Haarlem,
11
november
2020
|
10:16
Europe/Amsterdam

‘Mijn onderzoek breng ik nu met een echt vrachtschip in de praktijk’

Student Business Studies onderzoekt duurzaam vrachtvervoer over water

De gemeente Haarlem heeft de Green Deal Zes (Zero Emissie Stadslogistiek) ondertekend en staat voor een stevige uitdaging. Het verkeer in de stad loopt geregeld vast. Bovendien moet het centrum in 2025 emissievrij zijn. De grachten rondom het centrum bieden een kans voor duurzaam transport. Student Business Studies Lars Broersen trok de stoute schoenen aan om voor rederij Tesco een haalbaarheidstudie te verrichten. "Het mooist denkbare compliment dat ik kreeg, was de beslissing om echt een elektrisch vrachtschip te bouwen." 

Lees ook het artikel die over dit onderwerp verschenen is in de media:

Docent-onderzoeker Giovanni Douven van het Inholland Business Research Centre kreeg het idee in 2018 toen hij al pratend met een medewerker van de gemeente door de Haarlemse binnenstad liep. “Waarom benutten we de grachten niet voor goederentransport? Vroeger was dit heel normaal. Doe je dit op een duurzame manier, dan helpt dit de gemeente bij het behalen van de doelstellingen om emissievrij en klimaatneutraal te worden.” Giovanni legde een projectplan voor om een haalbaarheidsstudie te verrichten. In opdracht van de gemeente konden acht studenten zich verdiepen in het vervoer over water tussen Amsterdam en Haarlem, in een hub op het bedrijventerrein Waarderpolder en in transport en distributie naar, van en door het centrum.

Vervolgonderzoek naar logistiek en kosten
Eind 2019 presenteerden Giovanni en de studenten het rapport met de conclusie dat duurzaam vrachttransport over water succesvol kan zijn, als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. “Zo zijn investeringen in een hub en in laad- en losplekken essentieel”, zegt Giovanni. “We wilden de businesscase verder inzichtelijk maken met enkele vervolgonderzoeken. Zoals naar de vraag hoe een elektrisch schip precies door de binnenstad moet varen en wat dat kost.” Het was het vertrekpunt voor Lars Broersen om zich in zijn afstudeeronderzoek op vast te bijten. “Bij Business Studies heb ik de afstudeerrichting ‘Ondernemen’ gedaan en dat is precies wat ik doe: kijken hoe je van een bepaalde case een succes kunt maken.”

 

In de praktijk kijken
Giovanni tipte Lars om zijn onderzoek uit te voeren bij de Amsterdamse rederij Tesco. “Zij hadden al plannen liggen voor een vrachtschip. Hun conceptschip heb ik als uitgangspunt genomen voor de kostenberekening. Daarnaast heb ik een vaarplanning voor Haarlem gemaakt om de kosten nog concreter te maken.” Lars ging ook echt ter plekke kijken naar de haalbaarheid. “Zo ontdekte ik een brug die te laag was en dat elk uur langs varen praktisch onmogelijk is. Wat ik tijdens het onderzoek vooral leerde was dat logistiek op het water allemaal net wat anders kan werken en je zeker niet van aannames uit mag gaan.” Wat de conclusie van Lars is? “Vrachtvervoer over water is duurder dan over de weg. Maar als je de maatschappelijke waarden en klimaatdoelstellingen meerekent, is het een alternatief waar de gemeente zeker in kan investeren.”

“Na mijn afstuderen vroegen ze me in dienst te komen bij Tesco’s start-up Green Wave Urban Transports”
Lars Broersen, afgestudeerde Business Studies

In dienst bij start-up
Bij Tesco wisten ze genoeg. Aangestoken door Lars’ gedrevenheid besloot het bedrijf een elektrisch vrachtschip te laten bouwen. “Dat was voor mij als onderzoeker het mooist denkbare compliment”, zegt Lars. “Zeker toen ze me na mijn afstuderen vroegen in dienst te komen bij Tesco’s start-up Green Wave Urban Transports, die zich richt op elektrisch transport over water. Mijn onderzoek kan ik nu helpen realiseren. Dankzij Business Studies zet ik mijn ondernemende kennis en vaardigheden in voor bijvoorbeeld de marketing rond het schip.”

Primeur in Gent
Als walkapitein en logistiek planner is Bas van Diest een directe collega van Lars. “Om het project met ons eerste schip van de grond te krijgen hebben we een aan- en doorpakker als Lars nodig”, zegt Bas. “We zagen dat hij als student gerust wat uurtjes langer op kantoor bleef om zijn onderzoek goed te krijgen en dat hij ook kritisch en eerlijk is. Als iets niet haalbaar bleek, zei hij dat ook duidelijk. Tegelijkertijd vonden we genoeg aanknopingspunten in zijn onderzoek voor de bouw van het elektrisch vrachtschip. In eerste instantie als drijvend voorbeeld voor eventueel geïnteresseerden. Maar inmiddels ook met een eerste klant: de Belgische stad Gent wil het inzetten.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.