Workshopronde 2

15.30 - 16.30 uur

Kies voor de tweede ronde één van onderstaande workshops. Meld je aan vóór 14 mei 2019.

Bekijk ook de workshops van ronde 1

1. Lezing: Het onderwijs ligt onder vuur

Keynote-spreker Bram Bakker - VOL

Psychiater

Het onderwijs ligt onder vuur. Zonder het bestaande systeem failliet te willen verklaren of de onmiskenbare voordelen ervan in de waagschaal te willen stellen, kunnen we constateren dat voor- en nadelen van de bestaande systemen steeds minder ver uit elkaar liggen. Een alternatieve benadering is in ieder geval het overwegen waard: kleinschalig en persoonlijk, met ruimte voor ieders eigen verhaal. Creativiteit en persoonlijke ontwikkeling komen dan waarschijnlijk meer tot ontwikkeling. Dat kennis daarbij vereist is en blijft, betekent een grote uitdaging. Daar wil toch niemand voor weglopen. Kom naar deze prikkelende lezing van Bram Bakker.

max. 40 personen

2. Programmeren in het basisonderwijs: waarom WEL/NIET?

Niels Soeteman

Docentopleider Rekendidactiek Pabo

Moeten basisscholen investeren in het verzorgen van lessen in zogenaamde 21st century skills, ook wel genoemd: digitale geletterdheid? Om daarachter te komen, ga je in deze workshop zelf programmeren. Echt waar. En het mooie is dat voorkennis niet nodig is. Want bedenk goed: dat hebben veel leerkrachten immers ook niet! Na afloop heb je een beeld van wat programmeren in het basisonderwijs kan inhouden en wat leerlingen hiervan leren.  

3. Jongens in de klas: hoe bereik je ze?

Simon Klein

Docent Pabo

Is er een causaal verband tussen 'meer vrouwen voor de klas' en de stijgende lijn uitvallers bij het mannelijke deel van de studenten? In concreto: hoe werkt het (studie-)brein van een jongeman, hoe werkt hij en hoe kan je dit versterken? In deze sessie krijg je inzichten en handvatten die je morgen kunt toepassen in je onderwijspraktijk waardoor je de jongens en mannen in de klas beter bereikt in hun ontwikkeling.

 

4. Kraak de code in de Escape Room bij Business Studies

Erno Pickee

Docent Marketing, Business Studies

Ontdek de opleiding Business Studies door de ogen van de studenten in de Escape Room. Speciaal voor het Proefstuderen hebben studenten van de Haarlem Business Class deze Escape Room ontwikkeld. Aan de hand van opdrachten, met daarin elementen van logistiek, marketing, HRM en bedrijfseconomie, leer je door te ontsnappen de opleiding Business Studies beter kennen. Grijp de kans aan om deze Escape Room zelf te beleven! Kraak jij de code? Geef je snel op.

max. 10 personen

5. Creative Business: nieuwe naam, andere visie op onderwijs

Jaqueline de Groot

Teamleider Creative Business

Leercoaches Creative Business

Een nieuwe naam, een nieuw curriculum. De opleiding Creative Business, voorheen MEM, leidt studenten op tot professionals die creatieve mediaconcepten bedenken, uitvoeren en in de markt zetten. Een belangrijke verandering is de visie op het onderwijs: van 'zenden' naar 'al doende leert men'. De uitdaging is dat de docent oplossingsgericht coacht naar het antwoord. Bedrijfsleven, coaches, studenten en onderzoekers leren en werken samen in een learning community aan het bedrijfsleven. Schriftelijke tentamens met toetszitting zijn er niet meer, wel beroepsproducten, presentaties, producties e.a. die worden beoordeeld. Meer weten over deze nieuwe opzet van Creative Business? Geef je snel op voor deze presentatie in het CreaLab K2-02!

6. Ondernemerscafé in SUCH

Ine Hustinx-Schaekers

Docent Tourism Management

Jorien Stoop

Community manager SUCH

Hoe begeleid je als docent een ondernemende student naar een innovatief en succesvol businessmodel?  Ondernemen tijdens je studie, hoe mooi is dat! Binnen Inholland willen we studenten stimuleren tot ondernemerschap. In verschillende modules is aandacht voor ondernemen en worden studenten uitgedaagd om een innovatief businessmodel te bedenken. In ons café word je uitgenodigd om mee te denken over nieuwe methodes die we in het onderwijs kunnen inzetten om de creativiteit en ondernemerschap onder studenten te stimuleren. Hoe zou de ideale onderwijsmodule op het gebied van Ondernemerschap eruit moeten zien? Hoe kun je creativiteit en innovatief denken stimuleren? En hoe kun je het idee of plan van een student helpen naar een realistisch en kansrijk businessmodel? Ook als je als docent/medewerker al bezig bent met ondernemerschap is het zeer interessant om aan te haken en jouw ervaringen te delen en nieuwe ideeën te genereren.

Heb je vragen?

We helpen je graag verder!