Haarlem,
09
september
2020
|
11:06
Europe/Amsterdam

Design Thinking: leer denken en ontwerpen als een designer

design thinking

Als hogeschool die middenin een snel veranderende maatschappij staat, móeten we blijven innoveren. Zo kunnen we in ons onderwijs en naar onze studenten steeds een stap extra zetten. Met de eendaagse kennismaking ‘Design thinking Experience’ op vrijdag 2 oktober en het professionaliseringstraject ‘Design Thinking: Het Fundament’ (startdatum vrijdag 13 november), ervaar hoe je samen met en voor je klant of doelgroep tot nieuwe, creatieve oplossingen komt, en leer hoe je design thinking toepast in je eigen praktijk. 

Design thinking: denken en ontwerpen als een designer
Ons onderwijs verandert razendsnel. Van les op locatie naar online en blended onderwijs, terwijl maatwerk steeds belangrijker wordt. Snel kunnen meebewegen en creatieve oplossingen bedenken zijn daarom onmisbaar. Dit is waardevol binnen elk werkveld, van Social Work tot Sportkunde, van Accountancy tot Business Innovation. “Veel mensen denken dat innovatie lastig is. Dat is het niet, het is alleen onvoorspelbaar”, vertelt Guido Stompff, lector bij Creative Business. “Om met die onzekerheid om te kunnen gaan heb je een creatieve mindset nodig, gericht op oplossingen, samenwerking en wendbaarheid.” Daarom starten in het najaar een eendaagse kennismaking en het professionaliseringstraject ‘Design Thinking: Het Fundament. Dit geeft je de basis om design thinking toe te passen in je onderwijsprogramma’s en studenten te coachen.

Nieuwe strategieën en oplossingen
Door als een designer naar problemen te kijken, kun je bijzondere en creatieve resultaten behalen. Guido: “Een jaar of 10 geleden verschenen er een aantal grote bestsellers. Het speelse denken dat een brug slaat tussen menselijke behoeften, technologie en business sprak enorm aan en design thinking brak door in het bedrijfsleven. De laatste jaren staat met name sociale innovatie centraal”. Design thinking is een fundamenteel andere manier van denken dan de wetenschappelijke, die gaat om het begrijpen en verklaren van de onderliggende verbanden om problemen op te lossen. “Design thinking verkent en test alternatieve toekomsten voor en samen met gebruikers. Voor veel mensen wennen, maar des te vernieuwender. In plaats van de beste keuze uit bestaande oplossingen te maken, draait het om het vinden van nieuwe strategieën en oplossingen.”

Gewild in het bedrijfsleven
Koos Zwaan, associate lector bij Creative Business: “Onze opleiding Business Innovation loopt voorop in het toepassen van design thinking in het onderwijs. Al vanaf het ontwerp van de opleiding is het als integraal onderdeel binnen het curriculum opgenomen. Inmiddels hebben diverse studenten laten zien dat zij in het bedrijfsleven heel erg gewaardeerd worden, juist om het kunnen toepassen van design thinking op complexe praktijkproblemen. Zo hebben zij mooie resultaten geboekt bij bedrijven als Heineken, Ernst & Young, Philips, Atos, Kuyichi, en Ajax, bij overheidsinstellingen als de gemeente Amsterdam en het UWV, maar ook bij lokale mkb’ers en sociale ondernemingen zoals Butterfly Works, FairFood, en the Good Shop. Veel van hen hebben ook een baan aangeboden gekregen.”