Haarlem,
23
mei
2022
|
09:32
Europe/Amsterdam

Invictus Games als onderzoeksterrein voor Business Studies

Mooie opdracht voor studenten Business Studies van Inholland Haarlem bij Invictus Games

Den Haag  was in april de gaststad voor de vijfde editie van de Invictus Games: een internationaal sportevenement voor fysiek en/of mentaal gewonde militairen. Vanuit Hogeschool Inholland Haarlem bezochten studenten Business Studies dit toernooi, met als doel om te adviseren of en hoe e-sport er onderdeel van kan worden.

Bij e-sport worden in wedstrijdverband computerspellen gespeeld, met FIFA (voetbal) en Forza (racen) als bekende voorbeelden. E-sport is al jaren aan een enorme opmars bezig, vertelt Kees van Dam, docent bij Business Studies in Haarlem. “Iedere grote voetbalclub heeft al één of meerdere e-sporters onder contract staan en het aantal e-sport events is enorm gegroeid, met grote bezoekersaantallen en serieus prijzengeld. Er wordt zelfs bekeken of e-sport aan de Olympische Spelen kan worden toegevoegd.”

Van vermaak naar sportaanbod
Op de Invictus Games werd al wel e-sport aangeboden, maar dan in het Fan Dorp als vermaak voor de ongeveer 100.000 bezoekers. Dit werd verzorgd door H20, het bedrijf van voormalig Inholland-student Matthijs Vink. Kees van Dam heeft nog geregeld contact met zijn oud-student en samen kwamen ze op het idee om studenten Business Studies te laten onderzoeken of e-sport toegevoegd kan worden aan het sportaanbod. Van Dam: “Het is iets waar ook mensen met een ernstige lichamelijke of een geestelijke beperking aan mee kunnen doen. Een ander voordeel is dat je niet per se zelf fysiek aanwezig hoeft te zijn op een toernooi, wat voor mensen met een beperking niet altijd mogelijk is.”

Precies dat is wat de Invictus Games uniek maakt, vindt Jaap Groeneweg, derdejaarsstudent Business Studies. “Heel iets anders dan andere sporttoernooien. Het is leuk om daar rond te lopen en de wedstrijden te kijken. Deze opdracht was dan ook een hele leuke invulling voor onze uren, waar je ook nog eens echt iets kunt betekenen.” Studiegenoot Frank Stijger vult aan: “Ik ben sowieso groot voorstander van sporten, het is heel goed dat ook mensen met een beperking niet worden vergeten. Waarbij ik, zeker bij deze veteranen, vindt dat zij iets voor ons hebben betekend. Dan is het mooi dat er een groot opgezet toernooi is waarvoor veel mensen zich inzetten en ze in die zin iets ‘terugkrijgen’.”

Best interessant
Na een briefing door Matthijs, samen met toernooi-organisator Samuel Newell, gingen de studenten aan de slag met de vraag of en hoe e-sport als ‘elfde sport’ aan het toernooi toegevoegd kan worden. Jaap Groeneweg: “We zijn eerst gaan nadenken over de achterliggende redenen: wat wil de organisatie van dit event nu eigenlijk weten? Vervolgens hebben we een aantal vragen opgesteld en zijn we op het evenemententerrein gaan rondlopen om mensen te bevragen. Daarbij hebben we niet alleen deelnemende militairen en bezoekers ondervraagd, maar ook sponsors en standhouders. Dat was best interessant. Zo wisten sommige mensen die daar liepen eigenlijk niet goed wat de Invictus Games waren. Of dat er een Fan Dorp met e-sport was. Ook merkten we dat er best veel bedrijven waren die wel verder wilden samenwerken, ook rondom e-sport.”

Een ander inzicht was dat schietspelletjes voor veel militairen uit den boze zijn, vanwege de kans op herbeleving. Frank Stijger: “Dat was ook wel één van de dingen die ik geleerd heb: dat je vooral op mensen af moet stappen. Misschien wat cliché, maar je merkt dat als je echt gaat doorvragen, je best wel wat verhalen te horen krijgt die je niet verwacht. Die ontmoeting en die interactie zijn heel belangrijk op de Invictus Games. Daar is e-sport heel geschikt voor, want het lijkt misschien heel solistisch zo met een gameconsole in je hand. Maar gamen gaat juist heel erg om het samendoen, de ontmoeting, de interactie. Zo kwamen we onder meer op het idee om veteranen en ‘gewone’ mensen twee tegen twee te laten spelen. Dan kom je op een informele manier met elkaar in contact, wat er toe kan leiden dat je elkaars verhaal komt te weten.”

Kwalificatie en community 
Hoewel ‘winnen’ op de Invictus Games van secundair belang is, werd er toch een plan als beste uitgelicht en dat was het idee van de groep van Jaap en Frank. Zo stelden zij voor om in verschillende landen pre-toernooien te houden, die tevens dienen als kwalificatietoernooi. Zo ontstaat onder spelers en fans al een community, wat een belangrijk aspect is bij e-sport én enthousiasme en betrokkenheid geeft richting het ‘hoofdtoernooi’. Maar ook de andere groepen hadden waardevolle en bruikbare input, zoals de suggestie om bij de invoering van e-sport aandacht te hebben voor de verslavingsgevoeligheid van gamen, want ook dat is iets dat speelt.

Kees van Dam blikt meer dan tevreden terug op de dag en is trots op wat zijn studenten hebben gepresenteerd: “Al met al was het voor onze studenten een hele gave ervaring en waren ze vanuit de Invictus Games enthousiast over de ideeën, dus ik hoop dat we daar bij de editie van 2023 in Düsseldorf iets van terug zullen zien.” Wat Jaap en Frank betreft reist er dan weer een groep van Business Studies af naar het toernooi: “Het is echt supergaaf om tijdens je studie dit soort dingen te doen en te kunnen meemaken.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.