20
april
2023
|
11:43
Europe/Amsterdam

‘Labs zijn een middel om een bijdrage te leveren aan de wereld van morgen’

Bart en Marije over het belang van leren, onderzoeken en innoveren in labs

Bart Combee en Marije Deutekom3

Leren, onderzoeken en innoveren gaat binnen Hogeschool Inholland steeds meer gezamenlijk. Studenten, docenten, onderzoekers én het werkveld willen via nieuwe manieren van werken een antwoord geven op complexe uitdagingen - van nu en de toekomst. Bij Inholland doen we dat steeds meer in hybride leer- en experimenteeromgevingen als living labs. Bart Combee en Marije Deutekom van ons College van Bestuur benadrukken de meerwaarde van deze vorm van co-creatie: “We leren tussen, met én van elkaar en ontwikkelen nieuwe praktijkkennis. Daarmee leveren we een betekenisvolle bijdrage aan de inclusieve wereld van morgen.”

Passend in Strategisch Plan
De samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld in labs past volgens Bart bij de missie en ambities die in het Strategisch Plan zijn beschreven. “We staan als Inholland midden in de - snel veranderende - samenleving. En die samenleving willen we een stapje verder helpen door op fundamentele thema’s, zoals verduurzaming en vitaliteit, een waardevolle bijdrage te leveren. Daarvoor moet kennis niet alleen worden opgedaan, maar vooral ook worden toegepast. Het is inspirerend als dat in de praktijk kan; en relevanter als dat mét de praktijk kan. Labs zijn daar een prachtig voorbeeld van. Een lab is geen modewoord, maar vloeit logisch voort uit ons DNA.” Marije vult aan: “Labs zijn geen doel op zich; het is een middel om vanuit de gelijkwaardige verbinding tussen onderzoek, onderwijs en werkveld een bijdrage te leveren aan de wereld van morgen.”

Beroepsprofessional van de toekomst
“Labs sluiten aan bij wat er van de 21e eeuwse Inholland-professional wordt verwacht,” zegt Marije. Dat deze wendbaar is, aanpassingsvermogen heeft en over de eigen grenzen heen wil en kan werken. “Studenten ervaren in onze labs hoe het is om samen te werken met mensen met verschillende ervaringen, belangen en expertises, om gezamenlijk bij te dragen aan actuele vraagstukken. Voor de maatschappij zijn deze professionals straks van grote waarde. Wanneer bedrijven en organisaties partner worden in onze labs leveren ze een investering door hun expertise te delen. Maar zij doen ook nieuwe kennis op en ontmoeten young professionals. Die dé capaciteiten hebben die aansluiten bij organisaties en maatschappelijke ontwikkelingen en bovendien frisse ideeën meebrengen.”

Samenvatting

Inholland-labs in de spotlight

Het aantal labs binnen Inholland groeit en is volop in ontwikkeling. Sommige zijn door ons geïnitieerd, bij andere doen we als partner mee. We lichten drie labs uit:

  • Urban Leisure & Tourism Lab: Het ULT Lab verkent hoe de steden Rotterdam en Amsterdam aantrekkelijker kunnen worden voor bezoekers en tegelijkertijd leefbaar blijven voor bewoners en ondernemers. In het lab werken onderwijs en onderzoek in gezamenlijkheid met de gemeenten, (non)profit-, culturele-, maatschappelijke organisaties en stadsgebruikers.
  • Living Lab Sustainable Fashion: De mode-industrie is op één na de meest vervuilende industrie ter wereld. Onderwijs, onderzoek, (lokale) overheid en het bedrijfsleven zoeken antwoord op de vraag: hoe kun je nieuwe, duurzame verdienmodellen in de circulaire economie ontwikkelen in de mode- en textielsector?
  • Food Science and Innovation lab: Hoe kunnen we de wereld blijven voeden, zo duurzaam en gezond mogelijk, op een veilige manier, smakelijk, aantrekkelijk en betaalbaar voor de consument? Dat verkennen onderwijs, onderzoek, de foodsector en overheden gezamenlijk.

Meer inspirerende voorbeelden vind je in de Labwaaier.

Durf te leren en te ontwikkelen
Leren in labs is relatief nieuw: het is daarom nog pionieren en experimenteren. Het past bij Inhollands kernwaarde ‘Durf te leren’. “Wil je het onderwijs en onderzoek dichter naar de praktijk brengen en andersom, dan vraagt dat een andere manier van werken”, erkent Bart. “Als docenten en onderzoekers zul je veel gaan netwerken met je omgeving. Je leert daardoor meer uit de praktijk en brengt dat over aan studenten. De student gaat met andere disciplines samenwerken en heeft meer regie over zijn leren. In onderwijsteams ontstaan zo meer rollen: coachen, netwerken opzetten, projecten ontwikkelen; naast de onderwijzende taken. Dat geeft ook weer ruimte aan onze professionals om te doen waar ze het beste in zijn en de meeste interesse in hebben.”

Dat deze labs er nu zijn, laat zien dat er een enorme ontwikkel- en innovatiekracht in onze organisatie zit. Dat vind ik mooi om te zien.

Marije Deutekom, lid College van Bestuur

Uitdagingen voor de organisatie
Zo’n nieuwe ontwikkelvorm biedt uiteraard ook uitdagingen. Hoe gaan we over domeinen heen werken? En hoe regel je dat op gebied van onderwijs – denk aan examens - maar ook bedrijfsvoering? Bart en Marije zien in dat het samenwerken in labs iets anders van de organisatie vraagt dan het ‘traditionele’ onderwijs en onderzoek. Vergelijkbaar met complexe vraagstukken zoals die in labs centraal staan. Marije: “Dat wringt soms nog. We moeten daarom nog meer en open met elkaar in gesprek gaan. Ons gaan organiseren in lerende netwerken waarin we elkaar versterken.” Bart vult aan: “Samenwerken als één Inholland, initiatief durven nemen. Daarbij moeten we niet bang zijn om de besluitvorming te veranderen of budgetten anders te verdelen. Of efficiënter te organiseren: door vanuit die rol waar je goed in bent, meerdere labs te bedienen. Als organisatie willen wij daarin faciliteren.”

Uitdagingen in samenwerking werkveld
Vanuit de labs hebben we de ambitie om onze bestaande relaties in de regio’s – waardoor we al goed weten wat er speelt in de praktijk bij diverse organisaties – verder te verstevigen. Ook daarin liggen uitdagingen. “In deze tijd van krapte is er bij organisaties enorme urgentie om personeel te vinden. Sneller dan wij kunnen opleiden”, vertelt Bart. “We moeten daarom wensen en verwachtingen nog beter op elkaar afstemmen. En lef durven tonen om iets gezamenlijk op te pakken.” Marije: “Het vraagt van beide kanten investeringen - in tijd, geld en kennis - om te kunnen co-creëren aan verandering. Het levert uiteindelijk ook personeel op dat meedenkt en samenwerkt. Daarbij voorzie ik een strategisch partnerschap waarin we samen een leven lang kunnen blijven ontwikkelen.”

Willen we labs doorontwikkelen, dan moeten we samenwerken als één Inholland. Initiatief durven nemen en niet bang zijn om de besluitvorming te veranderen.

Bart Combee, voorzitter College van Bestuur

Enorme ontwikkel- en innovatiekracht
Inholland kent op dit moment meer dan tientallen labs (zie kader). Waarin collega’s – soms met vallen en opstaan – hun wilskracht en passie voor innoveren tonen. Marije is trots op de collega’s die nu aan het pionieren zijn, zij stralen volgens haar een “enorme energie” uit. “Meer dan bij andere hogescholen verweven we onderwijs en onderzoek met elkaar. Collega’s binnen de labs maken die verbinding nog sterker. In gelijkwaardigheid met onze werkveldpartners kunnen we echt een betekenisvolle bijdrage leveren aan de maatschappij. Er gebeuren hier ontzettend gave dingen. Dat die labs nu al bestaan, laat zien dat er een enorme ontwikkel- en innovatiekracht in onze organisatie zit. Dat vind ik mooi om te zien!”

Blik op de toekomst
Hoe de toekomst eruitziet? Marije voorziet dat labs zich verder ontwikkelen binnen de profilerende thema’s duurzame leefomgeving en veerkrachtige samenleving. “Daarop breiden we sterke partnerschappen uit en zijn we meer zichtbaar. Zodat een partner weet: ‘als ik wil innoveren op het gebied van duurzaamheid, dan moet ik bij Inholland zijn’.” Bart vult aan dat het gehele onderwijs transformeert: “Veel meer opleidingen en studenten zijn over vijf jaar betrokken bij de labs. Dan is het gemeengoed dat we leren, innoveren en onderzoeken in en met de praktijk.”

Wicked Problems

Dit artikel is geschreven in aanloop naar de serie Wicked Problems, waarin we labs bezoeken van Hogeschool Inholland. We spreken met studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven en organisaties over hoe zij een betekenisvolle bijdrage leveren aan het oplossen van complexe vraagstukken (wicked problems), door van elkaar te leren, te experimenteren en te innoveren.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Jack Mooijer
21
April
2023
Complexe vraagstukken (wicked problems) los je niet op met interdisciplinair samenwerken (heel veel verschillende disciplines bij elkaar brengen). Integendeel: dit zorgt slechts voor Babylonische spraakverwarringen en oppervlakkige en onrealistische oplossingsrichtingen. Om tot echte oplossingen te komen is het effectiever om multidisciplinair samen te werken: breng 2 disciplines bij elkaar, dat is al lastig genoeg. Bijvoorbeeld breng inhoudelijke materiedeskundigen met praktijkervaring in contact met ICT-specialisten (zoals data-engineers of data scientists).