Delft,
23
november
2022
|
07:39
Europe/Amsterdam

'Ik heb al zoveel kennis om toe te passen in mijn toekomstige baan'

Barbora Frynta over haar eerste jaar Aeronautical Engineering

IMG_0621

Sinds de komst van de nieuwe profilering binnen het Domein TOI in Delft ligt de focus bij  studenten veel meer op praktijkgericht onderwijs. Zo gaan de studenten direct tijdens hun eerste jaar aan de slag met projecten om nog meer ervaring op te doen en beter aan te sluiten op het toekomstige beroepenveld. Ook Barbora Frynta, eerstejaars Aeronautical Engineering student, startte dit jaar in Delft. En dit jaar werd het afgetrapt met project Performance. Barbora Frynta: “Door middel van verschillende projecten leer je niet alleen over performance maar leer je ook samen te werken met je groepsleden én te communiceren met de buitenwereld.” 

Barbora is afkomstig uit Tsjechië en heeft al vele reizen gemaakt en heeft hierdoor al veel meegekregen als internationale student. “Mijn middelbare school heb ik afgerond in Canada. Toen ik vervolgens op zoek was naar een opleiding binnen de luchtvaartsector was de keuze voor Nederland snel gemaakt.” Nu ongeveer een maand verder is Barbora heel enthousiast over haar studie en de stad Delft: “Ik vind het fantastisch om naar allerlei plekken toe te fietsen en ik vind de Nederlandse cultuur echt heel leuk! Het weer is alleen wel wat minder, het mag van mij wel wat minder regenen.” 

Vijf losse deelprojecten
Tijdens het eerste jaar worden de studenten geïntroduceerd met vijf losse projecten. De studenten moeten samen groepen vormen waarin ze de gehele periode samenwerken aan deze vijf deelprojecten. “Tijdens het eerste project gingen we aan de slag met het in elkaar zetten van een poster. Hier moest iedereen nadenken wat het begrip performance betekent voor zichzelf. In eerste instantie waren we lichtelijk teleurgesteld omdat we eigenlijk direct aan de slag wilden met technische opdrachten. Maar uiteindelijk bleek dat deze opdracht een mooie start vormde omdat je elkaar als groep zoveel op deze manier beter leert kennen. Je leert namelijk wat ieders achtergrond en ervaring is met betrekking tot performance. ” 

Aan de slag met bouwen
Na de eerste week ging de groep aan de slag met de tweede opdracht: het bouwen van een vliegtuigje van balsem hout. Barbora lacht: “Met deze opdracht kreeg je al direct een beeld welke groepsleden al ervaring hadden met dit type hout want bij degene die geen ervaring hadden brak het hout direct.” Uiteindelijk had iedere groep een eigen vliegtuig ontworpen van balsem hout. In de derde week ging de groep aan de slag met een digitale poster waar iedereen zijn of haar favoriete vliegtuig moest laten zien. Dit zorgde in het begin voor een hoop frictie binnen het team doordat niet iedereen in hetzelfde bestand kon werken. Maar uiteindelijk resulteerde ook dit weer tot een nog betere samenwerking. “Normaal gesproken krijg je tijdens projecten geen tijd om elkaar te leren kennen, tijdens dit project was dit element aanwezig en dat was heel fijn. Dit bleek eigenlijk voor de eerste poster die we maakten. De belangrijkste vaardigheid die we leerden tijdens deze tweede posteropdracht was het belang van het opsplitsen van projecten in subtaken omdat zes mensen die aan hetzelfde werkten (hetzelfde bestand) erg inefficiënt was."

Experimenten
Tijdens de laatste twee opdrachten ging de groep aan de slag met verschillende experimenten. Van het drijven van een vleugel in een bad tot het verlagen van de druk bij de opening van een fles, waardoor deze implodeert. “Het was hierin heel erg ontdekken. Er werd namelijk wel het een en ander uitgelegd maar je moest uiteindelijk het zelf testen.” Na alle experimenten ging de groep aan de slag met de Mars Glider. “Ik vond dit persoonlijk de leukste opdracht. Je kreeg vooraf een aantal richtlijnen mee, maar mocht wel zelf het design en de formules zelf bepalen." We kregen eigenlijk amper richtlijnen mee, waardoor het een heel open opdracht was. Elke groep interpreteerde de opdracht heel anders. Wij zijn hier als groep super goed uitgekomen, het resultaat was erg verrassend!”

Naast de techniek ook communiceren
Al met al veel verschillende projecten waar Barbora en haar groep mee aan de slag moesten om uiteindelijk meer kennis op te doen van het begrip performance. “Door al deze verschillende projecten leer je niet alleen over het begrip performance, maar je leert ook samen te werken met je groepsleden en te communiceren met de buitenwereld. Ik had namelijk niet gedacht dat communicatie zo belangrijk was, wij technische mensen gaan vaak gewoon maar aan de slag, maar het is juist zo essentieel om ook daarover te communiceren. Ik ben heel dankbaar dat ik dit heb meegekregen en ik weet zeker dat dit mij later gaat helpen bij mijn toekomstige baan.”  

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.