01
april
2022
|
07:57
Europe/Amsterdam

Sprookjesachtig: studenten Communicatie doen onderzoek naar storytelling van de Efteling

Efteling2

Wie droomt er niet van om te werken voor de Efteling? Tweedejaarsstudenten Milou Minnaard, Anna de Jongh en Britta Schipper van de opleiding Communicatie van Hogeschool Inholland trokken hun stoute schoenen aan. Of ze onderzoek konden doen naar storytelling door het attractiepark? De manager Communicatie & Reputatie ontving hen met open armen. Milou vertelt het bijzondere verhaal van de studenten. “Het was een ‘once-in-a-lifetime opportunity’.” 

“Een paar weken geleden zijn wij begonnen met een verdiepende activiteit over storytelling met als doel ons te verdiepen in de storytelling in corporate stories. Daarvoor hebben wij onderzoek gedaan naar bedrijven waarbij storytelling echt hun kracht is. Al snel kwamen we bij de Efteling terecht. Zonder storytelling zou de Efteling niet zijn wat het is.” 

Sprookjesachtige meeting 
“Om ons zo goed mogelijk te kunnen verdiepen in het verhaal van de Efteling zijn wij op zoek gegaan naar primaire bronnen en mensen die het verhaal van binnenuit kunnen vertellen. Via LinkedIn kwamen wij al snel terecht bij Femke van Es. Zij is manager Communicatie & Reputatie bij de Efteling. Wij hebben contact met haar opgenomen en al snel raakten we met elkaar in gesprek. Dit leidde tot een sprookjesachtige meeting op hét Raveleijn Kantoor van de Efteling.”

Efteling1

Ontwikkeling corporate story 
“In deze meeting heeft Femke van Es ons van alles verteld over de organisatie. Naast de prachtige verhalen over het park vertelde zij ons ook over hun communicatie met de bezoekers. Al snel kwam het gesprek op het ontstaan van de corporate story. Met volle aandacht luisterden wij naar de verhalen die zij vertelde over al het onderzoek en al het testen door verschillende marketing- en communicatieteams in de Efteling om de corporate story tot stand te laten komen.” 

Eigen stappenplan 
“De ontmoeting inspireerde ons enorm. Dankzij alle ervaring en professionaliteit van Femke van Es zijn wij nu volop bezig met het analyseren van de corporate story van de Efteling. Aan de hand van het boek Storytelling van Réne Boonstra traceren we de stappen van goede storytelling en dit passen wij nu toe op de corporate story van de Efteling. Uiteindelijk maken wij ons eigen stappenplan voor het toepassen van storytelling op een corporate story!” 

Once-in-a-lifetime opportunity 
“Het is bijzonder om te zien hoeveel mogelijkheden er zijn wanneer je je richt op een doel en hier met volle inzet voor gaat. De opleiding Communicatie van Inholland speelt daarin een grote rol door te werken met opdrachtgevers en praktijkonderdelen in plaats van standaardlessen. Deze meeting was echt een ‘once-in-a-lifetime opportunity’ voor ons. Wij willen Femke van Es dan ook ontzettend bedanken voor deze ontmoeting.” 

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
David
01
April
2022
wat leuk om te lezen, Milou!