Middle management opleiding

Programma Middle management

De opleiding Middle management start met een unieke 1-daagse bootcamp op een inspirerende locatie. Met de groep verken je de opleiding en de modules. Er is volop ruimte om je persoonlijke doelen en leerwensen kenbaar te maken aan de docenten. Die input helpt hen om de opleiding toe te spitsen op de leerbehoeften van de groep. Je gaat verschillende managementgames spelen en leert elkaar goed kennen.

Na de bootcamp gaat de opleiding online verder. Je gaat aan de slag met verschillende thema’s:

  • Leiderschap (1 dagdeel)
  • Organisatiekunde (2 dagdelen)
  • Management (2 dagdelen)
  • HRM (3 dagdelen)
  • Financieel management (3 dagdelen)
  • Informatie & Organisatie (3 dagdelen)

De opleiding eindigt na 5 maanden weer met een 1-daagse bootcamp. Je laat zien wat je hebt geleerd en presenteert je eigen businesscase aan de docenten. Dit managementplan op tactisch niveau is helemaal afgestemd op de missie, visie en kernwaarden van jouw organisatie.

Opbouw van de opleiding Middle management

Bootcamp 1

Bootcamp 1

De opleiding Middle management bevat 2 bootcamps. Letterlijk staat dat begrip voor ‘trainingsmethode uitgevoerd in teamverband onder professionele begeleiding’. En dat klopt in het geval van deze opleiding ook helemaal. Met de bootcamps zorgen we voor een spetterend begin en een mooie afronding van de opleiding.

Op de eerste bootcampdag:

  • leer je als groepsleden elkaar kennen
  • verken je gezamenlijk de opleiding en de modules
  • worden de hoofdlijnen van het komende leerproces uitgezet
  • starten docenten en deelnemers de samenwerking met elkaar op

Zo vormen we samen onze deelnemersgroep en leg je een stevig fundament voor jezelf.

Module 1: Leiderschap

Module 1: Leiderschap

Leiderschap is een breed begrip en het is tegelijkertijd ook weer altijd actueel. Leidinggeven tijdens corona was natuurlijk anders dan in de jaren ervoor. Met de inzet van multidisciplinaire teams wordt ook weer een ander type leiderschap verwacht. Bovendien hangt het maar net af van je persoonlijke voorkeur hoe jij leiderschap inzet. De samenhang van jouw team speelt ook een belangrijke rol.

Tijdens deze module staan we nader stil bij onderwerpen als: persoonlijk leiderschap, samenwerken in teams, communicatiestijlen, stakeholdermanagement, omgaan met weerstand en conflicten. De module is praktisch van aard, met veel oefenmomenten en reflectie.

Module 2: Financieel management

Module 2: Financieel management

Financieel management is een breed begrip. Het heeft te maken met cijfers, rekenen, wiskunde en economie. Vroeg of laat krijgt iedere middle manager met financiële cijfers te maken. Immers, cijfers kunnen worden gebruikt als stuurinformatie. Maakt de afdeling winst of verlies? Welke investeringen staan er op het programma? En hoe gaan deze gefinancierd worden? Het zijn slechts enkele voorbeelden die aantonen dat het belangrijk is dat een middle manager met cijfers kan omgaan.

Met de module Financieel management wordt niet beoogd jou op te leiden tot een administrateur. Integendeel. Het is de bedoeling dat je leert hoe je financiële cijfers moet interpreteren zodat je (in samenwerking met het team) gedegen tactische beslissingen kunt nemen. Cijfermatige overzichten begrijpen en kunnen analyseren is waar het in deze module om draait. In drie avonden zullen de meest relevante theorieën, methoden en technieken aan de orde komen. En op een dusdanige manier dat de opgedane kennis direct toegepast kan worden in de praktijk.

Financiele besluitvorming vindt allang niet meer plaats door de manager alleen. Het is juist de bedoeling teams te betrekken bij de financiële gang van zaken. In deze module wordt daarom niet alleen aandacht besteed aan de ‘harde’ kant van financieel management. Ook de softskills waar een financieel manager over moet beschikken, komen aan de orde. Verder wordt naar interactie gezocht met de inhoud van de modules HRM en Informatie & Organisatie.

Na afloop van de module:

  • kun je de belangrijkste begrippen en definities van financieel management benoemen en uitleggen
  • ben je in staat om een financiële analyse maken van een organisatieonderdeel
  • kun je financiële voorstellen doen ten behoeve van het bereiken van organisatiedoelen

Module 3: Human Resource Management

Module 3: Human Resource Management

HRM is het vakgebied dat zich bezighoudt met theorie en methoden op het gebied van mensen in organisaties. Als middle manager ben jij in de praktijk degene die het HR-beleid moet toepassen in jouw team, hierbij deels ondersteund door een HRM-afdeling. Tijdens deze module behandelen we theorieën, inzichten en methoden op het gebied van HRM. De nadruk ligt op zien en begrijpen van samenhangen en gerichte toepassing. We werken met een praktijkgericht boek, we leren van elkaar uit casussen en we toetsen inzichten aan de praktijk. Er is volop ruimte voor discussies, rollenspelen en voorbeelden uit jouw eigen werksituatie.

Na afloop van de module:

  • weet je het doel en de plaats van HRM binnen de organisatie en de rol van de verschillende actoren hierin
  • ken je de principes van (strategische) personeelsplanning en instrumenten om mee te sturen
  • weet je wat belangrijk is bij instroom, doorstroom en uitstroom van personeel en hoe je kunt sturen vanuit bijvoorbeeld performance management en competentiemanagement
  • heb je kennis opgedaan over de belangrijke onderwerpen motivatie, tevredenheid en persoonlijke groei van medewerkers
  • heb je de inhoud en toepassing van HRM-instrumenten zoals werving en selectie, gesprekscyclus, beloning, loopbaanmanagement, ontslag, duurzame inzetbaarheid, Arbo en gezond werken verkend

Module 4: Informatie & Organisatie

Module 4: Informatie & Organisatie

Als middle manager hoor je inzicht te hebben in de informatiebehoeften en informatievoorziening binnen jouw organisatie en jouw eventuele rol bij het vervullen van die behoefte. De module Informatie & Organisatie gaat over het proces dat ervoor zorgt dat de informatiebehoeften die vanuit verschillende werk- en bedrijfsprocessen van een organisatie ontstaan, worden vertaald in informatievoorziening op de juiste plaats én op het juiste moment.

Formeel wordt ook vaak gesproken over de functie informatiemanager. De informatiemanager vertegenwoordigt de vraagkant van de organisatie en valt daarom in de regel onder de gebruikersorganisatie. De informatiemanager functioneert als opdrachtgever voor de ICT-leverancier en vertegenwoordigt de gebruikersorganisatie als afnemer van de informatievoorziening.

In de praktijk wordt de term informatiemanagement veelal alleen gebruikt voor strategische en sturende activiteiten. Voor operationele activiteiten wordt meestal de term functioneel beheer gebruikt.

Algemene onderwerpen die behandeld worden, zijn:

  • informatie als productiefactor
  • informatievoorzieningen: analyse van huidige informatiestromen, welke voorzieningen zijn er, wat is de informatiebehoefte, geeft het ondersteuning en hoe regel je het?
  • trends op het gebied van informatietechnologie
  • bepalen en onderkennen van informatiebehoeften op verschillende niveaus
  • informatiebeveiliging en privacy


Na afloop van de module:

  • weet je wat de definitie en plaats is van Informatie & Organisatie, vertaald naar de eigen organisatiecontext
  • ben je in staat om een bedrijfsproces van een organisatieonderdeel te analyseren en te beschrijven en kun je verschillende informatiebehoeften onderscheiden
  • weet je hoe je informatiebehoeften kunt vertalen naar functionele gebruikerseisen
  • ben je in staat om relevante criteria op te stellen bij de keuze voor een informatiesysteem en om de valkuilen bij aanschaf, ontwikkeling en implementatie hiervan te herkennen
  • heb je geleerd wat succes- en faalfactoren zijn, vertaald naar de eigen organisatiecontext
  • ben je op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op informatie- en technologiegebied en mogelijke gevolgen daarvan voor jouw eigen organisatie
  • weet je wat de implicaties van beveiliging van informatie zijn en in het bijzonder die van de privacywetgeving

Module 5: Organisatie & Management

Module 5: Organisatie & Management

De module Organisatie & Management bestaat uit 2 onderdelen:

Organisatiekunde
Als middle manager op tactisch niveau is het van groot belang om organisaties te begrijpen en te weten vanuit welke perspectieven er naar organisaties gekeken kan worden. Dit alles om vanuit jouw rol en functie als middle manager de organisatie optimaal te kunnen dienen en meerwaarde te realiseren voor zowel jouw organisatie als de omgeving waarin deze acteert.

De belangrijkste competenties die je tijdens dit onderdeel ontwikkeld, zijn:

  • organisatiesensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • analytisch vermogen

Na afloop van dit onderdeel:

  • kun je de belangrijkste begrippen en definities van organisatiekunde benoemen en eenduidig vanuit de theorie uitleggen
  • weet je waarom een heldere missie en visie van belang zijn voor een effectieve organisatie
  • kun je de gehanteerde structuur van een willekeurige organisatie uit de praktijk uitleggen vanuit de theorie
  • ben je in staat om de functies, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen een organisatie te omschrijven
  • weet je hoe werkprocessen binnen een organisatie bijdragen aan het creëren van meerwaarde
  • kun je de kritieke prestatie-indicatoren voor een specifiek werkproces benoemen
  • ben je in staat om als middle manager specifiek, concreet en meetbaar te omschrijven waar in specifieke werkprocessen verbetering mogelijk is, of soms zelfs noodzakelijk

Management
Als middle manager is het ook belangrijk om te weten voor welke essentiële taken verantwoordelijkheden worden gedragen. Maar ook hoe deze taken optimaal uitgevoerd kunnen worden, waardoor mensen zich kunnen ontwikkelen en de onderlinge samenwerking wordt bevorderd.

De belangrijkste competenties die je tijdens dit onderdeel ontwikkeld, zijn:

  • analytisch vermogen
  • kritisch denken
  • besluitvaardigheid

Na afloop van dit onderdeel:

  • weet je wat de belangrijkste taken van een manager zijn
  • ben je in staat om vanuit de missie, visie en kernwaarden van jouw organisatie het strategisch beleid te vertalen naar uitvoeringsniveau
  • kun je besluitvormingsprocessen vormgeven en begeleiden voor teams
  • kun je leidinggeven aan het optimaliseren, ontwikkelen en veranderen van werkprocessen

Bootcamp 2

Bootcamp 2

De tweede bootcampdag zorgt voor een mooie afronding van de opleiding Middle management. Tijdens deze dag:

  • presenteer je het geleerde aan elkaar
  • geef je elkaar feedback
  • evalueer je samen met jouw mededeelnemers en docenten en reflecteer je op dat wat je tijdens de opleiding geleerd hebt

Structuur van de opleiding

Structuur van de opleiding

Je gaat aan de slag met verschillende leermethoden:

Action Learning

Je leert direct de opgedane kennis toe te passen in de praktijk. Daarbij werk je opdrachten uit binnen de eigen praktijksituatie. Aan het eind van de opleiding lever je een managementplan op dat in de praktijk uitvoerbaar is.

Bootcamps

De bootcamps staan in het teken van het ‘in korte tijd’ opdoen van kennis en vaardigheden. Er is een bootcamp aan het begin en aan het eind van de opleiding. Inzichten opdoen, doelen stellen, prioriteiten stellen, keuzes maken, samenwerken en presenteren staan in de bootcamps centraal. Tijdens de afsluitende bootcamp presenteren deelnemers hun eindopdrachten en wordt er samengewerkt aan een eindproduct dat praktijksituaties, nu en in de toekomst, verder de gewenste richting in helpt.

Theorielessen

Je volgt wekelijkse online theorielessen rondom de verschillende middle managementdisciplines. Tijdens de theorielessen is er veel aandacht voor de werkomgeving van deelnemers en wordt er gewerkt aan diverse opdrachten om in de praktijk bewezen theorie effectief toe te passen op de ingebrachte casussen. De docent Leiderschap schuift bij een aantal lessen aan als ‘side kick' om de verbinding met leiderschap te helpen leggen, zodat je als professional leert omgaan met managementvraagstukken op tactisch niveau.

Leermiddelen

Er wordt gebruik gemaakt van de digitale leeromgeving Moodle én MS Teams. Het lesmateriaal wordt online ter beschikking gesteld. De docenten stellen verder eigen ontwikkeld lesmateriaal ter beschikking en wijzen jou als deelnemer de weg naar het vinden van bruikbare bronnen.

Toetsing

Je werkt per vakdiscipline aan een deelproduct. Dit wordt beoordeeld met een voldoende of onvoldoende. De deelproducten resulteren uiteindelijk in een managementplan wat op de laatste bijeenkomst moet worden gepresenteerd en verdedigd. Je ontvangt een cijfer voor het managementplan als geheel en de presentatie afzonderlijk.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven