Diemen,
06
september
2022
|
16:19
Europe/Amsterdam

Het onderwijs van de toekomst ziet er zó uit!

Jaaropening Hogeschool Inholland 2022-2023

De koopkracht-, stikstof- en energiecrisis, het zijn voorbeelden van enorme maatschappelijke uitdagingen van vandaag de dag die nauw met elkaar samenhangen. Van wie kunnen de innovatieve oplossingen beter komen dan van studenten, die met docenten én experts uit het werkveld samenwerken aan een vitale metropool? Een mooi staaltje aan prachtprojecten en superinitiatieven kwam dinsdag voorbij tijdens de Inholland-jaaropening. Zo ziet het onderwijs van de toekomst er dus uit! 

“Je kunt hier somber van worden, óf je stroopt de mouwen op en gaat er wat aan doen”, zegt collegevoorzitter Bart Combee over de diverse crisissen waarmee ons land en de wereld te maken heeft. Precies daarin zit ook de spirit van het onderwijs van Inholland. Niet bij de pakken neerzitten, maar met elkaar de schouders eronder, multidisciplinair, in en met het werkveld. 

Werken vanuit labs 
Vele collega’s en relaties waren dinsdag naar Diemen gekomen om de jaaropening live bij te wonen, óf kozen ervoor de jaarlijkse kick-off van het collegejaar te volgen via de livestream. Het ging onder andere over de labs, plekken in de praktijk waar leren, werken en onderzoeken samen komen. Een overkoepelende term voor fieldlabs, living labs, leer- en innovatienetwerken en kenniswerkplaatsen.  

Meer weten over onze labs? Bekijk het overzicht in onze ‘labwaaier’ (pdf).

Samen werken aan de toekomstbestendige stad 
Aan tafel ging het naast de labs over de Inholland-minor ‘Samen werken aan de toekomstbestendige stad’. Presentator Ming en Bart Combee gingen in gesprek met studenten Job van Dam (Finance & Control), Jorien de Buck (Bouwkunde) en lector Patrick Huntjens (Sociale Innovaties in het Groene Domein) over hun ervaringen. 

In de minor leren studenten van verschillende opleidingen te werken aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. “Je hoeft het nieuws maar aan te zetten en de crisissen buitelen over elkaar heen”, geeft Patrick aan. “Deze moeten in samenhang met elkaar aangepakt worden. Het zijn ook werkgevers die vragen om expertise om hiermee om te gaan. Aan ons de taak om Inholland-professionals van de toekomst op te leiden met de juiste vaardigheden.” 

Leren van andere vakgebieden geeft energie
Student Job van Dam (Finance & Control) geeft aan dat hij tijdens de minor heeft leren samenwerken met studenten die leren voor ‘een compleet ander vak’. “Aan het begin van de minor was ik gekoppeld aan een student Chemie, toen dacht ik: waar gaat dit heen? Maar uiteindelijk pluk je de vruchten van elkaars toegevoegde waarde. Stel dat ik over een paar jaar een project moet doen als controller en het overlapt met meerdere vakgebieden zoals HR. Dan zou ik heel snel met anderen gaan praten om vanuit meerdere perspectieven op zoek te gaan naar de juiste oplossing.” Jorien is erg te spreken over de manier van werken in de minor. “Mooi is dat je leert van andere vakgebieden en op een andere manier naar vraagstukken gaat kijken. Dat maakt het zeer uniek.” 

Hoe praktijk, onderzoek en onderwijs samen tot mooie resultaten kunnen komen, bewijst het ‘Flappy’-project, waarbij fladderende drones kwekers helpen plagen en ziekten te bestrijden. Na een demonstratievlucht ‘en plein public’ van een prototype, vertellen student Piet Bouwens (Aeronautical Engineering) en associate lector Biomimicry Mauro Gallo over het project. De samenwerking tussen vele partijen is essentieel voor het slagen van dit plan en met name de “creativiteit en frisse blik” van studenten. Jaaropening Hogeschool Inholland 2022-2023

Meer regie voor studenten 
Om onderwijs en onderzoek nog beter te laten slagen wil Inholland vanaf dit collegejaar studenten ook meer regie geven. Bart Combee verduidelijkt: “Als ik met studenten spreek dan hoor ik dat ze graag iets meer keuze zouden willen hebben over de inrichting van hun studie en de regie die ze daarop hebben. Logisch ook, aangezien een leerpad voor de ene student beter werkt dan voor de ander. Soms versnellen of vertragen, en inhoudelijke keuze en participatie van studenten. Als studenten meer participeren, dan gaat het studeren ook beter en wordt het leuker.” 

“Ik hoop dat iedereen, net als ik, staat te popelen om te beginnen”, zegt Bart tot slot. “We hebben natuurlijk een aantal speerpunten die we ontzettend belangrijk vinden. Het onderwijs vanuit de praktijk, het samenwerken aan flexibiliseren van het onderwijs, het profileren op duurzame leefomgeving en veerkrachtige samenleving. Ik hoop dat we dit allemaal in ons werk terug gaan zien en hier ons steentje aan bijdragen. En mensen, maak het vooral een beetje leuk met elkaar. Kijk naar elkaar om, maak plezier in het werk en het studeren. Want ik weet zeker, als je plezier hebt om hier te komen bij Inholland dan leer en werk je beter en leuker.” 

Heb je de jaaropening gemist, of wil je nog even terugkijken? Bekijk de video en zie onder andere hoe collegelid Marije Deutekom drie van onze studenten in het zonnetje zet!

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Eric Wiersma
06
September
2022
Als docent vond ik het een inspirerende opening, complimenten voor iedereen die hier in de voorbereiding en uitvoering een actieve bijdrage hebben geleverd!