Haarlem,
08
februari
2024
|
16:11
Europe/Amsterdam

Mooie samenwerking tussen Inholland pabo Haarlem en Bibliotheek Zuid-Kennemerland

Ze slaan handen ineen voor leesbevordering met De Bibliotheek op School

Inholland pabo Haarlem begint een nieuwe samenwerking met Bibliotheek Zuid-Kennemerland en start met het bestaande leesbevorderingsprogramma De Bibliotheek op School. Op 12 februari, vóór de jaarlijkse Pabo Voorleeswedstrijd, wordt de aftrap van deze samenwerking gevierd in aanwezigheid van wethouder Bas van Leeuwen (Onderwijs & Jeugd bij gemeente Haarlem), Wilbert Zwanenburg (regiomanager Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland) en Roxane van Acker (directeur Bibliotheek Zuid-Kennemerland), mede mogelijk gemaakt door subsidie van de gemeente Haarlem.

De Bibliotheek op School is een leesbevorderingsprogramma tussen bibliotheken en basisscholen, waarin aandacht voor leesplezier centraal staat. Uit het meest recente Pisa-onderzoek is gebleken dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren opnieuw drastisch is gedaald in vergelijking met andere Europese landen. Bijna de helft van de jongeren vindt lezen tijdverspilling (Pisa, 2019). Het onderwijs speelt een cruciale rol in het verbeteren van deze situatie. Een leerkracht die zelf graag leest en het belang van lezen inziet, is voor leerlingen de beste leesbevorderaar. De Inholland pabo Haarlem begint bij de basis en laat pabostudenten zelf meer leesplezier ervaren, waardoor zij later hun leerlingen kunnen enthousiasmeren om meer te lezen.

Wilbert Zwanenburg (regiomanager Hogeschool Inholland): “Door toekomstige leerkrachten op te leiden tot enthousiaste leesbevorderaars verwachten wij het tij te kunnen keren. Als team zien wij het belang van leesmotivatie in, en met deze samenwerking hopen we de komende jaren mooie stappen te zetten en vooral leesplezier over te brengen op onze studenten.”

Het gezamenlijke programma van de Bibliotheek op School (dBoS) stimuleert aan de ene kant de leesmotivatie en taalontwikkeling van de pabostudenten en aan de andere kant leren zij direct werken met de aanpak van dBoS, waarmee zij later in de klas les zullen geven.

Middels diverse activiteiten, waaronder auteursbezoeken en bezoeken aan literatuurmusea, krijgen pabostudenten voldoende kennis, inspiratie en handvatten om hun toekomstige lessen vorm te geven en hun voorbeeldfunctie als leesbevorderaar te kunnen vervullen. De Bibliotheek op School past hiermee uitstekend binnen het nieuwe curriculum van de Inholland pabo, waarin de opleiding continu meebeweegt met de ontwikkelingen in de maatschappij.

Kijk voor meer informatie op de site van Bibliotheek op School en op de site van de Inholland pabo.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.