Diemen,
12
november
2018
|
07:15
Europe/Amsterdam

Hoe je studenten aan de slag krijgt? Laat ze staan!

Tweede Dag van het Onderwijs biedt beweeglijk perspectief

Mooi om te zien hoe honderden docenten in actie komen om uiteindelijk op hun beurt ‘studenten in beweging’ te krijgen, afgelopen donderdag tijdens de tweede Dag van het onderwijs bij Inholland Diemen. In tientallen interactieve workshops delen collega’s hun kennis, waarna een inspirerende keynote volgt over ‘sta-colleges’. "Geen stoelen meer? Je bent getikt!"

Roy Erkens kreeg aanvankelijk scheve ogen toen hij partytafels bestelde om zijn lessen helemaal om te gooien. Inmiddels weten 'ze' bij de Universiteit Maastricht niet beter en heeft het Education That Moves You-onderwijs voet aan de grond gekregen. Helemaal passend bij het Maastrichtse onderwijsconcept, waar studenten in kleine groepen met vraagstukken aan de slag gaan met probleemgestuurd onderwijs.

De seniordocent en evolutiebioloog gaat optimistisch los op het thema Student in beweging. Hoe je studenten actief aan de slag krijgt? Haal ze weg uit hun standaardcolleges waar ze half in slaap vallen en laat ze staan!
(Tekst gaat verder onder foto's en video)


Inholland Radio verzorgde de live-uitzending

Sta-colleges voor een hoger energieniveau, ook bij ons?
Roy: "Als je zit is je bovenbeenspier, een van de meest actieve spieren in je lichaam, plotseling inactief en schiet je lichaam in de energiebesparingsmodus. Je hersenen sluiten zich af en het kost je moeite energiek te blijven en stof op te nemen. In een staande setting is beter. Studenten worden relaxter, de sfeer intiemer. Het leerproces krijgt een hoger energieniveau. Als je het lokaal binnenkomt heb je eerder iets van 'hier gebeurt wat'.”

Of zoiets ook bij Inholland kan? Enkele collega's in de zaal geven al aan er mee te experimenteren. Vaak is zitten ook niet de norm. Studenten gaan immers ook vaak naar 'buiten' om opdrachten te doen in het werkveld. Ook in praktijklabs, bijvoorbeeld in Alkmaar of Delft, ben je al op een natuurlijke manier meer in beweging. Maar voor de andere 'statische' leersituaties dan? De oproep ‘om te gaan staan’ wordt enthousiast verwelkomd en collegevoorzitter Jet de Ranitz moedigt collega's aan vooral met innovatieve voorstellen te komen. "Langdurig staan is ook ongezond hoor", probeert een collega nog met een kanttekening. Roy stelt haar gerust. "Natuurlijk is zitten niet verboden, maar het is niet meer het uitgangspunt."

Workshop Bouw een toren

Spaghetti, plakband en marshmallows
Dan een greep uit de workshops. Zo bouwen docenten van verschillende opleidingen opeens noodgedwongen een zo hoog mogelijke toren van spaghetti met een marshmallow op het hoogste punt. Niet zozeer om hun creatief met kurk-behoefte te bevredigen, maar om kennis te maken met een interactieve projectgame waarmee je studenten stimuleert tot een betekenisgerichte leerstijl.

Onder begeleiding van Marion Veenstra-Bleeker bouwen we onder tijdsdruk de toren, conform specificatie binnen tijd, beschikbare materialen en tegen zo laag mogelijke kosten. We maken een projectplan, vragen goedkeuring bij de opdrachtgever en voeren het project uit. En dat alles in 18 minuten. We kiezen ieder een rol: die van bouwer, projectleider, óf architect.

"Ik was toch niet de architect", zegt bouwer Daan Stet, die licht verwonderd een snel geschetst ontwerp doorschuift naar Dick Mourits. Omar Tahiri flanst ondertussen flinke tijdsdruk een plannetje in elkaar. "Het bouwmateriaal mag wel beter!", moppert bouwer Ria de Gooijer terwijl de stukjes huismerkspaghetti in het rond vliegen. Toch vorderen we als team gestaag. Als een soort mislukte Eiffeltoren staat er even later een fragiel bouwwerk, met een vervaarlijk heen en weer bungelend spekje bovenin. Niet wonderschoon maar wel gelukt! Een paar minuten tijdwinst zelfs en veilig binnen het budget. Niets meer aan doen.

In de evaluatie concluderen we dat de bouwsessie een uitstekende kick-off voor studenten is om kennis te maken met projectmanagement. In een notendop doorloop je alle fases. Je leert communiceren, je rol pakken en ontdekken én creatief te denken.

Aan de slag met Moodle
Enthousiast, al is het nog schoorvoetend, zijn de docenten die aangeschoven zijn bij de workshop Moodle. Dit leermanagementsysteem vervangt vanaf volgend studiejaar alle andere 'lms'en' bij Inholland, om studenten en docenten beter te ondersteunen bij het leren en interacteren in het onderwijs. Bij wijze van pilot gaan vier opleidingen er 'live' mee in februari. De rest volgt in september 2019. De aanwezigen luisteren nieuwsgierig naar Jeroen Bottema en Karin van Bakel. Ze hebben zin om ermee te werken, maar vinden het ook spannend. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de oude toetsen. En moet je straks niet alles dubbel doen? Gaat het niet te snel allemaal?

Tijdens een 'walk through' toont Jeroen de vele mogelijkheden van Moodle, zoals de vele interactieve plugins, opties om gepersonaliseerde leerroutes te maken en het gemak om ook externen aan een course te verbinden. Hij legt verder uit dat eerst de technische migratie plaatsvindt. Daarna volgt een periode van 'verkenning' om in het nieuwe studiejaar pas echt aan de slag te gaan. "Dat we met elkaar de nieuwe functionaliteiten gaan ontdekken. Kijken wat mogelijk is voor toepassingen in het onderwijs en wat de toegevoegde waarde is voor de student. En laten we vooral voorkomen dat ons nieuwe LMS geen veredeld boekenkastje wordt."

Dichtbij door ver-halen
Thom Geurts deelt met de deelnemers zijn ervaringen met de minor Levensbeschouwing, waar studenten persoonlijke verhalen delen om meer verbinding te creëren. Bij studenten is namelijk sprake van mentale segregatie: ze verkeren meestal in hun eigen groep en zijn matig geïnteresseerd in elkaar.

Om daar verandering in te brengen gaan de studenten aan de slag met een e-zine, die ze maken aan de hand van een thema. Een indringend traject, zo deelt Thom. “We hebben echt vrienden voor het leven gemaakt”, is een kreet die je bij de evaluatie vaak hoort terugkomen. En: “We hebben levensbeschouwing gevoeld in plaats van geleerd!” Helaas wordt de minor vanaf komend studiejaar niet meer aangeboden, maar er zijn ideeën om de vertrekpunten en methodiek in een andere vorm voort te zetten.

Campus aan het IJ: student fieldlabs
Vanuit de vertrouwde omgeving in Diemen wordt ook al even vooruitgekeken naar de nabije toekomst, wanneer het nieuwe Inholland Amsterdam verrijst op het Zeeburgereiland. Voor de ‘Campus aan het IJ’ doen studenten nu al ervaring op in Amsterdam Noord als young professionals in de student fieldlabs, leggen Monique Heemskerk en Peggy van Schijndel uit. Maar ook al op het Zeeburgereiland. “We gedragen ons in de Sluisbuurt als eerste bewoners, ook al moet er nog gebouwd gaan worden”, aldus Peggy.

Voorlopig nog even in Diemen bieden deze, en de vele andere workshops een mooi perspectief. Niet alleen studenten, ook docenten zijn hier volop in beweging. Eigenlijk is iedere dag bij Inholland een dag van het onderwijs.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.