Rotterdam,
12
mei
2023
|
22:22
Europe/Amsterdam

Holistisch beroepsbeeld moet jongeren aanspreken

Een completer beroepsbeeld zorgt voor betere match met baan

studentenpanel

Zoekend zijn jongeren qua werk. Ze kennen onvoldoende wat er allemaal mogelijk is. Tegelijkertijd zoeken bedrijven naar een betere manier om jongeren aan zich te binden, zodat die zich thuis voelen in de organisatie en in de sector. Elkaar leren kennen is de oplossing voor beide partijen en dat gebeurde gisteren tijdens de tweede bijeenkomst van het project Delta Dreamers.

Dit project bestaat uit een onderzoek en advies en wordt mogelijk gemaakt vanuit de regio deal waarin de eilanden Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Voorne-Putten samenwerken. Doel van het onderzoek door studenten en onderzoekers van Hogeschool Inholland is om bedrijven in de Zuid-Hollandse Delta te adviseren hoe zij een toekomstbestendig bedrijf neerzetten als het aankomt op het aantrekken en behouden van jong talent.

Jongeren willen fijne werkcultuur en persoonlijk ontwikkelen
Met dat laatste houdt Famke Wagemakers, adviseur p&o bij SVHW in de Hoeksche Waard, zich bezig. Zij vond het waardevol om van de zeven aanwezige studenten uit Voorne-Putten en de Hoeksche Waard te horen wat zij zoeken in een baan, namelijk een fijne bedrijfscultuur en ontwikkelmogelijkheden. “Het gaf inzicht in wat in onze vacatureteksten opgenomen kan worden. Nu werken we met veel tekst wat de functie inhoud, terwijl jongeren vooral willen voelen wat de cultuur is. Dat zou een omslag kunnen worden in onze vacatureteksten.”

Holistisch beroepsbeeld
Vanuit deze interesse heeft Famke zich opgegeven om mee te denken over een holistisch beroepsbeeld van functies: welke aspecten van een baan vinden jongeren belangrijk en interessant om af te wegen? Zo’n holistisch beroepsbeeld is veel breder dan veelal de huidige functieomschrijvingen weet onderzoeker Piet Verstegen.

Buikgevoel, passie, geaard zijn
“Naast kenmerken als kennis, vaardigheden en houding is het ook belangrijk om andere elementen van beroepen in beeld te brengen om te kunnen kiezen. Het gaat ook om buikgevoel, passie, hoe wordt je geborgd, hoe prettig en veilig is de werkplek, hoe zijn de collega’s, ben je geaard zin in de bedrijfstak, hoe zijn de ontwikkelmogelijkheden? Kortom, we onderzoeken met bedrijven het hele plaatje, waardoor zij een completer beroepsbeeld communiceren wat jongeren meer zal aanspreken.

Wel autonomie, niet té veel vrijheid
Wat de jongeren ook aangaven is dat zij wél autonomie wensen, maar niet té veel vrijheid. Als voorbeeld werd de zelfsturing in de zorg genoemd. Volgens Piet kunnen jongeren in die sector moeilijk aarden door de zelfsturing. “Dan lopen ze na een paar maanden gillend weg.” Bied jongeren daarom rust, reinheid en regelmaat adviseert hij: “Vang mensen goed op en blijf begeleiden. Alleen zo kunnen zij aarden in de sector.”

Piet en Jeany

The day after
Er kwam dus vooral naar voren hoe zoekend jongeren zijn. De wereld van de jongeren is niet zo makkelijk te doorgronden voor mensen uit het onderwijs en de bedrijven, doorgaans 35-plussers, weet Piet. Nu was er uitwisseling tussen hen. Daarin werden vooroordelen ontkracht en ontstonden er verrassende inzichten. Zoals dat veel studenten wél op LinkedIn zitten, dat jongeren zich laten inspireren door hun ouders en familie en dat zij zich nu oriënteren op een baan door in Google wat zoektermen in te voeren.  

Dat laatste is een eye-opener voor Famke. “Je kan niet in hun hoofden kijken en nu heb ik wel een inkijkje gekregen.” Ze is daarom benieuwd wat haar deelname aan het onderzoek over beroepsbeelden gaat opleveren voor het werven van jongeren voor de SVHW. 

Na de zomer gaan vierdejaars studenten van Inholland meewerken aan de onderzoeken om jong talent te behouden voor de Zuid-Hollandse Delta.  

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.