Rotterdam,
26
juni
2019
|
12:15
Europe/Amsterdam

Durven denken in oplossingen van nu

Daverende Rotterdamse eindpresentaties van het Creative Growth Initiative

Het niveau lag letterlijk en figuurlijk torenhoog, vrijdag 14 juni. Op de veertigste verdieping van 'De Rotterdam' werd namelijk de tweede ronde van het Creative Growth Initiative afgesloten met drie daverende eindpresentaties. Twintig weken lang gingen studenten vanuit verschillende opleidingen van het Domein Creative Business op ontdekkingstocht met werkveldpartners Gemeente Rotterdam en Projectbureau Smart City. Tijdens dit activerende keuzeonderwijs hebben de studenten van Inholland Rotterdam, in co-creatie met de gemeente, gewerkt aan oplossingen van nu; oplossingen voor de digitalisering van de stad Rotterdam.

 

De gemeente Rotterdam werkt samen met het programma Smart Cities aan de ontwikkeling van ‘digital twin’ van Rotterdam; een digitale 3D- omgeving die de basis vormt voor allerlei ontwikkelingen van nieuwe diensten en apps voor de burgers, bedrijven en bezoekers van de wereldstad aan de Maas. Een waanzinnige ontwikkeling! Maar hoe kunnen we nu optimaal gebruik maken van dergelijke big data?

Om een antwoord te vinden op deze vraag, deed de gemeente Rotterdam een beroep op de innovatieve denkkracht van elf Inholland-studenten van de opleidingen Creative Business, Communicatie en Leisure & Event Management. De studenten vormen met hun up-to-date vakkennis en eigentijdse visie op uitdagingen van nu, het extra paar creatieve handen om naar nieuwe toepassingen te zoeken en deze te testen. Daarbij staat vooral het proces van testen en experimenteren voorop. De werkveldpartner is niet op zoek naar de ultieme digitale toepassingen, maar wil vooral weten wat de studenten allemaal tegenkomen in hun zoektocht en welke nieuwe vragen er opdoemen. De gemeente gebruikt de inzichten van de studenten om in gesprek te gaan met partijen die zich bezigen met het verkennen van de mogelijkheden van de digital twin. Het doel is uiteindelijk om een omgeving te faciliteren waarin Rotterdammers zich kunnen bewegen in een digitale variant van de stad.

‘Ik heb letterlijk leren durven’
Op de dag van de eindpresentaties deelden de studenten hun ervaringen met leercoaches René Boonstra en Mirjam Louter en de werkveldpartner. ‘’Ik heb letterlijk leren durven’’, zegt Evelien. ‘’Waar normale schoolprojecten stoppen, gaat dit programma verder. Je moet de samenwerking met de werkveldpartner echt opzoeken en onderhouden en durven uit je comfortzone te stappen om tot innovatieve oplossingen te komen die ook echt getest gaan worden”. ‘’Het fijne hierbij was het vertrouwen dat we van de werkveldpartner kregen. De gemeente nam ons serieus en is niet in een ivoren toren gaan zitten, maar is echt de co-creatie aangegaan’’.

Leisure & Event Management student Sanne gaf aan dat ook de vrijheid binnen het CGI waardevolle ervaringen heeft opgeleverd. “Normaal gesproken werk je met een strakke briefing, waar je nu echt met een open vraag werkt, hierdoor leer je veel groter te denken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de kansen voor de digital twin, dan zijn er heel veel mogelijkheden. Voor ons was het de kunst om uit al deze mogelijkheden, zinvolle toepassingen te filteren. Hierdoor heb ik mijn creatieve denktechnieken kunnen trainen en heb ik de kans gekregen om mij bezig te houden met iets dat mij onwijs interesseert”.

Voor het ‘echie’
Wat is er aan het eind van de tweede ronde van het keuzeonderwijsprogramma zo anders gebleken? ‘’Reguliere schoolprojecten zitten veel meer in een bepaald stramien”, zegt projectleider René Boonstra. ‘’Het CGI stelt ons in staat veel meer kleur te geven aan de kennis die de studenten oppikken. Op deze manier kunnen zij beter hun eigen leerroute uitstippelen en ontwikkelrichtingen kiezen. Onderwijsinstellingen zoeken ook steeds meer de samenwerking met de beroepspraktijk op om kennis te ontwikkelen. Door samen te werken leren onze studenten zich voor te bereiden op de uitdagingen die het werkveld herbergt en wordt er gelijktijdig waarde voor en binding met de stad gecreëerd”.

Durven leren van een ander
Het CGI brengt studenten met verschillende achtergronden samen. Dit leverde volgens Evelien een bijzondere leerervaring op: “Op mijn opleiding ligt de focus voornamelijk op aanpakken en organiseren en minder op het overbrengen en verklaren van boodschappen. Door samen te werken met studenten van de opleiding Communicatie heb ik inzicht gekregen in de denkwijze van een communicatieprofessional en daarbij geleerd van haar expertise”. De keuze voor een multidisciplinaire samenwerking is volgens Boonstra gemaakt om de studenten te stimuleren de juiste mindset en vaardigheden te ontwikkelen om samen te kunnen werken in een team met verschillende disciplines”.

Lees ook het eerder verschenen artikel 'Uit je comfortzone met uitdagend projectonderwijs' 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.