Den Haag,
21
februari
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

De 21ste verjaardag van Inholland met... Bart Combee

‘Als de maatschappij verandert, veranderen wij ook’

Bart Combee

“We markeren dit jaar met ons jubileum niet alleen ons 21-jarig bestaan, maar staan ook stil bij onze identiteit. Dan kijk je ook naar je ontstaansgeschiedenis. Die gaat veel verder terug dan het jaar 2002, toen een aantal hogescholen* met elkaar fuseerden tot de organisatie die we nu zijn.” Volgens Inholland-collegevoorzitter Bart Combee, die zichzelf ‘een geschiedenisfreak’ noemt, ligt de oorsprong van Inholland bij scholen die al eeuwen geleden werden opgericht. “Onze waarden zijn niet zomaar verzonnen, maar zijn het resultaat van een geschiedenis die altijd in beweging is.”

“Wist je bijvoorbeeld dat in het DNA van Inholland stukjes van de in 1795 opgerichte Haarlemse kweekschool zitten? Het is het oudste spoor van onze geschiedenis dat ik heb kunnen vinden. Samen met collega’s ben ik de archieven ingedoken. We vonden ook een leerplan uit 1886 van de Christelijke Normaalschool, die we kunnen linken aan Inholland. Dat leerplan was heel overzichtelijk; elk jaar werd een ander deel van de bijbel uitgelegd. Zo leerden studenten in vier jaar alles over het oude en nieuwe testament.” Hoe anders is dat nu. Met het diverse opleidingsaanbod en onderzoeksafdelingen groeide Inholland uit tot een onderwijsinstelling die niet meer weg te denken is uit het Nederlandse hbo-landschap.

Branie of bescheidenheid?
Terugkijkend naar de meer recente geschiedenis, vindt Bart dat Inholland nu iets ingetogener is dan in het begin. “Na de fusie hadden we de neiging om ons groot te manifesteren. De laatste jaren zoeken we vooral naar een behapbare menselijke maat en willen we wat bescheidener zijn. De spotlights staan vooral op ons saamhorigheidsgevoel, al voel ik die branie en het ondernemerschap nog steeds bij Inholland. En dat is goed, want durf en een open blik brengen ons verder.”

Op elke locatie die typische warme Inholland-sfeer
Bart: “Dat je bij zo’n grote complexe organisatie toch zoveel warme nabijheid en kleinschaligheid ervaart, had ik voor mijn aantreden als voorzitter van het College van Bestuur niet verwacht. Maar toen ik zo’n twee jaar geleden voor het eerst één van onze locaties binnenstapte, voelde ik een groot gevoel van saamhorigheid. Onze locaties hebben allemaal hun eigen geschiedenis en karakter, maar overal hangt die typische warme Inholland-sfeer. Mensen hebben er persoonlijke aandacht voor elkaar, en versterken elkaar. Dat vind ik een prachtig eigenschap voor een organisatie. Wederzijdse interesse zorgt ervoor dat mensen zich bij ons thuis voelen.”

Inholland_Hogeschool_diap-Wit_RGB

Een mooi voorbeeld van die saamhorigheid, vindt Bart de manier waarop docenten reageerden op de oorlog in Oekraïne. “Toen die uitbrak, hadden we binnen no time een breed gedeelde oproep onder studenten en collega’s dat de school er was voor iedereen die behoefte had aan hulp of luisterend oor. En dat elke vraag mocht worden gesteld. Zo’n zelfde gebaar geldt ook studenten en collega’s die direct of indirect getroffen zijn door de aardbeving in Turkije en Syrië. We staan behoorlijk machteloos, maar als iets is wat we kunnen doen om leed te verzachten dan helpen we waar we kunnen.”

Clubgevoel
Bart beschrijft die gezamenlijkheid als een clubgevoel. “Dat gevoel willen we niet alleen vergroten met de inrichting van onze organisatie maar ook met de fysieke inrichting. Zoals met de ‘sticky campus’, waar studenten en andere Inhollanders elkaar graag live ontmoeten en het liefst een beetje langer blijven hangen dan het rooster voorschrijft. In een tijd waarin we vaak digitaal contact met elkaar hebben, is juist dat fysieke samenzijn heel belangrijk. Bijvoorbeeld in Alkmaar werken we nu aan zo’n campus.”

De komende 21 jaar 
“Je bent nooit uitontwikkeld”, zegt Bart. “Niet als mens en ook niet als organisatie. De ambitie van Inholland is breed. Zoals beschreven in ons Strategisch Plan willen we ons onderwijs blijven afstemmen op maatschappelijke ontwikkelingen. Dat doen we nu ook al. Bijvoorbeeld met onze living labs, zoals het Fieldlab TechValley in Alkmaar, het Living Lab Sustainable Fashion in Haarlem, het Urban Leisure & Tourism Lab Amsterdam en Rotterdam en het SLUISlab in de Amsterdamse Sluisbuurt . Met die labs zoeken onze studenten samen met lokale bedrijven en organisaties naar duurzame oplossingen voor actuele vraagstukken. Daar komen mooie samenwerkingen uit voort. Met deze concrete en praktische vorm van onderwijs en onderzoek, geven we studenten een compleet andere leer- en werkervaring dan vroeger. We zetten daarbij ook in op een goede aansluiting met het mbo. In de toekomst zullen we onszelf voortdurend aanpassen aan ontwikkelingen in de samenleving. Want als de maatschappij verandert, veranderen wij ook.”

*) Hogeschool Inholland is in 2002 ontstaan na een scholenfusie tussen Hogeschool Haarlem, Hogeschool Alkmaar, Hogeschool Holland (Diemen) en Ichthus Hogeschool/Hogeschool Delft.

Toen Bart zelf 21 was…

Bart over 21

Waarom het 21-jarige jubileum?
“Natuurlijk vier je meestal het twintigjarige bestaan, maar vorig jaar hadden we nog te maken met corona en daar was niks feestelijks aan. Nu kunnen we gelukkig echt samen een feestje vieren. Gedurende het hele jubileumjaar zijn er lustrumactiviteiten en er komt in elk geval een groot feest waar docenten, ondersteuners en (oud)studenten welkom zijn en hun bijdrage mogen leveren. Uiteindelijk zijn we samen de school.”

Wie was jij op je 21ste
“Ik was op mijn 21ste een vrolijke student Economie aan de Erasmus Universiteit en woonde op kamers. Ik genoot van het studentenleven en mijn vrienden. Als ik aan die tijd terug denk, realiseer ik me hoe onbezorgd mijn leven was. Dat is voor veel jongeren die nu zo oud zijn, heel anders. Zij ervaren meer druk vanwege hun financiële situatie, woningtekort en het hoge studietempo.”

Wat wens je de 21-jarige van nu toe?
“Die wens ik vooral ook ontspanning toe. En wees niet bang om fouten te maken! Waar je dan later van leert of in elk geval later hartelijk om kan lachen. Als school kunnen we goede omstandigheden creëren waarin onze studenten zich in de breedte kunnen ontwikkelen. Studiesucces is meer dan alleen goede beoordelingen halen. Het gaat ook over een sociale kring opbouwen en lekker in je vel zitten. We zien studenten als een integraal mens die we meer dan alleen een vak willen leren.”

Wat had je op je 21ste willen weten, maar nu pas weet?
Vroeger dacht ik bij succes aan goede bedrijfsresultaten en posities. Tegenwoordig denk ik aan levensgeluk en plezier.

Wat doe je zelf over 21 jaar?
“Zover vooruit kijken, vind ik moeilijk. Voorlopig zit ik bij Inholland en wil ik van onze school een aantrekkelijke plek maken. Om te studeren en om te werken. Dat laatste verdient aandacht; goede medewerkers vinden, is lastig in deze arbeidsmarkt. Belangrijk is het dat we kandidaten het clubgevoel van Inholland laten zien.”

Over 21 jaar stap je vanuit de teletijdmachine een Inholland-locatie binnen. Wat zie je?
Dan hoop ik een hechte gemeenschap te zien waar andere onderwijsprofessionals met bewondering naar kijken, omdat we durven te bewegen. Ik zie ook dan Inholland als een vat van energie en innovatie, midden in de samenleving!

Reacties 1 - 2 (2)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Jacqueline Dekker
01
April
2023
121 moest zijn 21. Iets te snel gedrukt op de verzendknop.
Jacqueline Dekker
01
April
2023
Hartelijk gefeliciteerd! Op naar de volgende 121 jaar! #Inholland. #Omzien naar elkaar #inlevend vermogen #studeren = leuk.