Diemen,
17
november
2020
|
11:40
Europe/Amsterdam

Dit was de Dag van het Onderwijs & Onderzoek 2020

‘Samen even uit de waan van de dag!’

kickoff_dvo2020_presentator

Collega’s verzamelden zich afgelopen donderdag massaal in Teams-sessies om te luisteren naar de verschillende workshopgevers. Dit jaar vond de Dag van het Onderwijs & Onderzoek namelijk volledig online plaats. Het kort en krachtige middagprogramma stond in het teken van samen verbinden, leren en inspireren. We trapten af met een online kick-off waarin presentator Rudy Nicola en Inholland college-lid Huug den Deugd in gesprek gingen met verschillende collega’s. 

Open de interactieve pdf, geniet nog even na en kijk de sessies terug!

In tijden van corona kunnen we allemaal wel wat positiviteit gebruiken. Daarom kwamen er in de kick-off verschillende hartverwarmende verhalen voorbij van docent Miranda van Dam, lector Giovanni Douven en docent Philip Corsius. Huug den Deugd stond ook even stil bij het belang van deze dag: “Het is belangrijk dat we dit event elk jaar organiseren, zodat je elkaar kan inspireren. Daarnaast is het goed om kennis met elkaar te delen. Iedereen is nu ontzettend hard aan het werk, maar dan moet je ook uit de waan van de dag kunnen komen. Er even uitstappen en wat anders doen. Deze middag is daar een goede manier voor.” Kijk de volledige kick-off terug via YouTube.

Bekijk Humor in het onderwijs
Humor in het onderwijs
Bekijk Lesgeven in coronatijd
Lesgeven in coronatijd

Quiz: hoe beleven studenten de coronatijd?
Na de kick-off was het tijd voor de workshops. Veel workshops stonden deze middag in het teken van het online onderwijs en over hoe studenten de coronatijd beleven. Zo stond bij lector studiesucces Rutger Kappe de interactieve sessie in het teken van studeren in een volledige online periode. Wat vinden studenten hiervan? Rutger had een interactieve quiz voorbereid waar deelnemers antwoord konden geven op vragen als: hoeveel procent van de studenten maakt zich zorgen over het niet succesvol afronden van het studiejaar, of welke groep studenten ervaart de meeste stress door wijzigingen in de onderwijsmethoden? Ook collegevoorzitter Bart Combee deed mee. “Ik vond het een lastige quiz, ik heb helaas niet zo goed gescoord”, gaf Bart toe tijdens het gezamenlijke koffiemoment. Ontdekken of jij beter scoort? De interactieve webinar is te vinden in Stream.

Tips om het online lesgeven plezierig te maken
Docent Creative Business Elles van Asseldonk vertelde tijdens haar workshop over hoe je op een laagdrempelige manier je onderwijs leuk en plezierig kan maken. Elles: “Het werkt om jezelf te laten zien.” Daarnaast stipte ze punten aan waar docenten tegenaan lopen bij het online les geven, zoals de ongemakkelijke stilte nadat je een vraag stelt. Elles: “Je kunt dan beter gericht iemand de beurt geven, dan kunnen de studenten zich niet verstoppen”. Eén van de deelnemers gaf tijdens de sessie aan dat ze weleens tegen eenzaamheid aanloopt. “Het voelt niet als een interactief feestje, wat een les vaak wel kan zijn”, aldus de docent. Benieuwd naar de reactie van Elles hierop? Bekijk de workshop via Stream.

Leuk om de liefde voor het vak met elkaar te delen, even weg te zijn van de waan van de dag en even niet in een vergadering te zitten.
Bart Combee, collegevoorzitter Hogeschool Inholland

Gezamenlijk online koffiemoment
Tussendoor hadden collega’s de mogelijkheid om digitaal aan te schuiven bij een experimenteel gezamenlijk koffiemoment. Verschillende collega’s deelden hun ervaringen van wat ze hadden geleerd tijdens de eerste ronde, waaronder wederom Bart Combee: “Leuk om de liefde voor het vak met elkaar te delen, even weg te zijn van de waan van de dag en even niet in een vergadering te zitten”. Collega Karin van Broekhuizen deelde een tip: “Wij doen vanmiddag voor het eerst een ‘digidomibo’, bedacht en georganiseerd door een groep enthousiaste teamleden: dit keer kregen we thuis allemaal iets gezonds voor bij de borrel toegezonden!” En toen was het tijd om digitaal te proosten, met een kopje koffie.

De cognitieve belasting van je studenten verminderen
Na de break stond één van de workshops in het teken van het verminderen van de cognitieve belasting van je studenten. De energie van workshopgever Zac Woolfitt spatte tijdens deze sessie van het scherm. Via de chat konden deelnemers ‘duimpjes omhoog’ doen bij de stelling die op hen van toepassing was. Zac: “Er komt veel informatie op ons af via onze beeldschermen. Het is belangrijk om overzicht te bieden op je slides.” Tijdens deze sessie konden collega’s ook hun eigen ervaringen delen. Zac gaf voorbeelden uit de praktijk van slides die veel te druk ogen, zoals hierboven afgebeeld. Daarnaast gaven deelnemers tips mee. Een collega zei: “Gebruik nooit meer dan 4 x 4 woorden in je slide”. Nieuwsgierig geworden naar alle tips van Zac en onze collega’s? Kijk de workshop via Stream terug.

Geslaagde dag
Het was een geslaagde en innovatieve Dag van het Onderwijs & Onderzoek. We hebben van elkaar geleerd, zijn met elkaar verbonden en zijn geïnspireerd door de verschillende workshops. Namens de organisatie: bedankt voor jullie deelname!

Wil je de workshops en webinars terugzien? Open de interactieve pdf en geniet nog even na!