Haarlem,
25
mei
2020
|
15:28
Europe/Amsterdam

Een gezonde leefstijl tijdens corona: starten… en volhouden!

Coronatijd, bijna iedereen werkt of studeert vanuit huis. Waar de een het wegvallen van de reistijd vervangt door sporten, draait de ander zich nog even om in bed. Wat voor thuiswerker je ook bent, de nieuwe werkelijkheid heeft invloed op je leefstijl. Laat dat nou zijn waar studenten Sportkunde voor worden opgeleid. Wat is de rol van ‘onze’ sportkundigen bij het verkrijgen of behouden van een gezonde leefstijl? En is een fysieke studie als Sportkunde wel online aan te bieden? 

Een gezonde leefstijl heeft een gunstig effect op je immuunsysteem en een positieve invloed op het verloop van een eventuele coronabesmetting. “Steeds meer mensen realiseren zich dat ze echt iets moeten gaan doen nu georganiseerde sport en actief transport grotendeels is weggevallen”, vertelt docent Daphne Heemskerk van de opleiding Sportkunde. “In het begin leunden veel mensen achterover. Daarna is een deel zelfstandig aan het trainen geslagen. In het op een gezonde manier opbouwen zodat je sterker wordt en het volhouden daarvan, ligt een mooie uitdaging voor onze sportkundigen. Je maximaliseert het gevoel van controle over hun leven: de actieve start is gemaakt, nu volhouden!”

Huisgenoot helpt mee
Ook Kris Zwemmer geeft les bij de opleiding Sportkunde. Waar Daphne vooral theoretische vakken doceert, is Kris voornamelijk een man van de praktijk. Ook tijdens zijn online lessen. “Het is even aanpassen maar uiteindelijk is het goed te doen. Vooral bij de één-op-één lessen, zoals fitness. Met een beetje creativiteit kun je echt hele leuke oefeningen aanbieden.” Zo zet Kris zijn studenten bij gebrek aan medestudenten aan de slag met een huisgenoot; met positieve gevolgen voor de conditie van zus, ouder of vriendje. “Van die oefening maken ze een video die ze vervolgens online met elkaar analyseren.”

Voor de groep
Lastiger wordt het volgens Kris bij groepslessen. “Je kunt online niet nabootsen hoe je voor een groep staat. De interactie, hoe je daarop reageert… dat leer je pas als je daadwerkelijk 50 man voor je hebt staan.” In kennisclips geven hij en zijn collega’s de theoretische basis, zoals hoe je een draaiboek maakt, spellen organiseert en uitlegt aan een groep. Hier maakt ook Daphne gebruik van. “Studenten kunnen de kennisclips bekijken wanneer het ze uitkomt en terugkijken hoe vaak ze willen.” Haar tip voor wie ook een kennisclip wil maken? Hou het kort! “Je ziet de hoeveelheid views flink afnemen als je over de 15 minuten gaat.”

Kris Zwemmer, docent opleiding Sportkunde
Online merk je pas dat juist ook de sociale contacten die je op school opdoet een essentieel onderdeel zijn van het onderwijs.
Kris Zwemmer, docent opleiding Sportkunde

Harder werken
De ervaringen van Daphne met online lesgeven zijn zeer positief, al wil ze niet de indruk wekken dat het beter gaat dan normaal. “Mijn studenten werken veel in projectgroepen. Waar je in de klas in gesprek gaat met één groep, kan nu iedereen meeluisteren. Juist daar steken ze veel van op.” Op de vragen die ze hebben, krijgen ze gaandeweg al antwoord. “Dat scheelt dubbele uitleg waardoor er ruimte overblijft om in te gaan op inhoudelijke of specifieke vragen.” De indruk die Daphne heeft, is dat het werktempo online hoger ligt dan offline. “De studenten gaan vergelijken en willen niet onderdoen voor de andere groepen. Dat maakt de drive om iets fatsoenlijks te presenteren groter.”

Blijvertjes
Kris bruist van de ideeën: een podcast of video met oud-studenten. “Door de coronamaatregelen zijn we in het diepe gegooid, we hebben in sneltreinvaart kennis gemaakt met de digitale mogelijkheden. Een aantal van die vaardigheden wil ik ook post-corona blijven inzetten.” Studenten en docenten zijn positief over het tempo waarmee en de manier waarop het online lesgeven is opgepakt. Daphne vindt complimenten voor studenten in dat kader dan ook op hun plaats. “Elke keer zitten ze netjes achter de laptop en houden ze hun werk op orde. Heel knap hoe ze dat opgepakt hebben, zeker ook de eerstejaars!”

Belang sociaal contact
Wat online lesgeven niet kan vervangen, is het echte contact. Dat missen Daphne en Kris net zo hard als dat de studenten dat doen. “Je ziet geen gezichtsuitdrukking. Soms staat de camera uit en zie je alleen maar wat initialen. Om het wat persoonlijker te maken, noem ik vaak de namen van de studenten. Ik merk dat dit een positieve invloed heeft op de opkomst.” Al kan die hoge opkomst ook worden verklaard door het feit dat de studenten elkaar missen. Dat missen ziet ook Kris. “Nu pas merk je dat niet alleen de opleiding zelf maar juist ook de sociale contacten die je op school opdoet een essentieel onderdeel zijn van het onderwijs.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.