Amsterdam, Diemen,
30
juni
2022
|
09:14
Europe/Amsterdam

Het netwerk van student-empowerment in beeld gebracht

Hoe een visueel hulpmiddel samenwerking versterkt

Op veel fronten kan de student tijdens zijn studieloopbaan bij Hogeschool Inholland hulptroepen inschakelen. Maar bij wie kan hij waarvoor aankloppen? Dat blijkt in de praktijk nog best weleens een lastige opgave te zijn. Niet alleen voor de student zelf, maar ook voor partijen binnen het netwerk van studentenondersteuning. Om daar meer helderheid over te krijgen en de onderlinge samenwerking te versterken, hebben collega’s van Inholland Amsterdam/Diemen een ‘visual’ laten ontwikkelen.

“Er gebeurt binnen Inholland heel veel op het gebied van studentenondersteuning”, vertelt initiatiefnemer Marije Molthoff van het Studentsucces Centrum (SSC) Amsterdam/Diemen. “Uiteraard via de Studentsucces Centra die vrij recent zijn opgericht, maar ook binnen de opleidingen, locatiebreed en hogeschoolbreed. Toch zien we dat studenten vaak niet weten waar ze ondersteuning kunnen krijgen. Pas als wij elkáár beter weten te vinden, krijgt de student het gevoel dat hij geholpen wordt. Er zijn veel parallelle initiatieven en iedereen is zeer betrokken bij het welzijn van onze studenten. Maar het zou beter zijn om dit soort initiatieven op elkaar af te stemmen of zelfs gezamenlijk op te pakken.”

Zelf regie pakken
Marije benaderde vier collega’s die affiniteit hebben met het onderwerp. Samen zochten ze naar een oplossing om de onderlinge samenwerking te stimuleren. Ze probeerden daarbij een antwoord te geven op de volgende vragen: wie heeft welke verantwoordelijkheid of expertise? Hoe zorgen we ervoor dat de student niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd en de juiste ondersteuning krijgt voor zijn hulpvraag? En vooral: hoe empoweren we de student, zodat hij zelf de regie kan pakken over zijn studieloopbaan? Marije: “We hebben het hele netwerk in kaart gebracht onder begeleiding van een tekenaar, Wouter Boog van Jam Visual Thinking”.

Een van de betrokken collega’s is Antje Winter, manager Onderwijs & Onderzoek bij domein Creative Business: “Het proces van het tekenen was eigenlijk nog belangrijker dan het eindresultaat. Het geeft zoveel energie en inzichten als je visueel met elkaar bezig bent: je deelt met elkaar welke rol een ieder heeft, maar het doet toch iets met je hersenen als je het op beeld ziet. Het biedt heel andere manieren om met elkaar in gesprek te gaan. Dus we zouden dit eigenlijk veel vaker moeten doen.”

De student centraal
Antje en Marije werkten nauw samen met Lieke Boot, teamleider Life Sciences & Chemistry, studentendecaan Gritche Monsma en ISO-manager Sandra van den Bos. Bij het tekenproces sloten telkens andere groepen aan: docenten, slb’ers, coaches, teamleiders, managers… “Steeds verschillende samenstellingen”, legt Marije uit. “En ze hebben allemaal dat proces in diverse sessies met elkaar doorgemaakt. Het hele traject heeft drie, vier maanden geduurd.”

Antje kwam erachter hoe weinig ze eigenlijk nog wist van wat anderen doen: “Als wij vinden dat de student centraal moet staan, is het van belang dat wij hem niet alleen loketten aanbieden waar hij kan aankloppen, maar vooral heel goed moeten weten wie wat doet en hoe we op een optimale manier kunnen samenwerken om de student te ondersteunen bij wat hij nodig heeft.”

Kleine verhaaltjes
Uiteindelijk is uit het traject een poster voortgekomen met allemaal kleine verhaaltjes. Lieke Boot, teamleider Life Sciences & Chemistry, vertelt wat er op de tekening te zien is: “Daar bij die rotswand linksachter komt de student binnen. We zorgen voor een zachte landing. De student gaat aan de wandel en dan gebeuren er dingen. Je hebt bijvoorbeeld een lastige thuissituatie; hoe gaat het dan verder met je studie? Nou, dan klop je aan bij het decanaat en daar krijg je advies. Of hij neemt je mee naar een studentbuddy van het Studentsucces Centrum die hetzelfde heeft meegemaakt.”

“De slb’er – of hoe je die ook wilt noemen – hebben we bewust hier in het midden neergezet”, vervolgt Lieke. “Naar onze mening heeft hij namelijk een heel belangrijke ondersteuningsrol voor een student, omdat hij de student zijn hele studie volgt. De slb’er heeft ook een signalerende rol, dus die kijkt naar de student en denkt, poeh, die heeft veel bagage bij zich, gaat dat wel goed? Tijd voor een gesprekje!”

Alle andere rollen zijn eveneens te vinden op de poster: het Studentsucces Centrum, het Studiekeuze Adviescentrum, International Office, Servicepunt, de examencommissie, leercoach, peercoaches, vertrouwenspersoon, langstudeercoördinator, klachtencoördinator en het Studenten Initiatieven Fonds, maar ook externe partijen waar naar kan worden doorverwezen.

Samenwerken rondom thema’s
Met deze plaat is het werk nog niet gedaan: er komt nog een interactieve routekaart voor de studenten, waarin zij zelf op zoek kunnen gaan naar de juiste ondersteuning. Deze maakt de tekenaar samen met de studenten zelf. “Daarnaast is in deze tijd – na alle lockdowns – het studentenwelzijn en student-empowerment nóg belangrijker geworden”, benadrukt Antje. “Juist daarom moeten we goed kijken op welke manier we elkaar versterken en van elkaar leren. Hoe kunnen we iets organiseren en samenwerken rondom de thema’s die spelen? Ik denk bijvoorbeeld aan door de lockdowns ontstane studieachterstanden, maar ook psychische problemen bij studenten. Zo hoeft niet iedereen binnen de eigen opleiding het wiel opnieuw uit te vinden, maar bedenken we met elkaar, met alle kennis die we samen hebben, de juiste oplossingen.”

Pilot Studentondersteuning
De ontwikkeling van het visuele hulpmiddel heeft nu al tot een concreet resultaat geleid: na de zomer start Inholland Amsterdam/Diemen een pilot Studentondersteuning, waarin een team bestaande initiatieven bundelt en nieuwe vestigingsinitiatieven opzet. Het SSC valt straks onder de paraplu van dit team. Ook wordt er een locatiebrede studiecoach aangesteld en bieden taalbuddy’s taalondersteuning aan studenten onder professionele begeleiding. Deze pilot wordt over een jaar geëvalueerd.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit tot een leernetwerk leidt waarin alle initiatieven en expertises op het gebied van student-empowerment gebundeld worden, afstemming tussen de verschillende rollen plaatsvindt en nieuwe collega’s een inwerkprogramma krijgen. “En dat alles sámen met studenten, want ook zij zijn onze partners binnen het netwerk”, aldus Antje. “Uiteindelijk is dit ‘persoonlijk & dichtbij’, hè! Je moet in de praktijk brengen wat je roept. Als we elkaar kunnen vinden en versterken, dan staan we zoveel sterker.”

Reacties 1 - 5 (5)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Ida Niamat
06
July
2022
Wat een informatieve 'visual'.
Complimenten!!

Wel jammer dat de bibliotheek (nog) nergens genoemd wordt. Terwijl we er toch zijn om studenten o.a. te helpen bij hun zoektocht naar online informatie.
Nynke
05
July
2022
Wat is het mooi geworden en wat een geweldig initiatief. Ik zie steeds betere verbindingen, meer samenwerking en als één team bijéénkomen om de tijd van de student aan Inholland zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen. We gaan er voor!
Marion Veenstra
01
July
2022
Wat een mooie grafische weergave van alle mogelijkheden. Complimenten hoe dit multi-disciplinair is uitgewerkt. Ik zie de SLB-er en de leercoach maar ik mis de vakdocent. Deze heeft veel contact met de studenten en is ook een belangrijke bron voor ondersteuning zowel of cognitief als op emotioneel niveau tijdens de gehele studieloopbaan. Oa. de pedagogische kwaliteiten van de vakdocent hebben veel invloed op het welzijn van de student. Deze zou dus een prominente plek in het afbeelding moeten hebben.
Marije Molthoff
01
July
2022
Dag Marion,

Helemaal mee eens! Deze is ook de visual opgenomen. Mocht je dat willen, dan licht ik het graag nog een keer mondeling toe.

Hartelijke groet,
Marije
Frank
30
June
2022
Fijn dat we dit beter gaan organiseren! Herkenbaar wat wordt beschreven, geweldig dat een multidisciplinair team wordt opgezet dat een integrale aanpak organiseert, werken vanuit visie en gemeenschappelijke kracht: klinkt als muziek in de oren!
Astrid Bol
30
June
2022
Wat een goed initiatief. Ik heb de plaatsjes gedownload. Ik zal zorgen dat mijn omgeving. S4S Rotterdam Business studies, Finance en Accountancy deze krijgen.

Misschien is het handig om een lijst te maken van projectleiders S4S en deze informatie direct te sturen.
Wel veel werk, maar weet uit ervaring dat veel van deze artikelen niet gezien en of gelezen worden.

Het gaat ten onder in de overdosis van informatie.