Den Haag,
18
oktober
2017
|
11:58
Europe/Amsterdam

Opleiden voor de banen die nog niet bestaan

Verpleegkunde

Moderne technologie is niet meer weg te denken in de zorg. Staat straks zuster Robot aan het ziekenhuisbed? Mensen regelen veel zaken thuis via de smartphone of computer. Bestaat de administratief medewerkers straks niet meer? Hoe zien het werk en de beroepen van nu er straks uit? Petra Biemans, Inholland-lector HRM & Persoonlijk Ondernemerschap geeft antwoord op deze vragen in het artikel ‘Opleiden voor de banen die nog niet bestaan’, onlangs verschenen in het tijdschrift ‘Bij de les’.

Petra Biemans deed samen onderzoek met Ellen Sjoer, lector Duurzame Talentontwikkeling van de Haagse Hogeschool naar 'de beroepen van straks'. Ze vroegen beroepenoefenaars wat volgens hen verandert op de werkplek en wat nodig is om ook in de toekomst hun beroep goed te kunnen uitoefenen.

Klaarstomen voor de toekomst
Het antwoord op deze vragen is ook belangrijk voor opleidingen in het hoger onderwijs. Leidt het onderwijs van nu op voor beroepen die straks niet meer bestaan of er heel anders uitzien? Onderwijsinstellingen hebben de maatschappelijke opdracht om studenten klaar te stomen voor de toekomst. Ook als het gaat om een baan die nog niet bestaat. Maar hoe doe je dat? De resultaten van het onderzoek kunnen daarbij helpen.

In het artikel nemen de onderzoekers diverse beroepen als voorbeeld, waaronder de verpleegkundige, de financieel adviseur en andere beroepen zoals piloot. Op basis daarvan concluderen ze dat er veel overeenkomsten zijn in de ontwikkeling van beroepen in de loop der tijd.

De banen van morgen
Zo kiezen jongeren vaak nog een opleiding op basis van het klassieke beeld van verpleegkundige, accountant of politieagent, terwijl de werkelijkheid anders is. Het beeld van vandaag de dag laat zien dat er veel verschillende manieren zijn om een beroep in te vullen. Breed, of juist heel specialistisch. Er is niet maar één rol waarin je terechtkomt als je voor een bepaald beroep kiest.

 

Petra Biemans, lector HRM & Persoonlijk Ondernemerschap
Mijn studenten geef ik mee dat leren niet zozeer ‘iets’, maar vooral ‘iemand’ worden is. Iemand die zich blijft ontwikkelen omdat de wereld blijft veranderen. 
Petra Biemans, lector HRM & Persoonlijk Ondernemerschap

Verder is er in alle beroepen steeds meer sprake van regels, wetten, procedures, die ook meer verantwoordelijkheid met zich meebrengen. Daarnaast werken professionals steeds vaker samen in ketens en netwerken, meestal met collega’s met een andere achtergrond. Die samenwerking vraagt om veel en zorgvuldige communicatie. Beroepen en functies zijn bovendien steeds ingewikkelder geworden. Je hebt niet alleen vakkennis nodig, maar ook sociale vaardigheden.

Voor alle beroepen zijn '21st century skills' nodig. Maar niet altijd op dezelfde manier. Samenwerking, communicatie en verantwoordelijkheid zijn in ieder beroep anders. Hoe gaan we daar in het onderwijs mee om? Het onderzoek laat zien dat het steeds minder gaat om vakkennis. Biemans: “Mijn studenten geef ik mee dat leren niet zozeer ‘iets’, maar vooral ‘iemand’ worden is. Iemand die zich blijft ontwikkelen omdat de wereld blijft veranderen. Het is de taak van mij als docent en onderzoeker om studenten de mentaliteit , de flexibiliteit en het doorzettingsvermogen aan te leren om klaar te zijn voor de banen van morgen.

Lees het hele artikel uit Bij de Les

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.