Laat je inspireren door ons Generatie Z-congres

23 januari - The future is aan Z: Get involved

Medio 2025 bevindt de meerderheid van de Generatie Z zich als young professional op de arbeidsmarkt. Weet jij al als bedrijf of werkgever hoe je de aandacht van deze Z’ers kan krijgen en vasthouden? En hoe ‘turbulent’ het leven van hen is? Of wil jij zelf als Z’er zien en horen hoe jouw toekomstige werkplek er mogelijk uitziet? Laat je dan tijdens ons congres The future is aan Z: Get involved van Inholland Rotterdam inspireren en informeren over onder meer de combinatie van ambitie en vrije tijd, en de problematiek rondom burn-outs.

Voorlopig programma

  • 15:00 - 15:30: Inloop
  • 15:30 - 17.00: Plenaire sessie met Mariëtte Hamer
  • 17:00 - 17:30: Broodbuffet
  • 17:30 - 18:20: Masterclass 1; vrije keuze
  • 18:30 - 19:20: Masterclass 2; vrije keuze
  • 19:30: Netwerkborrel.

Locatie

Inholland Rotterdam
Posthumalaan 90
3072 AG Rotterdam
Plan met Google Maps >
Plan je eigen route >

De locatie is zeer goed bereikbaar met de metro.

Plenaire sessie 

De plenaire sessie bestaat uit verschillende onderdelen. Zo geeft Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER), een lezing. Onder de toepasselijke titel 'Hoge verwachtingen' is zij een onderzoek gestart naar de factoren die het opbouwen van een zelfstandig leven in de weg kunnen zitten. Wat blijkt, het leenstelsel, de hoge prijzen, flexbanen en de psychische druk om te presenteren zijn de grootste struikelblokken.

Daarnaast vertelt Jos Ahlers, die ook een masterclass verzorgt, over zijn boek 'Generatie Z en de vierde industriële revolutie'. Hij is auteur van vele boeken over generaties, waaronder het in 2019 verschenen 'Gen Z'.

Z je schrap & come see the future!

Logo Congres Generatie Z

Wie is Generatie Z?

Generatie Y is binnen en Z komt eraan. Deze generaties samen vormen de welbekende Millennials,  en zij ‘bezetten’ in 2025 tweederde van de arbeidsmarkt. De Y’ers die kennen we ondertussen wel, maar hoe zit het met de jongere Generatie Z? Wat motiveert deze altijd online, digital native en grenzeloze generatie? En wat verwachten ze van hun toekomstige werkgever? Deze vragen en meer behandelen we tijdens ons congres.

Masterclasses

Tijdens dit congres kun je twee masterclasses volgen: één in ronde 1, één in ronde 2. 

Ambitie vs Vrije tijd

Ambitie vs Vrije tijd - Luce van Kempen

 

Luce van Kempen is voorzitter en kroonlid van het jongerenplatform van de Sociaal Economische Raad (SER). Tijdens het congres vertelt zij onder meer over de positie van jongeren. Ook gaat zij in op de vraag: hoe kun je ambitie en genoeg vrije tijd goed combineren? Een lastige opgave als voorzitter, masterstudent en ook nog medewerker van een wijnwinkel.

Diversiteit en inclusiviteit

Diversiteit en inclusiviteit - Maarten Brand

Maarten Brand is het type dat niet decennialang op één onderwerp carrière heeft gemaakt. Hij heeft van alles gedaan en daar vooral veel van geleerd. De rode draad in zijn werk is wel het verbinden van studenten en bedrijven. Maarten is de auteur van het allereerste stageboek voor bedrijven (bij uitgeverij Haystack) en oprichter van de eerste podcast over stages. Hij schrijft ook voor onder meer HR-Rendement, Sprout, de Ondernemer en Werf-en.

Het thema dat Maarten behandelt, is diversiteit en inclusiviteit en wat dit betekent voor Gen Z. Binnen deze generatie is het niet vanzelfsprekend dat iedereen een goed netwerk, de skills en mogelijkheden heeft om zich direct goed te positioneren op de arbeidsmarkt. Hoe zien deze verschillen eruit? En wat zijn de oplossingen? Maarten heeft hier de antwoorden op.

Duurzaam InZbaar

Duurzaam InZbaar - Petra Biemans

In deze interactieve workshop gaan we in gesprek met X, Y en Z over de behoefte en het belang van een levenlang ontwikkelen.

In een wereld waar beroepen en benodigde kennis en vaardigheden snel veranderen, is het voor iedere professional van het grootste belang om zich het hele leven lang door te ontwikkelen (LLO). Dit geldt natuurlijk ook voor de Millennial. Deze veranderende wereld zorgt enerzijds voor druk en spanning. Het vraagt ook om het stimuleren van medewerkers om zich continu te blijven ontwikkelen om waardevol te blijven voor het werk dat fundamenteel in verandering is door technologische ontwikkelingen, globalisering, nieuwe vormen van organiseren en andere vormen van arbeidsrelaties.

Dr. Petra Biemans is sinds 2006 lector HRM & Persoonlijk Ondernemerschap bij Inholland. Zij doet onder de vlag van het Business Research Centre praktijkgericht onderzoek naar onder andere de verandering van werk, de inrichting van organisatie en werk en de rol die HRM-beleid en management hierbij kunnen spelen. Het ontwikkelen van een toekomstbestendig HRM-beleid voor bedrijven die duurzaam organiseren met aandacht voor de menselijke maat staat hierbij centraal.

Generatie Z en de vierde industriële revolutie

Generatie Z en de vierde industriële revolutie - Jos Ahlers

Dr. Jos Ahlers begon zijn carrière aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn promotie tot doctor in de psychologie maakte hij de overstap naar het bedrijfsleven. In zijn loopbaan als strateeg adviseerde hij talloze bedrijven en instellingen op het gebied van positionering en communicatie.

Inmiddels werkt hij als spreker en zelfstandig adviseur. Met zijn bedrijf TheLabs richt hij zich op de ontwikkeling van nieuwe vormen van samenwerking binnen netwerken. Ook is Jos schrijver. Hij heeft inmiddels twee boeken geschreven over de Generatie Z. Op basis van uitgebreid onderzoek wagen Jos en mede-schrijver René Boender zich aan een serie voorspellingen over het gedrag van deze jonge digitale generatie. Een generatie die altijd en overal online is.

Leidinggeven aan Z'ers

Leidinggeven aan Z'ers - Hugo van Essen

Hugo van Essen is Learning and Development manager bij Skyscrapers. Skyscrapers geeft talenten de kans hun volle potentieel te benutten. Skyscrapers ondersteunt, ontplooit en transformeert talenten en maakt krachten bij hen los. Dat kan bij young professionals, die niet helemaal weten waar die krachten zitten of hoe ze deze moeten toepassen. Maar ook bij bedrijven, door bijvoorbeeld die sterke krachten op de juiste en (misschien) verrassende plek in te zetten.

Het thema dat Hugo behandelt tijdens het congres, is leidinggeven aan de Generatie Z.

Modern Belonen

Modern Belonen - Esther Flipse & Sandra Verheugen

Esther Flipse van Merknemers is al meer dan twintig jaar actief als consultant op het gebied van moderniseren en flexibiliseren van arbeidsvoorwaarden. Samen met Sandra Verheugen, interim HR-consultant, neemt ze jullie mee in de case van MKB Brandstof. Op een interactieve wijze laten zij zien hoe je onder andere je beloningsbeleid aansluit op verschillende generaties en doelgroepen, én tegemoet komt aan de bedrijfsdoelstellingen.

Achtergrond case MKB Brandstof
MKB Brandstof heeft als doel om een organisatiestructuur en -cultuur neer te zetten die hun DNA en koers optimaal faciliteert én versterkt. In 2018 ontstond de behoefte om een beloningsbeleid te ontwikkelen dat past bij een wendbare organisatie waarin de mens centraal staat. Zij zijn op zoek gegaan naar een moderne invulling van zowel de primaire beloning als de secundaire arbeidsvoorwaarden. Hoe kom je tot een goede match van het beloningsbeleid bij je organisatie? Waar zijn zij tegenaan gelopen? En wat waren de meest verrassende uitkomsten van dit project?

Speeddaten met Z-studenten

Speeddaten met Z-studenten

Vraag jij je als leidinggevende al jaren af hoe jongeren hun werkgever kiezen? Wat deze generatie interessant vindt aan een baan? Of hoe belangrijk zij zekerheid en salaris eigenlijk vinden? Kom erachter tijdens onze speeddates! Jij mag in verschillende rondes met de studenten van Business Studies praten over wat hen motiveert om jouw perfecte werknemer te zijn!

Kom ook naar ons Generatie Z-congres

Meld je aan