Alkmaar,
03
juni
2022
|
08:05
Europe/Amsterdam

Eerste hulp-bij-belastingaangiftedagen zeker voor herhaling vatbaar

Studenten verzorgen gratis en laagdrempelig ‘belastingspreekuur’ in Bibliotheek Kennemerwaard

2022-05 inholland hhw overzicht (1)

Wie wel wat hulp kon gebruiken bij het invullen van de belastingaangifte 2021 kon in april terecht bij Bibliotheek Kennemerwaard in Alkmaar. Op meerdere locaties zaten vierdejaarsstudenten Accountancy en Finance & Control van Hogeschool Inholland Alkmaar klaar om ondersteuning te bieden tijdens speciaal hiervoor ingerichte belastingspreekuren. 

Sinds een aantal jaar moet de belastingaangifte (bij voorkeur) digitaal ingediend worden, terwijl er inmiddels nog maar weinig hulploketten open zijn. Daarom kregen bibliotheken vanuit de overheid de opdracht om hulp bij belastingaangifte te faciliteren voor mensen die minder goed mee kunnen komen in de maatschappij. Marian Lerchbaumer is programmaconsulent participatie & zelfredzaamheid bij Bibliotheek Kennemerwaard: “Het gaat hier bijvoorbeeld om mensen die de Nederlandse taal niet goed spreken of digitaal niet vaardig zijn. In samenspraak met welzijnsorganisatie MET Heerhugowaard heb ik Hogeschool Inholland gevraagd om ons hierbij te helpen. Ik werd dezelfde dag nog teruggebeld!”

2022-05 blije klant (1)

Theorie in de praktijk 
De hulp-bij-belastingaangiftedagen zijn een fantastische aanvulling op het onderwijs, aldus Erwin Tuin, docent en coördinator opleiding Accountancy bij Inholland Alkmaar. “De studenten kunnen alles wat ze in theorie hebben geleerd nu direct toepassen in de praktijk. Hoe mooi wil je het hebben bij een hbo-opleiding!” Tien dagen lang zaten groepjes vierdejaarsstudenten Accountancy en Finance & Control klaar in de bibliotheekvestigingen Heerhugowaard, Alkmaar De Mare en Alkmaar-Centrum. De studenten kregen vooraf een korte opfriscursus, waarbij bovendien Marian vanuit de bibliotheek en een collega vanuit MET Welzijn kwamen vertellen over welk type cliënten ze konden verwachten. “Veel wijst zich vanzelf voor de studenten”, zegt Erwin, “maar er zijn wel eens lastige technische dingetjes. Zo is het best even puzzelen als iemand tussentijds verhuisd is en ook nog gescheiden. Of als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt met winst uit onderneming, waarbij er ook een jaarrekening voor de belastingdienst moet komen.” Om die reden was er op alle dagen een docent aanwezig, en Desiree van Kuijlenburg, Inholland-docent en specialist in belastingrecht, was bereikbaar als extra hulplijn. 

Verrassend uitdagend 
Rick op ’t Ende is student Accountancy bij Inholland Alkmaar en nam twee dagdelen op locatie Alkmaar De Mare voor zijn rekening. “Ik verwachtte eigenlijk niet dat de casussen erg complex zouden zijn, maar tot mijn verrassing was het ontzettend uitdagend. Doordat je telkens op zoek moet naar informatie op de site van de Belastingdienst, leer je veel bij en verdiep je je kennis.” Rick loopt zelf stage bij een controlepraktijk in Alkmaar, gericht op grotere mkb-bedrijven, en dan is dit wel even wat anders. “Leuk dat je echt contact hebt met mensen en ziet dat je iemand helpt. We deden ons best om het laagdrempelig te houden, bijvoorbeeld door mensen uitgebreid mee te nemen in de vragen en zo min mogelijk jargon te gebruiken. Vooral wat oudere mensen hadden duidelijk behoefte aan een praatje. Bied je dan een kopje koffie aan, dan praat dat veel makkelijker over de situatie waarin iemand verkeert of het werk dat men vroeger deed. Zo krijg je een mooi totaalplaatje. Enerzijds ben je dus bezig met het invullen van de aangifte, anderzijds wil je dat iemand zich gehoord voelt.” 

2022-05 yassin (1)

Met flair 
In totaal werden er 123 mensen geholpen, waarbij meerdere studenten vaak samenwerkten aan één case. Erwin: “Ze hadden nu ineens met ‘echte’ mensen te maken en dat was voor sommige studenten best even schakelen. In Heerhugowaard stuurde MET Welzijn bovendien veel van de eigen cliënten door, en dat is wel even een andere doelgroep, waar ook weer andere sociale skills voor nodig zijn. De studenten moesten dus levelen, en precies dat moeten ze later ook kunnen. En ze dan echt zien te groeien in hun rol van adviseur, mensen met flair aanspreken, geweldig vind ik dat.” 

Ook Marian is erg blij dat ze dit als project is opgestart. “De samenwerking met de Hogeschool verliep heel prettig en het leverde beide partijen mooie aandacht op. Beter kon eigenlijk niet. De studenten konden hun theoretische kennis toepassen in de praktijk van de regio, terwijl wij de beschikking hadden over kennis van zaken, zodat degenen die dat het hardst nodig hebben konden langskomen voor hulp. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!” 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.