Amsterdam,
09
november
2022
|
10:01
Europe/Amsterdam

Eerste lichting afgestudeerden Social Work in Amsterdam

‘Een springplank naar een breed beroepenveld’

Inholland is de eerste hogeschool in Amsterdam waar onlangs ruim veertig studenten afstudeerden aan de vernieuwde opleiding Social Work. In deze brede opleiding komen drie voormalige opleidingen samen: Sociaal Pedagogisch Hulpverlening (SPH), Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) en Culturele en Maatschappelijke Vorming.

Jezelf ontwikkelen om anderen te kunnen ondersteunen. Dat is volgens een van de afstudeerders het belangrijkste aan de in 2018 vernieuwde opleiding. En als je jezelf dan in vier jaar tijd hebt ontwikkeld, kun je mensen die niet (meer) meedoen in de samenleving activeren en in hun kracht zetten.

Teamleider Peter Borgman: “In het werkveld was behoefte aan breder opgeleide mensen. Zodat je bijvoorbeeld in buurten of wijkteams multidisciplinair kunt kijken waar de uitdaging ligt. De opleiding is een springplank naar een breed beroepenveld. Daar is behoefte aan, vooral in grote steden als Amsterdam. Veel mensen kampen met financiële problemen of hebben te maken met discriminatie. Het is belangrijk dat hulpverleners een afspiegeling van de maatschappij vormen. Met deze opleiding leveren we flexibele professionals met gedegen kennis af.”

Onder de indruk
Peter is trots op de net afgestudeerde Social Work-studenten: “Ik heb het als een voorrecht ervaren om studenten te mogen begeleiden tijdens hun afstudeerfase. Ik was diep onder de indruk van hun leergierigheid, motivatie en doorzettingsvermogen, maar ook van de inhoudelijke kwaliteit van hun adviezen en ontwerpen.”

Veronique Vlijter is een van de studenten die als eerste hun diploma haalden. Veronique is blij met de opleiding nieuwe stijl: “Voorheen moest je bij Social Work direct kiezen of je groepsbegeleider wilde worden of liever één-op-één begeleiding wilde doen. Je begin nu met een brede basis en in het derde jaar kies je voor een van de drie profielen. Dat geeft studenten meer ruimte om te ontdekken waar ze goed in zijn.”

Veronique Vlijter neemt haar diploma in ontvangst

Een kijkje in diverse keukens
Die drie profielen zijn Jeugd, Langdurige Complexe Zorg en Welzijn en Samenleving. Veronique: “Ik vind die profielen een mooie toevoeging. Vooral omdat je in de eerste twee jaar de kans krijgt om je daar goed op te oriënteren, zowel op school als in de praktijk. Zo maak je kennis met alle doelgroepen en kun je beter een keuze maken voor het vervolg van je opleiding. Ik riep altijd dat kinderen en jeugd niks voor mij is. Ik had een voorkeur voor de psychiatrische doelgroep en wilde dus voor langdurige complexe zorg kiezen. Maar tijdens de eerste twee jaar heb ik een kijkje kunnen nemen in diverse keukens en kwam ik erachter dat werken met jeugd en jongvolwassenen veel leuker is dan ik dacht. In mijn huidige baan combineer ik het dan ook.”

Veronique werkt drie dagen als sociaal werker en is daarnaast docent bij Inholland. “Ik ondersteun studenten die in hun eerste jaar niet alle studiepunten hebben gehaald. Ik geef workshops en masterclasses in academische vaardigheden. Dat betekent dat ik ze begeleid bij het schrijven van verslagen en ze laat zien hoe ze de theorie en concepten van bijvoorbeeld de psychologie kunnen toepassen in de praktijk. Voor mij is mijn vak en het werk op school zo perfect in balans. Ik breng de praktijk naar het onderwijs en pas wat ik leer in het onderwijs ook weer toe in de praktijk.”

De wijk in
Een belangrijk onderdeel in de nieuwe opleiding is een living lab in Amsterdam-Noord, dat de naam 'Samendam' heeft gekregen. Peter Borgman: “In Samendam wordt gewerkt vanuit de vraag van de buurt. Studenten gaan écht de wijk in en bekijken onder begeleiding van docenten en buurtprofessionals waar de behoefte ligt bij de bewoners. Zo helpen onze studenten kinderen na schooltijd met hun huiswerk, ondersteunen ze bewoners met het invullen van hun belastingformulieren en hebben ze een iftar georganiseerd om de cohesie in de buurt te vergroten tijdens de ramadan. Dat laatste was een geweldig evenement, je zag de studenten stralen omdat ze zoveel mensen uit de buurt bij elkaar hadden gekregen. Dat is het mooie van zo’n lab: het is levensecht. De studenten leveren een echte bijdrage aan de buurt, samen met de maatschappelijke organisaties. Dat is heel waardevol en willen we de komende jaren ook verder uitbouwen.”

Hoe ontwikkelt de opleiding zich verder? Peter: “Het gaat in deze opleiding om nieuwsgierigheid. Het is van belang dat onze studenten een intrinsieke motivatie hebben om zich te verdiepen in mensen. En tegelijkertijd willen we dat er actualiteit in de opleiding zit. Nu hebben we het over Oekraïne en de energiecrisis, je weet niet wat er over twee of drie jaar speelt. Daarom moet de opleiding meebewegen met de maatschappij.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.