10
mei
2023
|
11:57
Europe/Amsterdam

Moeilijke gesprekken oefenen met een digitale acteur

Het onderwijs innoveren met EdTech: de DialogueTrainer

Onderwijsinnovatie met EdTech

Educational Technology (EdTech) wordt op veel plekken binnen en buiten Hogeschool Inholland ingezet om ons onderwijs te verrijken. EdTech helpt ons om ons onderwijs te innoveren en flexibiliseren en bereidt daarmee onze studenten voor op de steeds sneller veranderende maatschappij. Omdat we bij Inholland elkaar willen versterken, is het belangrijk om onze kennis en gebruik van deze technologieën met elkaar te delen. In deze serie delen we inspirerende verhalen.

Edtech Renske

Een gesprek voeren over mogelijk huiselijk geweld of seksueel misbruik, begin er maar eens aan! Zeker geen makkelijke materie, waar je je als student graag zo goed mogelijk op voorbereidt. De opleiding Social Work gebruikt DialogueTrainer om dit soort gesprekken te oefenen met studenten en is daar erg enthousiast over.  Pamela Huijsman, docent Social Work bij Hogeschool Inholland en Michiel Hulsbergen, CEO van DialogueTrainer, vertellen over het gebruik van deze digitale trainingsacteur in het onderwijs.

Inzet van DialogueTrainer in het klaslokaal  
Pamela zet de simulatiesoftware in bij haar studenten. “De naam zegt het eigenlijk al; het is een ‘dialoog trainer’, een trainingsacteur op een scherm waarmee je een rollenspel kunt doen”, vertelt zij. “De studenten werken gezamenlijk met DialogueTrainer. Het gesprek met de digitale acteur wordt gestart en dan kunnen de studenten antwoordopties kiezen die aansluiten bij hoe zij het gesprek zouden aanpakken. Vervolgens reageert het personage op het gekozen antwoord en wordt de reactie klassikaal nabesproken.”  

Pamela Huijsman

Werken met DialogueTrainer 
Pamela: “De gesprekssimulatie maakt praten over ‘goede gesprekken’ concreet, in plaats van dat je blijft hangen in algemeenheden. Je leert bijvoorbeeld ook over het onderscheid tussen hoe jij als persoon zou reageren en hoe je als professional reageert. Het is heel waardevol om dit als groep te doen. Het voelt voor studenten veilig om als groep op de acteur te reageren en niet 1-op-1. Door het gezamenlijk te bespreken, leren studenten bovendien van elkaars inzichten.”  

Het gebruik van de digitale trainingsacteur hoeft niet bij één opleiding te blijven. “Je zou allerlei toepassingen kunnen bedenken voor DialogueTrainer. Het leven bestaat immers grotendeels uit allerlei gesprekken waarin je dingen gedaan wilt krijgen. DialogueTrainer kan hierbij helpen.”  

De gesprekssimulatie maakt praten over ‘goede gesprekken’ concreet. Het is voor studenten waardevol om dit in een groep te oefenen; zo leren ze van elkaars inzichten.

Pamela Huijsman, docent Social Work
michiel hulsbergen

Van idee naar uitvoering 
Michiel Hulsbergen begon zijn carrière als acteur in de serie ‘Uit de school geklapt’ en heeft na zijn studie Psychologie drie decennia lang ervaring opgedaan als communicatietrainer. In die tijd heeft hij geleerd dat veel dingen aan menselijk gedrag beïnvloedbaar zijn, wat zeker opgaat voor de kwaliteit van gesprekken. Elk (professioneel) gesprek kent heldere fases, met per fase een duidelijke dynamiek en doel. Dat betekent volgens Michiel ook dat je het ontwikkelen van die vaardigheden deels kunt ondersteunen met software. Met deze schat aan ervaring maakte Michiel de stap naar de digitale wereld.  

Na een eerste start bij de Universiteit Utrecht is uiteindelijk DialogueTrainer geworden tot wat het nu is: een platform om grote groepen studenten en werknemers te trainen om hun gesprekken te verbeteren. Hoe breng je bijvoorbeeld slecht nieuws, met als doel om iemand een boodschap te helpen accepteren? Hoe vergroot je de kans dat iemand een medicijn goed gebruikt of gezonder gedrag ontwikkelt? Of hoe delegeer je werkzaamheden of neem je een opdracht aan? Hoe coach je effectief een collega of medewerker?

Toegevoegde waarde binnen het onderwijs 
Michiel noemt de inzet van DialogueTrainer van toegevoegde waarde binnen het onderwijs: “Communicatieonderwijs wordt op dit moment nog beperkt gegeven op hogescholen en universiteiten. Wij denken dat studenten zoveel mogelijk ervaring op moeten doen en dus veel moeten oefenen. Hoe beter het beeld is dat zij van de praktijk krijgen, hoe beter zij voorbereid zijn op hun werkende leven. En communicatie is zo óntzettend belangrijk in elk beroep. Met DialogueTrainer kun je gesprekken zo vaak oefenen als je wilt en krijg je feedback uit het systeem. Dat maakt dat je lastige gesprekken vaker en op veel grotere schaal kunt oefenen.”  

De toekomst van DialogueTrainer 
“We zijn aan het experimenteren met motion capping”, vertelt Michiel. “Dit betekent dat onze nieuwe karakters nog betere bewegingen krijgen. Dit zit in hele kleine aanpassingen, die toch veel invloed hebben. Daarnaast willen we onze software responsief maken. Dat kan dus betekenen dat als jij boos achter je laptop zit, jouw mimiek wordt uitgelezen en dat dat van invloed is op het gesprek. Zo wordt het dus nóg echter. En ondertussen zien we dat het platform nu al veel meer van toegevoegde waarde is dan het lezen van teksten of kijken naar filmpjes.”  

Wil je zelf een keer zien hoe docenten DialogueTrainer inzetten, neem dan contact op met Sanja Leene, community manager EdTech.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Yvonne Brouwer
11
May
2023
Wat gaaf! Ik doe zelf een studie HRM en vind één van de moeilijkste dingen dat je "moeilijke" gesprekken niet goed kunt oefenen. Juist omdat je niet kunt inschatten wat je gesprekspartner gaat zeggen, is het lastig om dit in een groep te oefenen. Zo'n digitale gespreksparter simuleert juist dát! Zou de DialogueTrainer graag eens proberen. Gr, Yvonne