Rotterdam,
20
juni
2023
|
12:23
Europe/Amsterdam

Een game bouwen met internationale studenten

Afbeelding Teams

Studenten Finance van Inholland deden mee aan het SDG game project: internationale studenten laten samenwerken door hen een game te laten bouwen over Sustainable Development Goals (SDG) en cultuurdimensies. Het doel was om hen kennis en inzichten te geven rond de SDG’s en interculturele thema’s.

Dat werken met studenten uit andere culturen soms schakelen is, ondervonden de Nederlandse Finance-studenten. Een afspraak inplannen tijdens siësta was bijvoorbeeld écht geen optie voor de Spaanse studenten en bereikbaar tijdens die middaguren waren ze ook niet. “Dat is precies wat we onze studenten willen laten ervaren”, lacht Kitty Lau, docent en international relations coordinator bij Finance. “Als je werkt met mensen uit andere culturen hoort dit er allemaal bij en dat is leerzaam.”

Afbeelding1

Activeren en stimuleren
Door het project online te organiseren, bleef het erg laagdrempelig en inclusief voor studenten: iedereen kon meedoen. Daardoor bestond wel de uitdaging om deelnemers voldoende te activeren en stimuleren. Dit vereiste een erg innovatieve aanpak, het werd uiteindelijk een hands-on en intensief learning by doing traject waarbij co-creatie centraal stond.

De studenten vormden internationale teams en gingen aan de slag met het educational gamification platform Seppo. Daarmee werkten ze een game uit met vragen over SDG’s, vaak ook gelinkt aan interculturele verschillen. Tijdens de slotsessie werd een wedstrijd georganiseerd en speelden de groepjes elkaars games.

Vaste plek in curriculum
Kitty Lau en Toon Otten, ook docent bij de opleiding Finance in Rotterdam, begeleidden samen met Elizabeth Frank en Sven D’Hondt van de Spaanse San Pablo universiteit en de Gentse Hogeschool Hogent, zo’n tachtig studenten tijdens drie interactieve online sessies. Zij en de studenten blikken terug op een bijzonder geslaagde eerste editie van het project met een erg hoge tevredenheidsscore. De expertise en kennis die hiermee is opgebouwd wordt nu gebruikt om het concept door te ontwikkelen in het nieuwe curriculum voor Finance jaar twee. Haar intentie is om het concept een duurzame plaats te geven in het studieprogramma van Finance.

Kitty Lau

Internationalisation at home
Kitty Lau ontwikkelde het SDG game project met een subsidie van 15.000 euro bij Virtuele 
Internationale Samenwerkingsprojecten (VIS). Ze vindt het waardevol dat de overheid dit subsidieert, want er gaan veel uren zitten in de ontwikkeling van deze vorm van ‘internationalisation at home’. Graag pioniert ze met nieuwe vormen van internationaliseren, wat veel meer is dan fysiek naar het buitenland om daar te studeren. “Ook vanuit huis kun je Interculturele en internationale ervaring opdoen. Dat is waardevol voor zowel studenten, als voor docenten.”

Met open venster naar de wereld kijken
Veel vaker zullen studenten en docenten van Inholland internationaal gaan werken en een online internationaal project als de SDG game is daar een voorbeeld van. In het Strategisch Plan staat op pagina 15 dat de Inholland-professional ook een verantwoordelijke global professional is met een ‘growth mindset’, waarmee die met een open venster naar de wereld kijkt.  

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.