11
mei
2023
|
15:34
Europe/Amsterdam

Pilletje hier, pilletje daar; studenten op expo van het Openbaar Ministerie

Kenniscentrum Creative Business onderzoekt begrip van jongeren op maatschappelijke impact van synthetische drugsgebruik

Studenten Inholland

What's trippin'? Met die slogan presenteerden studenten van het Urban Leisure & Tourism Lab Amsterdam hun ontwerpen die jongeren bewust maken van de maatschappelijke impact van synthetische drugsgebruik. Ze ontwikkelden hun prototypes in het kader van een door OMspaces uitgeschreven challenge, waar alle hogescholen in Nederland aan mee kunnen doen. Op 12 april organiseerde het OM een expositie in het A-lab in Amsterdam Noord, waar studenten van alle deelnemende hogescholen hun ontwerpen toonden.

Doel van de challenge is om een constructief gesprek aan te gaan over de duistere kanten van xtc-gebruik, zoals criminaliteit en milieuvervuiling. De Inholland studenten ontwierpen twee jaar geleden hun provocatieve ontwerp al in het ULT Lab Amsterdam met als slogan What’s Trippin? en gingen in het Vondelpark spontaan het gesprek aan met voorbijgangers, niet alleen met jongeren maar ook met de politie. Een prachtige manier van samenwerken tussen onderwijs, onderzoek en werkveld die naadloos aansluit bij de filosofie van het domein Creative Business. En die ook werd opgepikt door verschillende media zoals Het Parool en Nu.nl  

Afgelopen semester deed het lectoraat Societal Impact Design in het onderzoeksproject Pilletje hier, pilletje daar op drie andere hogescholen naar de impact van het project op de studenten met behulp van het door haar ontwikkelde Empathie Kompas.  Binnenkort zijn de resultaten hiervan bekend.

Meer weten over de aanpak van onze studenten? Bekijk dan deze video. Meer informatie over het ULT Lab vind je hier.