Rotterdam,
04
juni
2019
|
17:05
Europe/Amsterdam

Je voorlichting verbeteren? Neem aankomende studenten mee in een interactieve case!

Student Integrale Veiligheid Nadia Pop en teammanager Terence Franssen over presenteren tijdens Open Avond

Terence Franssen

Student Nadia Pop en teammanager Terence Franssen van de opleiding Integrale Veiligheid bij Inholland Rotterdam zijn van mening dat de presentaties interactiever moeten en daarom behandelen zij tijdens Open Dagen samen met aankomende studenten een actuele nieuwsgebeurtenis. Het doel is om scholieren zo actiever te betrekken. Nadia: “Het is een nieuwe vorm waar de focus ligt op interactiviteit.”

Leestijd: +- 3 minuten

Elk jaar proberen Nadia en Terence een actueel thema te pakken. Nadia: “De laatste keer ging het over de vuurzee tijdens de jaarwisseling in Scheveningen. In het verleden hebben we het gehad over Project X in Haren en het ongeluk tijdens het monstertruckevent in Haaksbergen. We laten een afbeelding zien en vragen het publiek waar het over gaat. Om het probleem te benaderen maken we in de presentatie gebruik van het 'vlinderdasmodel'. Dit is een model over oorzaken en gevolgen die we in het eerste jaar te zien krijgen. Aan de hand van dit model gaan we aan de slag met het actuele thema. Door samen te kijken naar oorzaken en gevolgen krijgen studenten een steeds beter beeld hoe je te werk gaat bij integrale veiligheid.”

Het vinden van een actueel nieuwsitem omtrent veiligheid is onderdeel van de voorbereiding. Op welke manier bereiden jullie de presentatie voor?
Terence: “De voorbereiding is simpel. We bekijken met een groep het bestaande materiaal en actualiseren. Het denken over veiligheid is een vast patroon. De structuur leent zich perfect voor nieuwe situaties. Je bekijkt betrokken partijen, wat er aan de preventieve kant goed en fout is gegaan en wat er een volgende keer anders moet. De focus ligt op de inhoud van de opleiding. Ik presenteer iets en dan maakt de student het concreet met ervaringen uit zijn studie."

Waarom is deze vorm van presenteren geschikt?
Nadia: “Het komt erg goed over als je de scholieren zelf laat nadenken. Probeer het comfortabel te houden en wees enthousiast. Uit de presentatie moet blijken dat het leuk is om deze studie te doen, omdat je tijdens de presentatie een toffe casus mag oplossen en dat dit leidt tot meer zelfvertrouwen. En dat na één les! Kun je nagaan wat je kunt bereiken als je deze opleiding gaat doen.”

Een actuele casus inzetten, is dat ook iets voor andere opleidingen?
Terence: “Ik ben van mening dat het benoemen van actuele activiteiten voor iedere opleiding noodzakelijk is. Het is een gemiste kans om met oude voorbeelden te komen die pas over vier jaar werkelijkheid worden. Hoe dichterbij de dag van vandaag, hoe krachtiger. Als dat niet lukt dan moet je je afvragen of je studenten nog wel voor de goede dingen opleidt.”

Er is dus een actieve samenwerking tussen student en docent. Wat zijn de aandachtspunten?
Terence: “We presenteren in duo-vorm. Ik ben opleidingsmanager, maar heb ook de rol als docent. Samen met de student presenteren we de inhoud. De student vertelt bijvoorbeeld iets over de inhoud van die studie en ik maak dan de vertaalslag naar de praktijk. Zo wisselen we elkaar af en vullen elkaar aan.” Nadia geeft aan dat je als student niet elke vraag kunt beantwoorden. “Wees daar ook eerlijk in. Kun je de vraag zelf niet beantwoorden? Vraag een docent die het antwoord wel weet."

Zijn er verschillen in presentatiestijl tussen studenten en docenten?
Terence: “Studenten hebben nog weleens de neiging om dingen vanuit enthousiasme ongenuanceerd neer te zetten. Soms focussen ze zich op een te klein gebied. Daarom vat ik dingen samen vertel ik de hoofdlijnen. Speciaal ook voor ouders in de zaal die daar meer behoefte aan hebben. Aankomende studenten willen juist weer enthousiast worden van studenten en niet van docenten of een opleidingsmanager. De combinatie, de chemie tussen de docent en student is belangrijk. Dan maak je het echt overtuigend!”

Wat betreft opleidingspresentaties. Heb je nog tips voor collega's?
“Maak er geen standaardverhaal van. Maak de les mét de mensen in de zaal, in plaats van alleen eenrichtingsverkeer. Dat is de kern van lesgeven. Doe iets met meningen en ideeën vanuit de zaal en zie het als een kans”, zegt Terence. Nadia adviseert daarnaast om gebruik te maken van een beamer met clicker. "Zo kun je door de zaal lopen, interactie aangaan en de presentatie doorklikken."

Heb je een vraag? Stuur een mail naar Terence.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
peter haemers
07
June
2019
Wat een mooi voorbeeld van activerend onderwijs!