Workshopronde 1

14.15 - 15.15 uur

Kies voor de eerste ronde één van onderstaande workshops. Meld je aan vóór 7 mei 2019.

Bekijk ook de workshops van ronde 2

1. Mindfulness en studentenwelzijn: ervaar het zelf!

Nikkie Gubbels

Onderzoeker Studiesucces

Sabine van Dijken

Onderwijsdeskundige en mindfulness trainer

Wat kan mindfulness voor het onderwijs betekenen? In deze workshop ervaar je het zelf! Eerst presenteert Nikkie Gubbels van het lectoraat Studiesucces de resultaten van het onderzoek Studentenwelzijn. Hoe bevlogen zijn de studenten van Inholland? Wat zijn hun grootste stressoren? Welke suggesties hebben zij om studentenwelzijn binnen het onderwijs te verbeteren? Vervolgens gaat trainer Sabine van Dijken in op de betekenis van mindfulness voor studentenwelzijn. Vorig jaar gaf ze een achtweekse mindfulness-cursus aan twaalf studenten. Zij vertellen wat deze cursus ze heeft gebracht. Daarna ga je zelf aan de slag. Of in de ontspanning. Wat doet mindfulness met jou?

2. Gezond en vitaal werken (inclusief health check)

Liesbeth Groenesteijn

Docent Sportkunde en studenten Sportkunde

Gezond en vitaal werken… Het is een veelgebruikte term maar wat betekent het? Wat kun je er zelf aan doen om gezond en vitaal te blijven? Vitaliteit betekent letterlijk ‘levenskracht’. Als je vitaal bent, heb je genoeg energie om actief te zijn. Je bent niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk goed in balans. Binnen de opleiding Sportkunde richten we ons op vitaliteit van mensen en binnen het uitstroomprofiel Gezondheidsmanagement op de doelgroep werknemers.

Wil je weten hoe het met jouw vitaliteit is gesteld? Tijdens deze workshop kun je een eerste stap zetten om met je eigen vitaliteit aan de slag te gaan. Er is ook een mogelijkheid om een korte health check te doen.

3. Kraak de code in de Escape Room bij Business Studies

Erno Pickee

Docent Marketing, Business Studies

Ontdek de opleiding Business Studies door de ogen van de studenten in de Escape Room. Speciaal voor het Proefstuderen hebben studenten van de Haarlem Business Class deze Escape Room ontwikkeld. Aan de hand van opdrachten, met daarin elementen van logistiek, marketing, HRM en bedrijfseconomie, leer je door te ontsnappen de opleiding Business Studies beter kennen. Grijp de kans aan om deze Escape Room zelf te beleven! Kraak jij de code? Geef je snel op.

max. 10 personen

4. De kunst van een 'a'-digitale ontmoeting

Loes Bastiaansen

Docent drama/theater

Hoe zet je je gedachten en elkaar in beweging door kunst? De Pabo organiseert elk jaar diverse kunstprojecten. Studenten gaan aan de slag met kunst en erfgoed en ervaren dat door kunst grenzen worden verlegd. Een groep eerstejaarsstudenten heeft bijvoorbeeld een muziektheaterproductie gemaakt. "Te gek dat er zoveel talent in onze groep zit, dat wist ik helemaal niet", vertelt Hatic, een van de deelnemers. In deze workshop deelt Loes Bastiaansen haar succeservaring door te doen. Juist ja, je mag zelf aan de slag. Een dynamische workshop waarin je durft te leren door kunst! 

max. 15 personen

5. "Een actieve(re) student door digitaal gefaseerd toetsen"

Remko Imthorn en Alex Sleebe

Bedrijfsvoering BFL

Kunnen we studenten eerder activeren en succesvoller door hun studie laten lopen door de manier van toetsing bij de opleiding te veranderen? Dit vraagstuk speelde bij het domein BFL. In studiejaar 2017-2018 is er een grote onderwijsvernieuwing ingezet in de gezamenlijke propedeuse van Business & Finance. De gedachte is dat toetsing het leren stuurt en dat studenten leren van hun fouten. Door in jaar 1 een deel van de toetsen gefaseerd aan te bieden, heeft het domein BFL gerealiseerd dat studenten eerder hun boeken openslaan en betere resultaten halen.

Benieuwd naar deze onderwijsvernieuwing? In de workshop gaan Alex Sleebe en Remko Imthorn hier dieper op in. Ook ga je aan de slag met de digitale toetsomgeving. Van het maken van een vraag, het samenstellen van een toets, het plannen van een toetsmoment, de afname van een toets tot de analyse ervan. Flexibel toetsen komt zo steeds dichterbij.

6. Onderwijsevaluatie systematiek 'persoonlijk en dichtbij'

Drs. Renee Schuitmaker-Scholte

Docent en kwaliteitszorgcoördinator GSW-cluster paramedisch

Evalueren, maar dan anders. Minder vragenlijsten maar gesprekken met studenten, feedback uit klassenvertegenwoordigersoverleg en contact met stakeholders. Om vervolgens gezamenlijke afspraken te maken over aanpassingen, vakgerichte ambities en prioriteiten. Renee Schuitmaker-Scholte: "Het was een sprong in het diepe maar via trial & error hebben we nu een evaluatiesystematiek die zowel door docenten als studenten wordt gewaardeerd. We zien dit terug in bijvoorbeeld het 100 dagen onderzoek waarin de score op 'door docenten feedback of suggesties vragen over lessen' aanmerkelijk hoger is geworden. Dit was in 2016 een score van 2,5 en nu behalen we een 3,4."

In deze workshop vertelt Renee over het traject dat ze hebben doorlopen en wat het hen heeft opgeleverd. Wat kan jij hiervan leren? En hoe past dit in je eigen situatie? In kleine groepjes bespreken we de kansen en benoemen we mogelijke valkuilen.

7. Talentontwikkeling voor iedereen: hoe haal je het beste uit iedere student?

Simon Klein

Docent Pabo

Intelligentie blijkt maar een kleine indicator voor succes, het benutten van talent des te meer! Als cognitie dan niet de ingang is, hoe kunnen we onze studenten dan toch in hun kracht zetten en de talenten ontwikkelen die voor iedereen aanwezig zijn? Met deze sessie krijg je praktische tips en ingangen om morgen studenten te versterken in hun talenten waardoor hun ontwikkeling nog sterker tot zijn recht komt.

Heb je vragen?

We helpen je graag verder!