Rotterdam,
03
november
2021
|
10:45
Europe/Amsterdam

Learning Labs 2.0: samen opleiden met de praktijk

Pabo-studenten verbinden de theorie direct aan de praktijk van het basisonderwijs

IMG_1203

Pabo Inholland Rotterdam is dit schooljaar gestart met Learning Labs 2.0. Een vernieuwende onderwijsvorm waarbij Pabo-docenten en (basis)schoolopleiders studenten samen opleiden in de praktijk. Studenten uit jaar 1 en 2 volgen zowel lessen op de Pabo als op een basisschool in de buurt.

“Het Learning Lab is een fijne manier om te beleven hoe het echt is op het basisonderwijs”, zegt Rowena, eerstejaarsstudente Pabo Inholland Rotterdam. “Hier oefen je samen wat je tijdens je stage zelfstandig moet doen. Je leert van elkaar en doet inspiratie op en ook zie je hoe bijvoorbeeld de leerkrachten zelf voor de klas staan. Je voelt je voorbereid en doet belangrijke inzichten en vaardigheden op, zodat je straks niet met je handen in het haar hoeft te staan.”

Zachte landing
In de Learning Labs verbinden studenten de theorie van de Pabo direct aan de praktijk van de basisschool. “We merkten dat studenten soms lastig de koppeling konden maken van theorie naar praktijk”, zegt Sjoerd van Santen, coördinator van de Learning Labs vanuit Inholland Rotterdam. “Daarom bieden we nu Learning Labs 2.0 aan, een doorontwikkeling van de eerdere versie die we vanaf 2017 hebben aangeboden. Het houdt in dat studenten op maandag en dinsdag gewoon colleges volgen op de hogeschool, maar op woensdagen krijgen ze les in klein groepsverband op een van de deelnemende scholen. Daar worden de studenten begeleid door een studieloopbaanbegeleider (vanuit de Pabo) en een schoolopleider (vanuit het basisonderwijs). De donderdag is dan gereserveerd voor de stage en op vrijdag is er ruimte voor zelfstudie of overleg met een studentbuddy in het Studiecafé.”

Gaby Verhoeven is de studieloopbaanbegeleider in het Learning Lab van de Prinses Margrietschool: “Het is de bedoeling dat de studenten hier in een ontspannen, laagdrempelige setting al vroeg ervaren hoe mooi het is om voor de klas te staan. Samen bekijken we eerst kort de instructievideo van de Pabo-docent, met daarin de belangrijkste theorie uit de lessen. De studenten bespreken en oefenen vervolgens onderling de opdrachten, daarna gaan ze de klas in. Het is een zachte landing in de praktijk, waar ze elkaar in alle rust kunnen observeren en waar ook veel ruimte is voor vragen en feedback.”

Samen opleiden
‘Samen opleiden’ vindt plaats in het kader van de Brede Opleidingsschool, een samenwerking tussen Pabo Inholland Rotterdam en onder andere de schoolbesturen Stichting Kind en Onderwijs en PCBO Rotterdam-Zuid. Het onderwijsprogramma wordt gezamenlijk opgesteld en het duo van schoolopleider/studieloopbaanbegeleider bekijkt hoe zij die inhoud een plek kunnen geven binnen de kaders van de school. Daarin is er aandacht voor vakinhoud, onderzoek, studieloopbaanbegeleiding en intervisie op de praktijk.

“Als basisschool krijgen we nu echt de mogelijkheid om bij te dragen aan het opleidingsproces van de student”, zegt Ingrid Veerman, schoolopleider vanuit de Prinses Margrietschool. “Wij kunnen de theorie van de Pabo praktisch zinvol maken. Dat maakt het onderwijs krachtiger en het onderwijsaanbod rijker. Bovendien is er in de Learning Labs ruimte om stil te staan bij onvoorziene situaties in de klas of op school. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een boze ouder? Wat doe je als er een ongeluk(je) gebeurt? Om die praktijkbeleving te kunnen meegeven, dat is zo waardevol. Maar het belangrijkste is misschien wel dat we op deze manier de student een eerste positieve ervaring in de praktijk kunnen bezorgen. Want dat is wat we willen: dat de Pabo-studenten al in een vroeg stadium voelen wat het beroep van leerkracht inhoudt, dat ze zien waarvoor ze het doen. Dan is het ook makkelijker doorzetten wanneer het later in het traject eens even tegenzit.”

Goede oefening
“Natuurlijk hangt niet alles af van enkel die woensdagen”, vult Sjoerd aan. “Maar op het moment dat we meer in samenhang met elkaar een onderwijsprogramma weten neer te zetten, leidt dat tot minder uitval en een hoger studierendement. Daarmee creëer je meer goede leerkrachten en meer blije studenten.” Voor Ilona, eerstejaars Pabo-studente, is er geen twijfel mogelijk: hoe meer koppeling tussen theorie en praktijk hoe beter. “Samen brainstormen, dingen voorbereiden en dat dan in de klas mogen uitvoeren, dat is zo’n goede oefening. Ik ben lange tijd bang geweest om aan deze opleiding te beginnen, maar ik ben nú al zo blij met mijn keuze. Deze vorm van onderwijs, waarin je in een veilige setting heel rustig de theorie in de praktijk leert, dat past ontzettend goed bij mij!”

 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.