Haarlem,
29
maart
2022
|
08:01
Europe/Amsterdam

Joint venture Inholland en Fontys rondom EdTech

SUCH_1

Techniek en innovatie bieden volop kansen om het onderwijs te verbeteren en te versnellen. Maar hoe vlieg je dat aan en hoe voer je zulke vernieuwingen goed en structureel door binnen de onderwijsorganisatie en -processen? Om dat met studenten, docenten én start-ups en scale-ups voor elkaar te krijgen, hebben de hogescholen Inholland en Fontys de handen ineengeslagen. Met als concreet resultaat onder meer het programma EdTech Incubator bij Start Up Campus Haarlem.

Ed staat voor Education en Tech voor Technology. Binnen het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie draaide enkele jaren een EdTech-zone waarin hogescholen en universiteiten werkten. Dat programma kwam niet echt van de grond, maar het onderwerp was wel geagendeerd. Bovendien hadden zowel Hogeschool Inholland als Fontys Hogeschool initiatieven ontplooid om een en ander verder vorm te geven. Dit leidde tot een structurele samenwerking tussen beide hogescholen. Frits van der Weerd van Inholland en Frans Mouws van Fontys: “De bedoeling is om educational technology en start-ups op weg te helpen én de weg te laten vinden in het hoger onderwijs in Nederland.”

Mooi voorbeeld
Frits van der Weerd: “Een mooi voorbeeld vind ik Enlight Ed, zij hebben software ontwikkeld waarmee studenten hun rekenniveau kunnen ophalen. In samenwerking met Hogeschool Inholland en de Hogeschool van Amsterdam bouwde Enlight Ed een compleet curriculum voor Pabo-studenten om wiskunde te oefenen met geautomatiseerde stapsgewijze begeleiding. De oefeningen zijn ideaal voor blended learning, omdat de learning analytics zowel studenten als docenten helpt om hun lessen te focussen. Dat is opgepakt door een van onze Pabo-docenten en wordt nu ingezet op alle vijf locaties waar we Pabo aanbieden. Parrallel hieraan liep een experiment bij de Fontys Pabo in Tilburg en wordt onderzocht of het pakket ook bij Engineering gebruikt kan worden.”

“Ook onderwerpen rondom Student Health Care zijn heel actueel. Met bijvoorbeeld smart watches of co2-metingen kun we een gezondere werk- en leeromgeving creëren, waardoor zowel studenten als docenten zich beter voelen, wat leidt tot zowel minder uitval als betere resultaten. Voor zulke start-ups is het niet zo gemakkelijk om binnen te komen bij een onderwijsinstelling, dankzij het EdTech-netwerk kennen we elkaar al en verkleinen we die afstand.”

Minor en afstuderen
Aan de Fontys Hogeschool wordt zelfs al een minor EdTech aangeboden en is het voor studenten mogelijk om daarna af te studeren op hun eigen onderwijsinnovatie-idee. Frans Mouws: “En wanneer een student het idee na de opleiding doorzet en een eigen start-up begint, willen we ze minimaal een half jaar als incubator aan ons binden. Door een werkruimte te bieden, maar bovenal met uitwisseling van kennis, netwerk en ervaringen. Zo creëren we een keten, een netwerk: een student volgt de minor, studeert af, begint een bedrijf en helpt vervolgens weer andere studenten.”

Zet studenten in als challengers: hoe kan het anders, hoe kan het beter?

Hoe kan het anders, beter?
Zowel medewerkers als studenten met een idee voor onderwijsinnovatie kunnen aankloppen, benadrukken Frits en Frans. “’Een goed idee hebben’ wil niet zeggen dat je ook alle kennis en skills in huis hebt om dat te realiseren. En wie heeft er nou méér te maken met het onderwijs dan studenten? Zet hen in als challengers: hoe kan het anders, hoe kan het beter? Daarnaast kunnen we ondersteunen met kennis en netwerk en door begeleiding te bieden in ondernemerschap, bijvoorbeeld door samen te werken aan een businessmodel.”

Meerwaarde samenwerking
Waar de meerwaarde van de samenwerking zit? Daar hoeven de beide heren niet lang over na te denken. Frits: “Als Fontys al ervaring heeft met bepaalde software of een leverancier, dan zou het toch te gek zijn als we daar bij Inholland geen gebruik van maken. Zo werkte Fontys met Schoolyear, waarbij studenten de toetsing op hun eigen laptop doen in plaats van klassikaal. Op basis van de ervaringen die Frans en zijn team met ons deelden, besloten we dat bij Inholland ook in te zetten.” Frans: “En we weten zelf ook niet alles hè, we kunnen elkaar helpen en zaken uitwisselen. Zo zijn er bij ons nu twee afstudeerders, echt hele innovatieve jongens, waarvan ik vermoed dat ze voor Inholland ook iets kunnen betekenen. Die koppel ik dan aan Frits.”

EdTech Incubator-programma
Een ander resultaat van de samenwerking is de aankomende driedaagse EdTech Incubator (16, 18 en 20 mei 2022, georganiseerd door Start Up Campus Haarlem). Een programma voor zowel studenten en docenten als voor mensen die hun idee voor onderwijsinnovatie verder willen brengen. Aan bod komen onder meer marketing/sales & storytelling en het opstellen van een businessplan, waardepropositie en financieel plan. Na afronding ontvangen deelnemers een Edubadge, een digitaal certificaat als bewijs van de opgedane kennis. Daarnaast zijn het opzetten/versterken van het EdTech-netwerk en natuurlijk het realiseren/verder helpen van goede ideeën belangrijke doelen.
Van experimenteren kun je leren
Frans: “We hebben trouwens niet de illusie dat álles zal lukken: als we 10 pilots doen, gaat er misschien 1 slagen. De rest mislukt om allerlei redenen - dat is natuurlijk precies waarom je experimenten doet. We hebben aan het begin eens gezegd dat we in vijf jaar tijd een honderdtal 100 start-ups experimenten willen laten uitvoeren. Als we dat halen, zou dat heel goed zijn. En als het ons lukt om ieder jaar één succesvolle ondernemer ‘af te leveren’ die bijdraagt aan innovatie in het onderwijs, dan ben ik dik tevreden.”

Meer weten?
Het EdTech Incubator-programma en aanmelden: Start-up programma – EdTech – SUCH
De Fontys minor: Minor EdTech Educational Technology