Rotterdam,
27
januari
2023
|
08:51
Europe/Amsterdam

‘Ik heb het voor het zeggen’ is verleden tijd

GS_DIRECTIE 055

Als je iets wilt bereiken dan heb je elkaar nodig. Dat klinkt eenvoudig, maar om dat écht te doen, moeten we afstappen van het idee: ‘ik heb het hier voor het zeggen’. Zoek in plaats daarvan andere partijen op, zie elkaar en kijk kritisch naar je eigen aandeel. Kortom, regel het samen zonder je eigenbelang voorop te stellen.

Onderwijs vond ik eerst heel erg saai, tien jaar geleden. Op dat moment werkte ik bij het Innovatieplatform in Den Haag. Ik genoot van deze hectische baan; ik stond midden in het bedrijfsleven met de bobo’s om de concurrentiekracht van Nederland te versterken. Toen viel het kabinet en dat was het einde van het Innovatieplatform. Einde spannende tijd.

Onterechte aanname
Ik werd gevraagd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor een project over voortijdige schoolverlaters. Het leek me een traag departement, wat nogal een contrast zou zijn met mijn vorige baan. Dat bleek onterecht. Ik zou gaan werken met prestatiesubsidies en targets per regio en dat sprak me aan. Ik zei ja tegen de baan en ging aan de slag als coördinator van de accountmanagers en ik was zelf accountmanager voor onder andere de regio Rijnmond.

Wij als accountmanagers waren de link tussen het ministerie van OCW en de gemeentes. Moeilijk was het dat wij van het rijk waren en de mbo-onderwijsinstellingen waarmee we gingen werken, waren autonoom. Onze uitdaging daarin was dus: hoe worden we onderdeel van die regio om het aantal voortijdige schoolverlaters te verminderen?

Aantal voortijdige schoolverlaters halveerde 
Ik besloot me zo open mogelijk op te stellen: ‘Jongens, ik ben hier om samen te kijken naar waar het probleem ligt. Als het te maken heeft met regels van overheid, dan neem ik dat mee. Wat hebben jullie nodig om het beter gaat?’ Een goede analyse van de cijfers, was het antwoord van de scholen. Daar wist mijn analytische kant wel raad mee. Ik vocht bij het ministerie om de juiste cijfers boven water te krijgen. Daar had ik een goede zet mee gedaan, want niet alleen het aantal voortijdige schoolverlaters halveerde in de regio Rijnmond. Ook zag de regio mijn inzet en hoe we samen hebben gekeken naar wat er nodig was voor het oplossen van het probleem.

Klinkt makkelijker dan het is
Met andere woorden, ik werd gezien als iemand die onderdeel is van de regio. Die goede relatie maakte het mogelijk om makkelijker en effectiever de dingen te doen die nodig waren om het aantal voortijdige schoolverlaters te halveren. 

Van dit project heb ik geleerd dat als je iets wilt bereiken je elkaar nodig hebt. Dat klinkt eenvoudig, maar om dat écht te doen, moeten we afstappen van het idee: ‘ik heb het hier voor het zeggen’. Zoek in plaats daarvan de andere partijen op, zie elkaars belangen en kijk kritisch naar je eigen aandeel. Kortom, regel het samen zonder je eigenbelang voorop te stellen. 
In het project van voortijdige schoolverlaters keken alle betrokken kritisch naar hun eigen aandeel: wat is onze rol bij de voortijdige schoolverlaters? Wat kunnen we zelf leren over hoe we werken of hoe we hiermee omgaan?

Als econoom in het onderwijs
Dat het onderwijs saai is, daar ben ik van teruggekomen. Met mijn functie bij Inholland koos ik bewust voor studenten. Inmiddels zag ik als econoom de toegevoegde waarde van studenten die goed onderwijs krijgen voor de maatschappij. Minder uitval betekent meer studenten met een diploma en hun kennis en vaardigheden dragen bij aan kenniseconomie. Daarvoor is het belangrijk dat studenten plezier hebben in hun studie en zich op hun plek voelen op school.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.