Rotterdam,
21
mei
2023
|
08:00
Europe/Amsterdam

De 21ste verjaardag van Inholland met…Robin van Noordt

‘Tegenwoordig geven we het woord vaker aan de studenten’

De 21ste verjaardag van Inholland met... Robin van Noordt - FOTO GUUS SCHOONEWILLE

Robin van Noordt zegt het met grote stelligheid: “Ik blijf tot mijn pensioen bij Inholland.” De 57-jarige docent aan de opleiding Tourism Management in Rotterdam is na 21 jaar nog steeds dik tevreden met zijn werk bij onze hogeschool. “Ik geef mijn eigen opleiding zeker een acht en wil hier niet meer weg.” 

Zo’n ferme uitspraak was ondenkbaar geweest aan het begin van zijn werkzame leven. Robin: “Na de HEAO kwam ik terecht op de helpdesk van een groot softwarebedrijf. Het was lastig een baan te vinden en via een neef kwam dit toevallig op mijn pad. Ik genoot volop van de studentikoze en dynamische sfeer en maakte snel carrière. Ik ging mee in de flow van de commerciële groei en had het gevoel dat de wereld aan mijn voeten lag. Totdat ik steeds vaker dacht: ‘leuk steeds zo’n salarisverhoging en die leaseauto waarmee ik overal naartoe rijd, maar nooit mijn kinderen naar school of zwemles.’ Ik ben toen overgestapt naar de afdeling Trainingen. Die zat dichter bij huis en daar is mijn liefde voor onderwijs en kennis overdragen begonnen.” 

Docent, leercoach en studiebegeleider
Na twaalf jaar in de commerciële sector waagde Robin de sprong naar het hbo. Eerst als docent E-business bij Commerciële Economie en daarna bij de opleiding HTRO (Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs), de voorloper van de huidige opleiding. “Daar geef ik vooral marketinglessen en ben ik leercoach en afstudeerbegeleider. Een managementfunctie bij onze hogeschool ambieer ik niet. Juist het contact met studenten is mijn drijfveer.” 

Declarabel uur
De eerste keer dat Robin een motivatiegesprek had met een student, schoot hem een gekke gedachte te binnen. “Gewend als ik was aan de commerciële wereld waar tijd geld is, vroeg ik me opeens af of praten met een student wel een declarabel uur was. Om me daarna opgelucht te bedenken dat onderwijs daar niet om gaat en zulke gesprekken onderdeel waren van mijn werk. Een belangrijk onderdeel ook. Want met een kleine opmerking kun je een student die het overzicht even kwijt is, weer op gang te helpen.” 

Favoriete moment
Robin hecht aan het bouwen van een community. “Ik zie dat gebeuren in het tweede jaar als studenten samen hun studiereis organiseren. Met elkaar maken ze een programma en voeren dat uit. Dat is fantastisch om te zien. Als studenten aan het einde van hun opleiding terugkijken is die tijd één van hun favoriete momenten.” Zo’n studietrip verleidde hem om meer te werken voor de toerisme-opleiding. “Als begeleider op studiereis naar Londen ontdekte hoe leuk en divers die studenten waren.” Inholland_Hogeschool_21jaar

Veranderingen in toeristische branche én opleiding
In de afgelopen jaren heeft Robin zowel de opleiding als de toeristische branche zien veranderen. “Met internet is het boeken van een ticket en accommodatie een simpele muisklik geworden en hebben reisgidsen plaatsgemaakt voor kleurrijke posts op social media. Ook duurzaamheid is een groot thema in ons onderwijs. Onze studenten zijn het daar mee eens, maar vinden te veel expliciete aandacht voor milieuvriendelijk reizen vervelend. Daar moeten we een balans in vinden.” De coronapandemie gaf nieuwe uitdagingen. Robin: “Reizen, zoals we gewend waren, was opeens niet meer vanzelfsprekend. We hebben onze studenten geprikkeld om creatieve alternatieven te ontwikkelen, zoals thuiswerkreizen en overtuigende promotie van internationaal treinverkeer.” 

Van ‘docent burning powerpoint’ naar leercoach
Robin heeft zichzelf een andere docent zien worden. “Toen ik startte als docent, waren mijn lessen statischer. Studenten werden geacht te luisteren naar docenten die vooral op zenden stonden. Sommige collega’s deden dat zelfs nog met een overheadprojector, zo’n lichtbak waar je beschreven sheets op moest leggen. Daar staken mijn PowerPoint-presentaties hypermodern bij af. Maar zenden bleef het. Tegenwoordig geven we het woord vaker aan de studenten. Het gaat om zelf doen. Met collega’s en studenten onderzoeken we steeds opnieuw hoe we de opdrachten kunnen verbeteren.” Robin volgde ook bijscholingstrajecten om zijn eigen kennis bij te spijkeren. “Veroudering van kennis ligt in een branche als deze op de loer.” Zo terugkijkend op zijn eigen leerproces kan hij zeggen dat hij zich heeft ontwikkeld van ‘docent burning powerpoint’ naar leercoach. Daarbij opmerkend dat studenten soms liever een ouderwets hoorcollege hebben. Robin: “Ook hier is het een kwestie van balans vinden.”

Robin 21 jaar geleden…

Robin over 21

Wie was jij op je 21ste? 
Op mijn 21ste was ik al heel lang samen met mijn vriendinnetje van de middelbare school met wie ik getrouwd ben. Ik ging aan het werk bij Exact, een softwarebedrijf dat flink aan de weg timmerde. Ik genoot van deze snelle commerciële wereld en kijk er met plezier op terug. Pas toen ik ouder was, kreeg ik nieuwe ambities. 

Wat had je willen weten op je 21ste? 
Dat een onbekende toekomst niet eng is, maar juist aantrekkelijk. In het leven leidt de ene keuze naar de andere. Je hoeft niet heel ver vooruit te kijken. Zo’n vijf jaar is meer dan genoeg. 

Wat wil je een 21-jarige van nu meegeven? 
Laat je inspireren door anderen. Sta open voor frisse input en maak vervolgens zelf een afweging. Ik gun iedereen een docent, ouder, buurman of trainer om af en toe mee kan sparren. Doe daar je voordeel mee, maar blijf altijd zelf nadenken. 

Hoe ziet onze hogeschool er over 21 jaar uit? 
Ik vermoed dat in de toekomst opleidingen gebundeld gaan worden. Misschien dat Tourism Management ondergebracht bij Creative Business. En studenten zullen misschien meer korte opleidingen doen om zo te kunnen proeven aan verschillende vakgebieden en competenties. Daar is iets voor te zeggen, maar het zou zonde zijn als de kans op het community-gevoel afneemt. Juist dat is nu op onze opleiding zo lekker groot. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.