Amsterdam,
10
juni
2021
|
09:46
Europe/Amsterdam

‘Onderwijs is meer dan verhalen vertellen, het is een ambacht’

Hybride (parttime) docent Bregittha Nuyten combineert lesgeven en freelancen

Bregittha Nuyten

Als journalist en regisseur weet Bregittha Nuyten hoe ze moeilijke onderwerpen makkelijk kan uitleggen. Sinds 2007 doet ze dit ook als hybride (parttime) docent bij onze hogeschool, omdat ze de liefde voor haar vak graag overbrengt aan een nieuwe generatie. Wat ze in die veertien jaar heeft geleerd? “Onderwijs is veel meer dan het vertellen van verhalen uit de praktijk. Kijk naar de behoefte van de student en bedenk hoe je daar een bijdrage aan levert.”

Onze collega Bregittha maakt als freelance regisseur en journalist documentaires. Daarnaast geeft ze mediatrainingen. Vast ijkpunt in haar werkweek zijn de maandag en de dinsdag. Dan geeft ze bij onze hogeschool les over alles wat met audiovisuele producties te maken heeft, van scriptschrijven en monteren tot uitleg over het Nederlandse medialandschap.

Liefde voor het vak
Haar start bij Hogeschool Inholland had een heel praktische aanleiding. “Mijn werkgever, omroep KRO, stapte uit het actualiteitenprogramma Netwerk. Ik wilde best verder als freelancer, maar ik zocht daarnaast een vaste baan, het liefst bij mij om de hoek. Omdat ik graag de liefde voor mijn vak overbreng aan een nieuwe generatie, besloot ik te solliciteren bij Hogeschool Inholland, bij mij in Haarlem. Vanaf het begin deed ik dit werk parttime om voldoende ruimte te hebben om mijn freelance werk op te bouwen.”

Lerarenopleiding
Voor Bregittha was de overstap naar het onderwijs niet zo groot. “Als je televisieprogramma’s maakt, ben je al continu bezig met de vraag hoe je moeilijke onderwerpen eenvoudig vertelt, precies wat een docent doet. Bovendien heb ik in het verleden een jaar de lerarenopleiding gevolgd toen ik was uitgeloot voor de Filmacademie en de opleiding Journalistiek, die ik later wel heb afgerond.” Voor wie die achtergrond niet heeft, biedt onze hogeschool mogelijkheden didactische vaardigheden te ontwikkelen.

Scherp blijven
Dat Bregittha nog steeds les geeft bij ons, zegt genoeg. “Ik houd van uitleggen en het directe contact met jongeren. Hoe zij denken en media consumeren is voor mijn televisiewerk ook verrijkend. Lineair televisiekijken is er bij hen niet meer bij, ze gaan daarvoor naar andere platforms, iets wat lang niet iedereen in Hilversum voldoende beseft. Studenten houden me bovendien scherp. Alleen al doordat ik gedwongen word uit te leggen hoe ik dingen doe. Maar ook doordat ze technisch razendsnel zijn. Zo zijn we rolmodellen voor elkaar.”

Up-to-date kennis
De praktijkgerichte lessen van onze collega Bregittha zorgen voor herkenning. “Omdat studenten net als ik producties maken, lopen we tegen dezelfde dingen aan. Hoe ga je bijvoorbeeld om met omstandigheden die niet in het script staan? En omdat ik midden in de praktijk sta, is mijn kennis up-to-date, zoals rond camera’s en drones waarin de laatste jaren enorm veel technologische ontwikkeling is. Leuk is dat ik vervolgens geregeld oud-studenten tegenkom in het werkveld.”

Leerdoelen en competenties
Naast het contact met studenten vindt Bregittha het fijn om bij Inholland collega’s te hebben. “Ik voel me echt onderdeel van een community, bijvoorbeeld als ik uitgenodigd word voor een kerstactiviteit. En ik geniet van de wisselwerking met collega’s als we het over de finesses van onderwijs geven hebben. Dat is veel meer dan verhalen vertellen uit je eigen praktijk. Als hybride (parttime) docent wil je aan het begin misschien alleen maar lekker vertellen. Maar wat jij interessant vindt, is niet altijd relevant. Er zijn leerdoelen, competenties die je studenten eigen moeten maken. Belangrijk is die voor ogen te houden en dan in je eigen rugzak zoeken naar de juiste verhalen en ervaringen om ze daarbij te helpen.”

Bregittha Nuyten, docent Creative Business bij Hogeschool Inholland Haarlem
Studenten houden me bovendien scherp. Alleen al doordat ik gedwongen word uit te leggen hoe ik dingen doe.
Bregittha Nuyten, docent Creative Business bij Hogeschool Inholland Haarlem

Ambacht leren
“De leercurve van verhalen vertellen naar echt onderwijzen heb ik zelf ook doorgemaakt”, zegt Bregittha. “Dankzij gesprekken met andere docenten en de cursussen die ik bij onze hogeschool heb gevolgd. Onderwijs is een ambacht en zoals elk ambacht moet je dat leren. Hoe maak je je kennis relevant voor je studenten en hoe stel je die in dienst van uitdagend onderwijs, daar gaat het om.”

Willen vlammen
Onderwijs is meer dan verhalen vertellen en ook meer dan lesgeven. “Er gaat ook tijd zitten in het voorbereiden van lessen en nakijken. Daar moet je je als beginnend hybride (parttime) docent niet in vergissen.” Een andere tip voor nieuwe collega’s? “Fijn is als jouw studenten willen vlammen. Maar ze zullen niet allemaal aan je lippen hangen. Sommige studenten kiezen voor een opleiding zonder een duidelijke motivatie. Probeer ook hen mee te nemen en besef dat de vlam bij hen ook later kan ontstaan, als iemand door een project of stage opeens merkt wat diegene wil. Dat is heel mooi om te zien.”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Saskia Huisman
10
June
2021
Goed verhaal van mijn zeer gewaardeerde collega!