Amsterdam,
27
mei
2021
|
10:32
Europe/Amsterdam

Hybride (parttime) docent Bob Montijn switcht tussen opleiden en onderwijzen

‘Een enerverende wisselwerking tussen mijn werk als docent en als bedrijfsopleider’

Bob Montijn hybride docent hogeschool Inholland

Bob Montijn houdt niet van stilzitten. Hij heeft inmiddels een indrukwekkende cv opgebouwd in biologie en technologie, in onderzoek en ondernemen. En als professioneel IT-opleider pakt hij er nu ook het onderwijs bij: hij is hybride (parttime) docent Business IT & Management bij Hogeschool Inholland Alkmaar. “Wat ik leer in het onderwijs kan ik inbrengen in mijn eigen bedrijf en andersom.”

Bob heeft naar eigen zeggen ‘de halve Mammoetwet doorlopen’, de wet die het regulier voortgezet onderwijs indeelde in mavo, havo en vwo. “Na de mavo en havo studeerde ik voor leraar biologie en natuurkunde aan het hbo. Omdat ik mezelf te jong vond om daarna voor de klas te staan, ben ik aan de universiteit gaan doorstuderen en kon ik zelfs promoveren in moleculaire genetica. Hier ontdekte ik het mooie van informatica en na mijn promotie kreeg ik de kans om me om te scholen tot systeembouwer- en ontwerper.”

IT’ers opleiden
Bob werd IT’er, onder meer bij het gerenommeerde bedrijf Getronics. En hij leidde IT’ers op. “Uiteindelijk deed en doe ik dat nog steeds bij Otwee, waar we jonge IT-professionals opleiden en detacheren. Samen met een compagnon geef ik leiding aan dit bedrijf. Ook ben ik directeur van softwareontwikkelingsbedrijf Myosotis.” Door zijn actuele kennis van IT-ontwikkelingen en jarenlange ervaring als bedrijfsopleider weet Bob als geen ander wat jonge professionals nodig hebben. “Ik ontwikkel al jaren lesmateriaal.”

Ontwikkeling van IT-studenten
Interessant voor Bob is de fase waarin IT-studenten uitgroeien tot jonge IT-professionals, bijvoorbeeld op het hbo. “Wat krijgen hbo-studenten mee? Met welke kennis en vaardigheden betreden zij de markt en komen zij bij bedrijven of bij bedrijfsopleidingen terecht? Ik wilde dat zien en er invloed op uitoefenen. Vooral omdat ik van lesgeven houd. Wat zou ik hen als hybride, parttime docent kunnen meegeven om uit te groeien tot kritische, zelfverzekerde professionals? En ik wilde op een hogeschool kunnen sparren met collega’s.”

Bob Montijn, docent Business It & Management bij Hogeschool Inholland Alkmaar
Waar ik ook erg van geniet is de energie die het lesgeven me geeft. De dynamiek van die groepen jonge mensen is een heerlijke afwisseling met mijn werk op kantoor.
Bob Montijn, docent Business It & Management bij Hogeschool Inholland Alkmaar

Prachtige kans
Het sparren miste Bob toen hij korte tijd als freelancer bij een landelijke hogeschool voor werkenden aan de slag ging. “Het was voor mij te afstandelijk, te geïsoleerd en ik vond het jammer dat mij het lesmateriaal werd opgedragen.” Toen Bob in het voorjaar van 2019 een vacature van Hogeschool Inholland voorbij zag komen, twijfelde hij geen moment. “Docent voor Business It & Management. Een prachtige kans om met mijn ervaring iets terug te geven aan studenten en te zorgen dat hun kennis up-to-date is.”

Informeel team
Bob was al twee keer eerder gevraagd voor het geven van een gastcollege bij Inholland. “Dat vond ik leuk om te doen. Het droeg er mede toe bij dat ik ben gaan onderzoeken of het mogelijk was om beide werkzaamheden te combineren. Toevallig was dat mogelijk bij Inholland. Mooi aan de vacature was dat het niet om een fulltimebaan ging, dus ik kan het doen naast mijn twee bedrijven.” Sinds mei 2019 is Bob twee dagen docent in Alkmaar. “We hebben een leuk en gezellig team”, zegt Bob. “Een mix van kennis en ervaring. Bij mijn start als docent ben ik door hen goed op weg geholpen. Het is heel prettig om met je team je onderwijservaringen te kunnen delen.”

Goed plannen
“De colleges zijn op vaste momenten”, zegt Bob. “Mijn werk als ondernemer kan ik daar heel flexibel omheen plannen.” Belangrijk is wel om te beseffen dat bij het lesgeven extra werkzaamheden komen kijken, benadrukt Bob. “Denk aan mentorschap, stagebegeleiding, voorlichting aan scholieren, nakijkwerk. Mijn tip voor wie hybride, parttime docent wil worden: denk van tevoren goed na of al het werk als docent in de dagen past die je voor ogen hebt. Schrik aan het begin niet van de hoeveelheid werk. Je hebt dan gewoon meer tijd nodig om je lessen voor te bereiden. En probeer alles goed te plannen.”

Agile leren werken
Zoals Bob hoopte, kon hij meedenken en -werken aan het curriculum bij Business It & Management. “Belangrijk is dat studenten leren om agile te werken: iteratief in korte cycli met scrumteams. Doordat ik weet wat de markt aan professionals vraagt en door mijn ervaring met het ontwikkelen van lesmateriaal kan ik de opleiding daarbij helpen. Extra leuk is dat ik nu participeer in een werkgroep voor de opzet van de minor Data Integratie. Wat ik daarvan leer kan ik inbrengen in mijn eigen bedrijfsopleidingen en andersom. Een heel enerverende wisselwerking tussen mijn werk als docent en als bedrijfsopleider.”

Ondernemende studenten
Ook met studenten ervaart Bob een mooie wisselwerking. “Ik kan ze goed uitleggen wat ze kunnen verwachten van het werk in de praktijk. Dat gaat nu over onder andere big data, ongestructureerde data en kunstmatige intelligentie. Velen zijn ook ondernemend, en omdat ik het ook ben, vraag ik daar graag over door. Wie begeleidt jou in je plannen, hoe heb je de financiering geregeld? En waar ik ook erg van geniet is de energie die het lesgeven me geeft. De dynamiek van die groepen jonge mensen is een heerlijke afwisseling met mijn werk op kantoor.”

 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.