Haarlem,
12
april
2024
|
15:09
Europe/Amsterdam

MBRT kiest voor nieuwste CT-technologie in het Skillslab

“Alles draait om de juiste praktische ervaring”

Sinds dit schooljaar maken MBRT-studenten aan Hogeschool Inholland Haarlem gebruik van de nieuwste CT-technologie. In het goed geoutilleerde Skillslab in Haarlem kunnen de toekomstig laboranten de broodnodige, praktische ervaring opdoen met de SOMATOM go.Sim van Siemens Healthineers.

Bij de keuze voor de nieuwe CT-scanner was Stephan Kloër betrokken. Hij is docent Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT), coördinator van het Skillslab en opleidingsadviseur. “Met de vierjarige MBRT-opleiding willen we zo goed mogelijk inspelen op de laatste ontwikkelingen in (oncologische) zorg. Daartoe hanteren we verschillende routes waarin flexibiliteit en duurzaamheid centraal staan. Voor Inholland betekent dat onder andere dat we ons snel willen aanpassen aan veranderingen in het werkveld om technisch up-to-date te blijven. Daarnaast hebben we mooie stappen gezet met praktijkleren in de vorm van zogeheten leergemeenschappen, samenwerkingen tussen Inholland en ziekenhuizen. Onze studenten hebben zo al in een vroeg stadium intensief contact met de praktijk om zich verder professioneel te kunnen ontwikkelen.”

Eenvoudige keuze
Waarom specifiek de keuze voor de SOMATOM go.Sim? Kloër: “We werken al langer samen met Siemens Healthineers. Ze hebben meerdere malen bewezen een sterke en betrouwbare partner te zijn voor onze MBRT-opleiding. In dit geval gaat het om de nieuwste CT-scanner die al in veel ziekenhuizen in Nederland wordt gebruikt. Naast de bacheloropleiding tot MBB’er (Medisch Beeldvormings- en Bestralingsdeskundige) biedt Inholland ook een Master Medical Imaging/Radiation Oncology (MIRO) aan. MBB’ers kunnen hiermee advanced practitioners worden in specialisaties als echografie, computertomografie, MRI, interventie en radiotherapie. Voor de masteropleiding wordt de nieuwe CT-scanner ook ingezet.”

Hybride visie
Doordat Inholland voor de MBRT-opleiding een ‘hybride’ visie hanteert – in elke ruimte in het Skillslab moet op meerdere wijzen de CT-scanner ingezet kunnen worden – was de keuze eigenlijk eenvoudig. Niet alleen het onderwijsprogramma voor radiologie, ook voor radiotherapie kunnen we hiermee uitvoeren. De SOMATOM go.Sim heeft bijzondere eigenschappen met een relatief grote gantry én geïntegreerde lasers voor radiotherapie. Juist door de combinatie van radiologie- en radiotherapie-onderwijs hebben we voor dit systeem gekozen. Beide werkvelden krijgen zo de nieuwste technieken. Daarnaast zijn alle CT-onderwijsprogramma’s inmiddels op applicaties van Siemens Healthineers geschreven en kon onze huidige carbon radiotherapietafel naadloos worden overgezet.”

Training en ervaring
De keuze voor, en aanschaf van, een nieuwe CT-scanner is een eerste stap, maar hoe zijn de docenten getraind en wat zijn de ervaringen tot nu toe met de nieuwe aanwinst? Kloër: “Docenten kregen eerst een intensieve training van CT-applicatiespecialist Dave Douwes van Siemens Healthineers. Na een kick-off, met uitleg over de algemene werkwijze, vonden er per vakgroep trainingen plaats waarin protocollen zijn vastgesteld en opties en mogelijkheden van de scanner met implementatie in het onderwijsprogramma zijn besproken. Docenten zijn spelenderwijs getraind in het werken met de applicatie. Zo werd er bijvoorbeeld bewust een verkeerd gebruik van parameters gepresenteerd en werden ze uitgedaagd hoe ze dit het beste konden oplossen. Op deze wijze kunnen docenten de studenten goed trainen in het gebruik van de technieken. De vorige scanner was overigens ook van Siemens Healthineers, maar had nog een oude interface. Daarbij werkt de interface van de nieuwe SOMATOM go.Sim heel intuïtief. Zowel de docenten als de studenten kunnen er in de praktijk snel mee overweg.”

Gestandaardiseerde protocollen
Op de SOMATOM go.Sim zit standaard myExam Companion waarbij gebruikers met gestandaardiseerde protocollen begeleid worden. Kloër: “In de praktijk zal dit ongetwijfeld prettig werken en veel werk uit handen nemen. Tijdens onze opleiding werken we echter niet met gestandaardiseerde protocollen. We willen dat de MBRT-studenten inzicht krijgen in wat er gebeurt als je parameters aanpast. Tijdens practica laten we ze verschillende scans maken waarbij diverse parameters wijzigen. Ze zien dan direct welke effecten dit heeft op bijvoorbeeld de spatiële resolutie, de contrastresolutie, de scantijd, dosering et cetera.

Het beroep van MBB'er verandert
Kloër tot slot: “Het beroep van MBB’er verandert snel en daar zijn we ons erg van bewust op de opleiding. Daar komt bij dat de technologie – mede door AI – steeds meer keuzes overneemt die de MBB’er voorheen zelf maakte of moest maken. Als opleiders willen we wel dat studenten begrijpen wat er gebeurt als ze wijzigingen doorvoeren. Het is niet zo maar op een knopje drukken. Het helpt dan ook enorm dat de SOMATOM go.Sim intuïtief en vriendelijk in het gebruik is. En al helemaal als we met de scanner de nieuwste technieken demonstreren, uitleggen en studenten het eigen moeten maken.”

Dit artikel is gepubliceerd op de site van Siemens Healthineers op 11 maart 2024.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.