Rotterdam,
20
mei
2021
|
10:26
Europe/Amsterdam

Inholland en het Songfestival

Na een jaar uitstel gaat het nu toch echt gebeuren. Vanaf deze week brengen 41 halve en hele finalisten hun liedjes ten gehore tijdens het Eurovisie Songfestival 2021. Een heel bijzondere editie dit keer. Niet alleen omdat we er al zo lang op zitten te wachten, maar vooral ook omdat het in ons eigen Rotterdam plaatsvindt. Volgens Ko Koens (lector New Urban Tourism) biedt dit soort evenementen een uitstekende voedingsbodem voor het creëren van betekenisvolle ervaringen. Voor bezoekers, maar mogelijk ook voor bewoners in de omliggende omgeving.

Natuurlijk zet Hogeschool Inholland ook haar beste beentje voor om van dit evenement een uniek feest te maken. In de actieperiode van 3 tot 22 mei voeren studenten en medewerkers van verschillende opleidingen talloze ESF-activiteiten uit. Alle acties komen samen en worden tijdens de zogenaamde Inholland ESF-feestweek door tientallen studenten en medewerkers opgeluisterd; ieder vanuit hun eigen expertise. Hieronder een greep uit de activiteiten.

1.ESF-kunst gevel
De gevel van de school is deels bestickerd met ESF-kunst, gemaakt door diverse kunstenaars. Onze vestiging vormt samen met andere bestickerde gebouwen een kunstzinnige lijn door de stad naar AHOY – waar het allemaal gaat gebeuren. Van dit ESF-lint kunnen we tot 26 mei genieten.

2.Razende ESF-reporters
Acht getalenteerde communicatiestudenten uit het eerste jaar vormen een redactieteam dat verslag gaat doen van wat er zich allemaal in de stad afspeelt. Ieder teamlid brengt zijn of haar specifieke talenten in. Er zijn TikTok-, Insta- en andere Social Media-specialisten, film- en videomakers en razende reporters die straatinterviews afnemen en stukjes schrijven. "Allemaal toppers," volgens Stephanie Terpstra, accountmanager van het cluster Communicatie. Ze moesten een bewijs van kunne inleveren om geselecteerd te worden. Daarnaast krijgen ze nog een speciale training van opdrachtgever Rotterdam Festivals in onder meer huisstijl en het maken van video’s met de telefoon.

De studenten weten doorgaans van tevoren waar ze verslag van doen. Maar er zitten ook verrassingen tussen, afhankelijk van wat er die dag gebeurt. "Daar hebben we een razende reporter voor!" aldus Faayyaaz van Dijk (Rotterdam Festivals) die het team aanstuurt. Een klein tipje van de sluier kan Faayyaaz al wel oplichten. Het redactieteam zou bijvoorbeeld aandacht kunnen besteden aan de muurschildering van Jeangu Macrooy op AHOY, de wandelroute door Rotterdam Noord, een liedjesmiddag in een bejaardencentrum en een kunstinstallatie met toren waarvandaan je een vloerschildering kunt bekijken.

De ESF-activiteiten van de studenten zijn onderdeel van het vernieuwde curriculum van de bachelor Communicatie. Daarin werken studenten vanaf dag 1 van de opleiding continu aan opdrachten voor diverse opdrachtgevers.

3.Het Songfestival als showcase voor studenten
Het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam (ULTR) onderzoekt hoe toerisme en leisure de stad beter kunnen maken. Uitgangspunt is dat toerisme, recreatie en evenementen niet alleen bijdragen aan de economie maar ook andere - maatschappelijke - sectoren in een stad ten goede kunnen komen. Samen met overheid, bedrijven, bewoners en ondernemers zoeken twintig derde- en vierdejaarsstudenten Creative Business, Tourism Management, Communicatie en Business Innovation binnen het ULTR naar innovatieve oplossingen voor diverse vraagstukken.

"Het betrekken van lokale bewoners bij evenementen kan zorgen voor een breder lokaal draagvlak en leukere evenementen," aldus lector Ko Koens (events Lab Lead). "Onder andere aan de hand van het Eurovisie Songfestival proberen we te onderzoeken op welke manier bewoners uit bepaalde wijken en van verschillende leeftijden het beste bij dit soort internationale hybride (online/offline) evenementen kunnen worden betrokken."

Voor dit ESF-project werkt het ULTR samen met Rotterdam Make It Happen. Volgens Iris Kerst, kwartiermaker ULTR, biedt het Songfestival de lab-onderzoekers een uitgelezen kans om informatie op te halen. "Het is een interessante showcase voor onze studenten. Zij kunnen 'afkijken' hoe de ESF-organisatie bewoners betrekt bij het evenement." De komende weken gaan de studenten op pad om te zien wat er in hun focuswijk (Zuiderpark/Zuidplein, Nieuwe Werk/Dijkzigt, Afrikaanderwijk of Katendrecht) gebeurt. Daarbij letten ze speciaal op hun ‘eigen’ leeftijdsgroep (15-25 jaar, 25-45 jaar, 45-65 jaar, 64+): wat zijn hún wensen en behoeftes?, welke lokale partijen kunnen ingezet worden om aan die behoeftes te voldoen? etc. Door out of the box te denken (design thinking), te onderzoeken, te exploreren, ideeën te ontwikkelen en te testen kunnen de studenten het antwoord vinden op hun onderzoeksvraag. En dat niet in de vorm van een traditioneel onderzoeksrapport, maar van een innovatie, concept of ontwerpoplossing. Klaar voor een volgend groot Rotterdams evenement!

4.Tutorial Eurovision Village
De diversiteit van Rotterdam laten zien door de ogen van de student. Dat is in het kort het idee achter de video die zes studenten Creative Business maken in het kader van de contentserie van het ESF ‘Everybody is a Rotterdammer’. Aan de hand van verschillende stukjes tekst vertellen dertig zoveel mogelijk verschillende Rotterdammers – qua kleur, cultuur, afkomst, leeftijd etc. – het verhaal van het diverse Rotterdam. Inholland vormt daarbij het start- en het eindpunt, onder meer in de persoon van directeur Nahied Rezwani. Ontdek in de video hóe mooi een multiculturele, kleurrijke stad kan zijn. En dat niet alleen vanuit de ogen van een student…

5.Speciale ESF-editie van Inholland Radio en #swingalong
Na de ESF-dagen maken Inholland Radio-studenten podcasts over het event en wat er allemaal bij kwam kijken voor de stad.

Met #swingalong wordt iedereen door de stad Rotterdam aangemoedigd om mee te dansen. Bekijk het aanstekelijke dansje! Dans mee en vergeet niet om naast bovenstaande hashtag ook die van #InhRotterdam te gebruiken als je het dansje post.