02
februari
2022
|
06:10
Europe/Amsterdam

‘Ondernemerschap versneller in onderwijsinnovatie’

Start Up Campus Haarlem in gesprek met Stefan Nijkerk

Foto Stefan

Stefan Nijkerk (22) studeerde Business Studies (afstudeerrichting marketing) en deed onderzoek voor Start Up Campus Haarlem naar de interne innovatiekracht van Inholland. Lees mee en ontdek hoe innovatief jouw organisatie eigenlijk is.

Innovatieve ideeën ook realiseren
“Ik heb onderzoek gedaan naar hoe SUCH kan helpen de innovatiekracht van Inholland te vergroten. Dus hoe kunnen zowel medewerkers als studenten met een innovatief idee dit ook daadwerkelijk realiseren? Mijn focus lag daarin op Educatieve Technologie, ook wel EdTech genoemd. EdTech zijn (digitale) tools die het onderwijs leuker, gemakkelijker en flexibeler maken. 

Mooie EdTech voorbeelden vind ik BUKU, het zogenaamde Spotify voor studieboeken. Voor een vast maandbedrag kun je alles digitaal lezen en gebruiken wat je maar wilt. Geen kilo’s boeken die je toch niet gebruikt. Of BouwjeBep, een klein zelfbouw-robotje die kinderen laat enthousiasmeren voor techniek.”

Daad bij het woord voegen
“Inholland heeft zichzelf een innovatief imago aangemeten met de slogan leren = durven. Dan is het belangrijk dat je ook de daad bij het woord voegt. Een kennisinstelling zit vol met mensen met goede ideeën. Door hiermee aan de slag te gaan laat je zien dat je input van studenten en medewerkers belangrijk vindt. En je zorgt ervoor dat Inholland een plek is waar je kunt groeien en  je écht kunt ontwikkelen.”

EdTech validatie lab
“Met het EdTech validatie lab van SUCH heeft Inholland een plek gecreëerd waar je kunt innoveren met EdTech en jezelf ontwikkelen. De plek is er dus al. Maar heel veel initiatieven zijn, naar mijn mening, nog niet breed bekend binnen Inholland . Dat is zonde. Want de plek is er, de wil is er. 

Dit gaat verder dan alleen marketing en communicatie. Het ontwikkelen van (digitale) tools voor het onderwijs zou voor iedere docent een optie moeten zijn als persoonlijke ontwikkeling. Bij het EdTech validatie lab kun je bijvoorbeeld jouw idee uitwerken tot business case. Ondernemerschap zorgt voor een ‘let’s go’ mentaliteit en daar zit de versneller van onderwijsinnovatie.”

Intimiderende muren doorbreken
“De EdTech markt is redelijk klein en een moeilijk benaderbare omgeving. Er is niet superveel informatie beschikbaar en veel regels zijn onduidelijk. Het is moeilijk om een ingang te vinden bij grote organisaties. Via SUCH doorbreek je in één keer die intimiderende muren. Er lopen mensen rond met ervaring in die wereld. Je weet waar je op moet letten en bij wie je moet zijn. Zo kun je je product uitwerken en snel valideren. De meest kansrijke ideeën krijgen zelfs een plek en budget om een pilot te draaien. Dat is een geweldige kans!”

Sta open voor gekke ideeën
“Met mijn diploma straks op zak ga ik fulltime de sales in. Tijdens mijn bijbanen kwam ik erachter dat ik vooral het gesprek met mensen hartstikke interessant vond. Dus ik dacht grappend ‘of ik word psycholoog of ik ga de sales in. Bij beide los je problemen op’. Bij SUCH afstuderen vond ik oprecht heel leuk. Ik heb veel ruimte gehad om het onderzoek uit te voeren. Ik heb veel geleerd. Zoals dat je alles kunt uitproberen wat je maar wilt. Je moet open blijven staan voor gekke ideeën, dat zijn vaak de beste!”

Over SUCH:
Start Up Campus Haarlem is de plek voor ondernemende studenten van Hogeschool Inholland. Door een inspirerend programma met events en workshops werk je aan ondernemende skills en groeit jouw netwerk razendsnel. Ondernemen begint bij Start Up Campus Haarlem! Wil je meer weten over het EdTech validatie lab? Stuur een mail naar startupcampus@inholland.nl of check onze website.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.