geschikt is voor onze bank.” Hij onderwierp het biocomposiet aan de hand van druk- en trekproeven en zette het in een oven en vriezer. Want een bank die buiten in weer in wind staat, moet tegen een stootje kunnen, zegt hij. “Je wilt geen scheuren in de mooie gelcoating van de bank!”

Sprekende bank

Brian Sandifort studeert Communicatie in Den Haag en werkte samen met medestudenten Natasja Vermond, Niels van Houten en Tara Stokdijk aan een communicatieconcept voor de banken. “We bedachten een manier om gebruikers en voorbijgangers te stimuleren om meer over de bank te weten te komen. Een speakersysteem in de bank detecteert of er iemand in de buurt is en een stem vertelt vervolgens over het duurzame materiaal en de website van het project. Op Schiphol zijn vrij strenge regels wat je om en op een bank kunt zetten. We dachten daarom out of the box en richtten ons op het gehoor.”

Grootschalig en ambitieus

Maar er zijn nóg meer opleidingen bij de Biobased Banken betrokken. Vanuit AD Crossmediale Communicatie maken Niels Konings en oud-student Jesper Maassen een ‘making of’-film die op de website komt. Ten slotte onderzoekt student Tuinbouw & Agribusiness Marco van Adrichem de kosten en opbrengsten van een Biobased bank vanuit financieel-economisch, sociaal-maatschappelijk en ecologisch perspectief.

Dit grootschalige en ambitieuze project Biobased Banken levert een bijdrage aan een duurzame, circulaire economie. Het gebruik van biocomposiet is in opkomst en nieuwe ontwikkelingen en toepassingen volgen elkaar snel op. Het project geeft veel studenten de kans om hands-on met deze innovatieve producten te werken.

 Lees ook over de tien andere projecten die genomineerd zijn voor de Wij Inholland award 2016.

Alumnus Joost Kamp

Joost Kamp studeerde af bij de opleiding Luchtvaarttechnologie bij Inholland Delft. Voor zijn scriptie ‘The effects of computational fluid dynamics modelling on helicopter flight envelopes’, dat hij schreef voor het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), ontving hij op 6 april de Prof. Johan Kooy Afstudeerprijs 2016.

Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI), Afdeling Defensie en Veiligheid reikt deze afstudeerprijs tijdens het jaarlijkse Kooy-symposium uit voor 'uitstekend afstudeerwerk' in een voor Defensie en Veiligheid relevante technologie. Er is een geldprijs van € 1000,- aan verbonden.

Kennis en praktisch inzicht

Joost Kamp deed onderzoek naar het voorspellen van luchtwervelingen rond schepen bij helikopterlandingen. Daarnaast onderzocht hij de mogelijkheid om computational fluid dynamics (CFD, ook wel numerieke stromingsleer) toe te passen om de ‘flight envelopes’, of veilige operationele kaders, van helikopters te bepalen. Deze methode kan dure en tijdrovende windtunnelmetingen mogelijk vervangen. De voormalige Inholland-student paste niet alleen kennis van diverse methoden en technieken toe, maar liet ook praktisch inzicht in de complexiteit van deklandingen door helikopters zien.

Aanleiding onderzoek

Vanaf begin 2015 werkt het NLR aan het moderniseren van de huidige methode om zogeheten ‘ship helicopter operational limitations’ te genereren. Hierbij wordt gekeken of het proces gedeeltelijk geautomatiseerd kan worden en of CFD-gegevens een alternatief zijn voor windtunneldata. Het onderzoek van Joost Kamp bood het NLR de gelegenheid haar softwaretools te evalueren en stappen vooruit te zetten. Kamp deed een onderzoek van grote praktische waarde, waarbij hij bewees over veel kennis van een nieuw en onbekend terrein te beschikken.

Onlangs verkoos het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs een andere Inholland-alumnus, Tim Horeman-Franse, tot Ingenieur van het Jaar. Hij studeerde Werktuigbouwkunde bij Inholland Alkmaar.

Student in Beeld: Lisa Veltman

Studenten van Inholland zijn ondernemend, ambitieus en innovatief. Zij laten dit zien door de vele projecten die zij doen, vaak in opdracht van het werkveld en met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Om te laten zien hoe trots we zijn op onze studenten zijn we de campagne Student in Beeld begonnen om onze studenten in beeld te brengen. Deze keer maken we kennis met Lisa Veltman, student Luchtvaarttechnologie.

“Ik ben weer een stap dichter bij een toekomst in de Formule 1”, zegt Lisa Veltman over de ambities om haar droom te verwezenlijken. De student Luchtvaarttechnologie van Inholland Delft heeft na een strenge selectieprocedure de VSBfonds beurs ontvangen. Hiermee kan zij de unieke master in Europa ‘Composite Materials’ volgen, een perfecte basis voor een baan in de racewereld.

Lisa vertelt dat zij al vanaf jongs af aan droomde over werken bij de Formule 1. “Welk vakgebied ik wilde doen wist ik nog niet, maar tijdens mijn opleiding kwam ik daar snel achter. Composieten vind ik helemaal geweldig en in de Formule 1 wordt tegenwoordig bijna alleen maar met composieten gewerkt. Ik zou daar helemaal op mijn plek zitten. Alles wat sneller gaat dan lopen vind ik boeiend.”

Onderscheiden in de racewereld

De luchtvaartstudent kiest heel bewust voor de master ‘Composite Materials’ aan de Lulea University of Technology in Zweden. “Dit is de enige master die zo specifiek gericht is op composieten en ook veel contacten met het bedrijfsleven heeft. Bijzonder is ook dat er maar vijf studenten toegelaten worden tot deze opleiding, dus is het bijna privéles. Ik was één van de toegelaten studenten, al voordat ik afgestudeerd was.”

Passievolle plannen

Simon Palser, voorzitter van de jury van Inholland voor de VSBfonds beurs, legt uit dat Lisa met volle overgave voor haar toekomstplannen gaat. “Lisa liet alle kwaliteiten zien die je wilt zien bij een aanvraag voor de beurs. Ze is erg gemotiveerd, wil zichzelf verder ontwikkelen en is bereid om haar ervaringen met anderen te delen. Lisa is ambitieus en wil persoonlijke grenzen en professionele mogelijkheden opzoeken. Tijdens haar presentatie voor de jury toonde Lisa een echte passie voor haar vak. Haar speciale energie en enthousiasme toonden aan dat zij heel geschikt is voor de Formule 1!”

Formule 1-wagens verbeteren

Lisa wil graag werken als structural engineer, gespecialiseerd in composieten om de Formule 1-wagens te verbeteren. “Dan bereken ik hoeveel materialen én welke materialen er nodig zijn voor de wagens om de belastingen aan te kunnen. Met als doel om zo licht mogelijk te ontwerpen, maar het mag natuurlijk niet kapot gaan. Deze manier, op het randje, ontwerpen is de kick van het vak. Dan gaan ze het snelst.”

Snelle ontwikkeling

“Ook de luchtvaart vind ik heel gaaf, maar de ontwikkeling gaat voor mij te langzaam. Bij de JSF-straaljager, het nieuwe gevechtsvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht, zijn ze bijvoorbeeld twintig jaar bezig geweest om van het idee tot het uiteindelijke product te komen. Terwijl er in de Formule 1 vandaag iets bedacht kan worden en het er, bij wijze van spreken, morgen op zit. Ik wil niet tegengehouden worden, als het mogelijk is dan moeten we het gewoon doen.”

www.inholland.nl/studentinbeeld

Vlogger Hossam El Shami

Mijn naam is Hossam en het leek mij een tof idee om jullie via mijn vlogs te laten zien hoe het eraan toegaat op Hogeschool Inholland Delft. Ik studeer luchtvaarttechnologie en ben tweedejaarsstudent. Daarnaast kan je een kijkje nemen in mijn studenten leven want het leven gaan natuurlijk niet alleen over studeren. Blijf kijken dus en abonneer op mijn kanaal! 

Bekijk meer vlogs van Inholland-studenten

Alumnus Govert van der Gun

Je kunt met een technische opleiding op onverwachte plekken belanden. Dat merkte Govert van der Gun. Hij rondde zijn opleiding Luchtvaarttechnologie bij Inholland Delft af met een baanbrekend afstudeeronderzoek voor het Erasmus Medisch Centrum. Hij vertelt hoe hij bijdroeg aan een betere analysemethode voor artsen bij aderverkalking.

Tijdens mijn afstudeeronderzoek werkte ik in een laboratorium van het Erasmus MC in Rotterdam en bij het Delftse bedrijf Fem to Engineering. Ik paste een rekenmethode die ik tijdens mijn opleiding Luchtvaarttechnologie gebruikte om de sterkte van materialen te berekenen, toe op bloedvaten die zijn aangetast door aderverkalking. Vooral ouderen hebben last van atherosclerose, waarbij vet en ontstoken cellen zich in de vaatwand ophopen. In een vergevorderd stadium kan het erg gevaarlijk zijn. Het bloedvat kan scheuren, waardoor je kans loopt op trombose of een infarct.

Een chirurg besluit nu nog of een verdikt bloedvat een gevaar oplevert op basis van hoe het eruitziet. Het is de bedoeling dat artsen straks de spanningen in een aangetast bloedvat berekenen met de eindige-elementenmethode, zodat ze kunnen voorspellen of hij zal gaan scheuren. Dit levert een veel betere analyse op dan wanneer artsen puur afgaan op de dikte van het bloedvat. Nu besluiten ze nog vaak om het aangetaste deel voor alle zekerheid te verwijderen, maar voor zwakkere patiënten kan zo’n – mogelijk onnodige – operatie erg ingrijpend zijn.

Mijn onderzoek was innovatief omdat ik rekening hield met de vezels in de wand van het bloedvat. Bestaande modellen gaan ervan uit dat de wand overal even sterk is, terwijl aangetoond is dat er vezels in zitten. Die moeten opgenomen worden in een computermodel. Mijn onderzoek draaide daarom om vragen als: Treden er andere spanningen op dan met het oude, ‘niet-vezelversterkte’ model? Zo ja, waar? En wat betekent dat?

Bij het modelleren gebruikte ik gescande aangetaste bloedvaten. Die scans vertaalde ik met CAD-software (computer-aided design) naar een 3D-model, waarop ik de eindige-elementenmethode toepaste. Deze rekenmethode wordt pas sinds ongeveer tien jaar met succes gebruikt in de medische wereld. Onderzoekers zien in dat het heel veel toepassingen heeft. Het Erasmus MC wil uiteindelijk een natuurgetrouw model van aangetaste bloedvaten ontwikkelen, waardoor artsen de beste resultaten krijgen bij een analyse.

Aan het begin van mijn opleiding Luchtvaarttechnologie verwachtte ik niet dat ik de medische kant op zou gaan. Wel had ik halverwege mijn studie al interesse in medische toepassingen. Ik deed mee aan het schakelprogramma van de master Biomedical Engineering die de TUDelft in samenwerking met Inholland aanbiedt. Die bereidt hbo-studenten alvast voor op de wo-master.

Ik vond mijn afstudeeropdracht erg leerzaam omdat techniek en de medische wereld erin samenkwamen. Ook is het onderzoek zo innovatief dat er nog veel aannames zijn in plaats van harde cijfers; een groot verschil met de luchtvaarttechniek. Dat vond ik een uitdaging. Door mijn afstuderen weet ik zeker dat ik in dit vakgebied wil werken. Er zijn veel medische toepassingen van techniek. Ik hoop daar nog veel over te leren.

Wij Inholland 2017 - GOWind

Tegenwoordig is er veel aandacht voor groene energie. De fossiele brandstoffen raken op waardoor de behoefte aan duurzame energie groter is dan ooit. Zeven studenten Luchtvaarttechnologie van Inholland Delft besloten hier wat aan te doen en ontwikkelden een verticale windturbine om energie op te wekken voor kantoorpanden en flatgebouwen.

De bedenkers van het project GOWind systems Simon Blomme, Sam Camphyn, Sven Geres, Kim Johnson, Ruby Jane Krikke, Casper Linsen en Maria Smirnova ontwikkelden een prototype om mensen uit de moderne maatschappij op een duurzame manier van energie te voorzien. Tijdens hun vooronderzoek bleek dat een kwart van de Europese bevolking woont in flats en dat daar het gebruik van traditionele duurzame middelen zoals zonnepanelen niet mogelijk is. Hetzelfde geldt voor bepaalde kantoorpanden. De studenten bedachten daarom een windturbine voor aan de zijkant van gebouwen om zo duurzaam energie op te wekken.

Groener leven en besparen

"We hebben diverse concepten bedacht om ons prototype zo efficiënt mogelijk te maken en moesten onder meer rekening houden met de architectuur van de gebouwen. Vandaar de keuze voor een verticale windturbine, die zijn wat compacter en esthetisch te verantwoorden", zegt Sven. In tegenstelling tot bestaande windturbines ontwierpen de studenten een bekisting voor hun prototype, om daarmee optimaal gebruik te kunnen maken van de windsnelheid. "Ons doel is om mensen groener te laten leven, waarmee ze op de lange termijn ook geld besparen."

De ondernemende studenten berekenden de levensduur van hun prototype en gingen onder andere in gesprek met een professor van de Technische Universiteit (TU) Delft om de voor- en nadelen in kaart te brengen. "Onze windturbine is op dit moment nog volop in ontwikkeling. Zo willen we ons prototype verfijnen en de periode van winstgevendheid vergroten. Er zijn verschillende technieken voor windenergie en bladen voor de bekisting."
Ondanks het project nog in de kinderschoenen staat hebben de studenten al de interesse gewekt van een internationaal bedrijf dat zich bezighoudt met groene innovaties. "Het bedrijf Climate-Kic heeft ons aangeboden om ons prototype verder te ontwikkelen." Dat voorstel hebben de studenten in beraad.

Lees ook over de andere projecten die genomineerd zijn voor de Wij Inholland award 2017.

 

Wij Inholland 2017 - Vision Systems

Daan Kaasjager, Jordi Liu, Leander van Noort, Emiel Noorlander, Marco Withag en Erik ten Oever van de opleiding Luchtvaarttechnologie bij Inholland Delft ontwikkelden voor hun project Vision Systems een drone voor de Brandweer Haaglanden. “Onze drone brengt onder meer ‘hittespots’ van een brandend gebouw sneller in kaart en is veiliger dan de conventionele drone doordat deze vastzit aan een kabel”, zegt Marco.

Aanvankelijk hebben de studenten met hun prototype meerdere bedrijven en hulpdiensten benaderd. Met behulp van die input schreven ze een algemeen businessplan. “De Brandweer Haaglanden was het meest enthousiast. De brandweermannen weten bij een noodsituatie niet waar het gevaar zich bevindt als ze een gebouw binnenstormen. Onze drone moet de brandweer van extra ogen voorzien.” 

De studenten ontdekten dat draadloze drones risico’s met zich meebrengen en bedachten daarvoor een oplossing. “Het probleem met de conventionele drones is dat die niet zijn ingedekt bij een technisch mankement. Als een drone neerstort en op een persoon terechtkomt dan zijn de gevolgen niet te overzien.” De studenten ontwierpen een prototype dat vastzit aan een kabel en verbonden is met een box waarin componenten als het kabelmechanisme zijn ingebouwd.

De drone stijgt tot vijftig meter hoogte en is niet gelimiteerd door een accu waardoor hij kan blijven vliegen. De ontwikkeling van de drone ging echter niet zonder slag of stoot. “In eerste instantie kregen we de drone niet van de grond.” De studenten schakelden de hulp in van luchtvaartbedrijf Delft Dynamics en kregen het advies om het voltage aan te passen.

“We zijn ons prototype nog aan het verfijnen maar in geval van nood dan rolt de haspel op en komt de drone omlaag. We leveren een compleet pakket. De brandweer kan de box overal gebruiken ook op plaatsen waar geen vaste stroomvoorziening is en waar ladderwagens niet bij kunnen komen.”

Lees ook over de andere projecten die genomineerd zijn voor de Wij Inholland award 2017.

Wij Inholland 2017 - Stop het stropen in Afrika

Alle hulp is welkom in de strijd tegen de illegale jacht op bedreigde diersoorten in Afrika. Studenten van Inholland Delft dragen hun steentje bij en ontwikkelen een geavanceerde drone die olifanten, neushoorns en vee moet beschermen. Ze reisden naar Zuid-Afrika om het toekomstige werkterrein van de drones met eigen ogen te zien.

In Afrika zijn parken en veehouderijbedrijven soms zo groot als een Nederlandse provincie. Dat vormt een obstakel bij het monitoren van de dieren. Een ander probleem is dat er op veel plekken stropers actief zijn. Zij stelen vee en jagen op neushoorns en olifanten om hun hoorn en ivoor, die veel opbrengen op de zwarte markt. Rangers zijn dag en nacht in de weer om dieren te beschermen. Gevaarlijk werk, dus zoeken boeren en natuurbeschermers naar innovatieve manieren om hun dieren in de gaten te houden. Een op afstand bediende drone is een veelbelovende oplossing.

Multidisciplinair team

Het ambitieuze project ‘Stop het stropen in Afrika’ vraagt om de expertise van meerdere Inholland-opleidingen. Daarom werkten Mylène Elmers (Dier- en Veehouderij), Thom Hoveling, Fenna Kiemel en Brendan Verberne (alle drie student Landscape and Environment Management) in één projectgroep, begeleid door alumna Vanessa Meulenberg (Luchtvaarttechnologie), die het concept ontwierp. Andere studenten van Luchtvaarttechnologie werken momenteel aan het vleugelontwerp en een eerste prototype. Het toestel kan verticaal opstijgen en landen, én heeft vleugels om de actieradius te vergroten.

Reis naar Zuid-Afrika

Mylène onderzocht samen met de drie LEM-studenten hoe grote boerenbedrijven en natuurparken drones kunnen inzetten. Welke camera’s en sensors hebben de ‘vliegende rangers’ nodig om bedreigde wildlife te herkennen? Hoe kunnen ze de dieren voor stropers waarschuwen? Ook moet het apparaat stropers afschrikken, zodat ze stoppen met hun illegale praktijken. Om deze vragen te beantwoorden reisden de studenten naar Zuid-Afrika. Daar bezochten ze onder andere het Krugerpark en een neushoornboerderij. Deze plaatsen kennen een heel divers landschap, wat vraagt om verschillende typen drones. Dat aspect onderzochten Thom, Fenna en Brendan. “Als dieren bijvoorbeeld dichte begroeiing in vluchten, moet de drone daar doorheen kunnen kijken”, zegt Mylène. “Mijn onderzoeksterrein was het gedrag en de gezondheid van dieren.”

Buitenkans

Het was even wennen om met studenten van een andere opleiding samen te werken, zegt Mylène. “Maar we vulden elkaar heel goed aan. Dat was heel leerzaam.” De studenten zien het project als een buitenkans, en niet alleen voor hun eigen ontwikkeling. “Drones hebben de toekomst. Ze beschermen niet alleen dieren; ons project kan ook mensenlevens redden, want stropers aarzelen niet om op rangers te schieten.”

Lees ook over de andere projecten die genomineerd zijn voor de Wij Inholland award 2017.