'Ik heb geleerd dat het bundelen van ervaring en kennis heel productief is'


Toska van der Heiden

Toska van der Heiden

Toska van der Heiden is druk bezig met de voltooiing van haar studie Leisure & Event Management. Daarvoor borduurt ze verder op een prototype dat ze maakte voor de minor bij het Sluislab in Amsterdam. In dit urban lab onderzoeken studenten maatschappelijke thema’s in een spiksplinternieuwe en diverse woonwijk. Toska ontwierp het Queertet, een kleurrijk geïllustreerd kaartspel dat per kaartje iets vertelt over een type gender of seksuele voorkeur, variërend van pan sexual tot androgyn. Aan de hand van deze kaartjes wordt een gesprek over dit thema makkelijker.

Toska, die zelf queer is: “Ik heb het Queertet in wisselende settings getest. Bijvoorbeeld op de middelbare school waar ik ook een gastles gaf over dit onderwerp. Daar viel het me op hoe weinig kennis er was over genderdiversiteit. Wat dat betreft zijn bij Inholland zowel studenten als docenten een stuk verder.”

'Wie had ooit gedacht dat ik ondernemer zou worden? Ik zelf in elk geval niet.'

Heel veel nieuwe ervaringen 

Met behulp van behulp van het Sluislab is het Toska gelukt om van het Queertet ook een handelsversie te maken dat op een eigen website te bestellen is. Toska: “Het lab heeft budget vrijgemaakt om de drukkosten en de illustrator te betalen. Zonder die ondersteuning was ik niet verder gekomen dan een prototype. Dat het er nu écht is, heeft me wel wat studievertraging opgeleverd maar ook heel veel nieuwe ervaringen.” 

Workshops geven aan elkaar

Bij het commercieel uitbrengen van haar Queertet heeft Toska dankbaar gebruikgemaakt van de expertise van anderen. Net als tijdens de opleiding, bleek ook hier dat het bundelen van kennis en kwaliteiten je verder brengt. Toska: “In het lab werden we enorm gestimuleerd om elkaar te helpen. Bijvoorbeeld door het geven van een workshop over een onderwerp waar je zelf veel van weet of goed in bent. Zo legde een vriendin uit hoe we een goede studieplanning konden maken. Hartstikke handig.”

Ook leerde Toska steeds makkelijker ‘ja’ zeggen als iemand aanbiedt om te helpen. “Dat vond ik vroeger lastiger maar nu denk ik: kennelijk haalt de ander daar ook voldoening uit. En het levert uiteindelijk een beter product op.” Contacten uit haar netwerk bouwden de website, maakten foto’s en hielpen haar met het begeleiden van de illustraties. Het voorschot dat ze van het Sluislab ontving, heeft ze terugbetaald met de verkoop van het spel. Toska lacht: “Wie had ooit gedacht dat ik ondernemer zou worden? Ik zelf in elk geval niet.”

Creatieve benadering

Toska werd ook door een docent meegevraagd naar een congres om daar iets te vertellen over het maken en gebruiken van spellen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. “Dat ik hiervoor werd benaderd, is een blijk van vertrouwen. Zelf onderschatte ik hoeveel potentie er in mijn Queertet zat. Dan is het leuk om van docenten, leercoaches en het werkveld positieve feedback te krijgen. Mijn drive om een belangrijk thema als genderdiversiteit breed bespreekbaar te maken met een spel, bleek heel inspirerend te zijn. Ik realiseerde na afloop van het congres dat die creatieve benadering van een maatschappelijk vraagstuk me goed afgaat.” 

Profiteren van opbouwende kritiek

Toska: “De presentatie op het congres ging goed. Ik heb gemerkt dat als ik me als een performer opstel, ik prima uit mijn woorden kom en de zenuwen verdwijnen. Dan kan ik heel goed uitleggen waarom aandacht voor queer belangrijk is.” Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor het presenteren en verkopen van je boodschap vertelt Toska. “Door al dat oefenen ontdek je steeds beter wat voor jou werkt. Daar dragen de eerlijke feedbackrondes met medestudente en docenten ook aan bij. Opbouwende kritiek ervaar ik echt als een cadeautje. Iets kritisch zeggen over andermans werk vind ik trouwens moeilijker.”

Aan het denken gezet

Dik tevreden is Toska met de betrokkenheid van de leercoaches en begeleiders in deze eindfase van haar studie. “Bij de uitvoering van mijn onderzoek heb ik zelfs twee begeleiders. Een van hen is een medestudente die al klaar is met de opleiding en een baan in het onderwijs ambieert. Mijn andere begeleider is een ervaren docent die behoorlijk kritisch, betrokken en duidelijk is. Daar heb ik veel aan. Na elk gesprek weet ik weer beter hoe ik verder moet mijn onderzoek. Ik word echt aan het denken gezet.”

'Door al dat oefenen ontdek je steeds beter wat voor jou werkt.'

Het verschil zit in ons

Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, we willen je graag leren kennen. Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Daar zijn we nieuwsgierig naar, want daarin zit jouw unieke kracht. Het verschil zit in jou. En dus beginnen we bij jou, en wie jij bent als persoon.

Tegelijkertijd denken en werken we altijd in de wij-vorm. Want als individu ben jij krachtig, maar samen zijn we onoverwinnelijk.

Lees ons hele verhaal