31
januari
2022
|
08:10
Europe/Amsterdam

Kwalitatief betere feedback door inzet FeedbackFruits

EduardReus

Bij Hogeschool Inholland willen we studenten een actieve rol geven in hun eigen leerproces, en de interactie tussen studenten stimuleren. Sinds dit schooljaar is het mogelijk om hiervoor de peerreviewfunctie van FeedbackFruits (FBF) in te zetten. Met deze tool voorzien studenten elkaar online van feedback. Eduard Reus, docent Social Work bij Inholland Amsterdam, zet de tool onder meer in bij zijn vierdejaarsstudenten. “Studenten helpen elkaar door het afstuderen heen; er ontstaat een groepsgevoel. Bovenal leren ze hoe ze kwalitatief goede feedback moeten geven.” 

Online peerreview 
Peerreview is een leeractiviteit waarbij studenten elkaar feedback moeten geven. Omdat studenten in hetzelfde leerproces zitten, kunnen ze goed inschatten waar medestudenten nog vragen hebben. FeedbackFruits biedt een gebruiksvriendelijke, online omgeving voor peerfeedback. Het is zo in te richten dat studenten aan de hand van - door de docent -vastgestelde criteria feedback op elkaars werk kunnen geven. Daarnaast beschikt FBF over uitgebreide statistische informatie, zodat de docent kan zien hoeveel tijd studenten besteden aan de peerreview. 

Inzet FeedbackFruits bij afstudeeronderzoek 
Eduard zet al jaren FBF in, dit schooljaar onder meer bij zijn vierdejaarsstudenten Social Work die aan het afstuderen zijn. Hun afstudeeronderzoek bestaat uit 4 deelproducten, waarop de studenten elkaar reviewen. Eduard neemt ons mee in zijn ervaringen. 
 

Duidelijke instructies over hoe studenten goede feedback moeten geven, zijn essentieel.

Eduard Reus, docent Social Work bij Inholland Amsterdam

Hoe ondersteunt FBF het afstudeerproces?
“Peerreview zorgt voor tussentijdse deadlines, en structureert daarmee het proces. Dat geeft de studenten houvast", geeft Eduard aan. “Een ander voordeel is dat studenten meer feedback van elkaar krijgen, dan ze van mij alleen ooit kunnen krijgen. Bovendien ontstaat er een groepsgevoel, doordat ze meer betrokken zijn bij elkaars afstuderen. FeedbackFruits is erg eenvoudig in gebruik, voor zowel docenten als studenten. Als docent heb ik inzicht in de statistieken. Zo kan ik bijvoorbeeld zien wie er weinig tijd heeft besteed aan feedback geven. Met deze student ga ik in gesprek over de reden hiervan en hoe we dat kunnen veranderen.” 

Wat vinden je studenten ervan?
“De 8 afstudeerders zijn enthousiast over het gebruik van FeedbackFruits, gaven ze in een enquête aan. De helft vond deze manier van feedback geven en ontvangen de moeite waard was en dat het veel opleverde. De andere helft gaf aan dat het heel erg de moeite waard was en heel veel opleverde. Daartegenover staat dat de tweedejaarsstudenten die ik begeleid, vonden dat het veel tijd kost. En dat de tijdsplanning tussen feedback geven en je stuk opleveren wel erg krap was. Daar kan ik in het vervolg rekening mee houden."

Statistieken 1

Screenshot van de enquête 

Hoe zet je deze tool effectief in?  
“Belangrijk is dat studenten weten hoe ze goede feedback moeten geven. Zo heb ik in de studio bij Inholland een filmpje gemaakt waarin ik concrete feedback geef op een Social Work-verslag uit de praktijk. Ook leg ik uit hoe de tool werkt. Dit opnemen kost een uurtje, maar dan heb je wel iets moois wat echt verschil maakt. Studenten moeten de video van 8 minuten eerst bekijken voordat ze aan de slag gaan. Ik merk dat deze video een gigantisch verschil heeft gemaakt: na het bekijken hiervan geven studenten elkaar kwalitatief veel betere feedback. 

Nadat de studenten weten hoe constructieve feedback geven werkt, gaan ze aan de slag. Studenten uploaden de eerste versie van hun onderzoek. Een medestudent geeft hier feedback op. De feedbackcriteria die ik heb ingesteld, zijn altijd in te zien, met uitleg daarbij. Studenten selecteren een stuk in de tekst, en geven daar feedback op passend bij een van de criteria. Zo wordt feedback direct concreet. Tijdens de feedbackronde helpt het om zelf ook hier en daar een opmerking te plaatsen. Dit hoeft lang niet overal, maar dan laat je wel even je gezicht zien. In een gezamenlijke bijeenkomst achteraf bespreken we wat ze nog kunnen verbeteren naar aanleiding van de feedback.”

Welke learnings wil je aan mede-docenten meegeven? 
“Zorg dat je ruim van tevoren aankondigt dat er een peerfeedbackmoment aan komt. Duidelijke instructies en een stappenplan zijn essentieel. Bijvoorbeeld zoals ik heb gedaan in het filmpje. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende tijd hebt om het feedbackproces te monitoren en zelf ook feedback te geven. 

Na de feedbackronde laat ik op de beamer anoniem een paar screenshots zien van goede en minder goede feedback, en discussiëren we welke vorm van feedback het meest helpt in het leerproces. Niet vingerwijzend, maar puur als bewustwordingsproces dat dit echt kan helpen. Door een goede voorbereiding, het proces te begeleiden en een terugkoppeling te geven, kun je kwalitatief veel uit peerfeedback uithalen.”

Inspiratiesessies FeedbackFruits

Nog meer inspiratie opdoen? Volg een van de inspiratiesessies op:

  • 16 maart (ochtend)
  • 19 mei (ochtend)

Meld je aan!