Alkmaar,
06
december
2019
|
10:28
Europe/Amsterdam

Internationaal onderzoeksproject Crossing Borders maakt emoties los

Hoe haal je mensen erbij en hoe hou je ze erbij? Met deze centrale vraag gingen studenten Social Work en Verpleegkunde van Inholland Alkmaar aan de slag tijdens het internationale onderzoeksproject Crossing Borders. Samen met medestudenten uit Bergen (Noorwegen), Mittweida (Duitsland), Maine (VS), Brussel (België) en Bristol (Verenigd Koninkrijk) onderzochten de studenten hoe je ‘het erbij halen’ en ‘het niet uitsluiten’ van mensen in de samenleving kunt bevorderen in de zes deelnemende landen. Bijvoorbeeld op het gebied van kinderen met autisme, trauma’s, kindermishandeling, racisme en eenoudergezinnen. Social work-student Glen: “Dit is het meest leerzame wat ik in de afgelopen jaren heb gedaan.” 

Samenwerken
Tijdens de eerste periode werd er samengewerkt door middel van videoconferenties. In de afsluitende week, de zogenaamde Intensieve Week, zijn de deelnemers uit het buitenland bij Inholland Alkmaar om de onderzoeksresultaten te presenteren en het afsluitende artikel te schrijven.

“Presentaties door studenten Social Work en Verpleegkunde maken veel emoties los en dat hoort bij het werk dat ze gaan doen", vertelt docent Simone Peper van de opleiding Social Work. "Ik ben sinds vier jaar betrokken bij Crossing Borders en ben enthousiast. Bij de een van de onderzoekspresentaties is aan de hand van vele voorbeelden laten zien hoe je een kind met autisme goed kunt laten aansluiten in de klas. Elke student liet zien hoe ze er als internationale groep over na hadden gedacht en welke ideeën en oplossingen er zijn. Mooi om die verschillende invalshoeken te horen.” 

Studenten presenteren
Tijdens de intensieve week werden in de groep van student Alexander Lavold uit Noorwegen oplossingen geboden voor hoe het beste om te gaan met een kind met autisme in de klas. De groep Duitse, Amerikaanse, Noorse en Belgische studenten hielden zich bezig met de vraag: hoe hou je leerlingen met autisme erbij? Alexander legt uit: “Een van de oplossingen voor meer inclusiviteit in de klas is om te kijken welke buitenactiviteiten kinderen met autisme aanspreken. Door de lessen daarop aan te passen, zullen deze kinderen zich beter gaan voelen.” Een andere student uit de tweede presentatiegroep vertelt dat ook counselling en preteaching voor ouders, docenten en de andere klasgenoten een goed middel is om kinderen met autisme beter aan te sluiten.

Inholland Radio
Inholland Radio is op woensdag 27 november bij Inholland Alkmaar tijdens de presentatiedag met interviews aan de slag gegaan met alle deelnemers van Crossing Borders. Het live-verslag was via een radio-uitzending door Inholland Radio op locatie te horen. Inholland Radio is een samenwerking met de opleiding Creative Business. Meer weten over het radiokanaal van de hogeschool?

Volg de social mediakanalen van Inholland Radio op Facebook en Instagram.

Organisatie
Hans-Jan Kuipers, docent Social Work, legt uit: “Al 21 jaar organiseren we dit, zo ook volgend jaar. We blijven doorgaan met dit mooie initiatief. Elk jaar breiden we het weer uit en verdiepen we de thema’s. Slopend om zo’n week mede te organiseren, maar ook ná twintig keer nog steeds leerzaam.”