Haarlem,
07
september
2021
|
08:48
Europe/Amsterdam

Sterk in Onderwijs van start bij Inholland Haarlem

Studenten met en zonder beperking leren van elkaar

Voor mensen met een verstandelijke beperking zijn er na het speciaal onderwijs vaak geen mogelijkheden om verder te studeren. Daarom is in het gebouw van Hogeschool Inholland Haarlem een STERKplaats ingericht. Daar worden mensen met een verstandelijke beperking opgeleid tot ervaringsdeskundigen, mede om studenten van Inholland te helpen in hun opleiding. Zo kunnen studenten met én zonder beperking in het project 'Sterk in Onderwijs' van en vooral met elkaar leren.

Een goed voorbeeld van hoe dat gezamenlijk leren kan gaan, gaf Salkan, ervaringsdeskundige, bij de feestelijke ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst van Sterk in Onderwijs: “Ik zou graag eens een dagje mee willen lopen als student, om dat te ervaren. Daar kan ik zelf dan van leren, maar ik kan ook kijken hoe studenten omgaan met iemand met een verstandelijke beperking. Welke taal ze gebruiken en of dat te begrijpen is. En of ze naar die persoon zelf kijken en er tegen praten, of alleen met de begeleider of de persoon ernaast.”

Sterk in Onderwijs is een initiatief van de LFB, de landelijke belangenorganisatie door en voor mensen met een verstandelijke beperking. Er zijn al STERKplaatsen in onder meer Utrecht (HU), Twente (ROC) en Nijmegen (HAN). Een belangrijke stap in de acceptatie en zichtbaarheid van mensen met een verstandelijke beperking, zo vertelt LFB-directeur Ellis Jongerius, die zelf ook een verstandelijke beperking heeft: “Omdat het gaat om gelijkwaardigheid, leren van elkaar en elkaar versterken. Ik denk ook dat daar veel behoefte aan is in de maatschappij, om die diversiteit te verbeteren. Ik ben zelf actief op beleidsniveau en ken en hoor veel mensen met een beperking. Dit project helpt om ze verder te brengen, maar het is ook goed voor de studenten van Inholland om van hen te leren.”

Ellis Jongerius, LFB-directeur
Dit is een belangrijke stap in de acceptatie en zichtbaarheid van mensen met een verstandelijke beperking. Het gaat om gelijkwaardigheid, leren van elkaar en elkaar versterken. Deze samenwerking gaat hierbij helpen.
Ellis Jongerius, LFB-directeur

Diversiteit en inclusie
Marije Deutekom twijfelde als vestigingsdirecteur van locatie Inholland Haarlem geen moment om mee te doen met Sterk in Onderwijs. “Door studenten met een verstandelijke beperking hier – letterlijk en figuurlijk – een plek te bieden, maken we werk van diversiteit en inclusie. Daarbij kunnen zij veel betekenen voor onze studenten en ons onderwijs, onder meer door hun ervaringen en perspectieven te delen. In eerste instantie vanuit de opleiding Social Work, maar ik denk ook aan Sportkunde waarbij in toenemende mate aandacht is voor aangepast sporten. Laat mensen die zelf aangepast sporten maar vertellen wat zij nodig hebben en wat zij leuk vinden. Of studenten Bouwkunde, die bij de inrichting van gebouwen en de leefomgeving rekening moeten houden met mensen die minder mobiel zijn of niet goed kunnen lezen. En zo zie ik heel veel mogelijkheden waar we elkaar sterker kunnen maken.”

Chavelly heeft de opleiding tot ervaringsdeskundige al gedaan en gaat nu verder bij de STERKplaats bij Inholland. “Op mijn vorige school in IJmuiden vond ik rekenen heel leuk. Nu doe ik hier de administratie en elke maand de kas en de bank. Ook geef ik samen met mijn coach een cursus bij zorgaanbieders.” Ook zal Chavelly in gesprek gaan met studenten. “Ik zou eerst willen kennismaken en vertellen wie ik ben en wat voor beperking ik heb. Want iedereen is verschillend. Ook zou ik anderen willen leren kennen om te kijken naar mogelijkheden. Niet: “dat kan je niet”, maar eerst proberen voordat je zegt dat het niet lukt. En kijken waar iemand goed in is, wat hij of zij goed kan.”

Dagbesteding met meerwaarde
Partners van Sterk in Onderwijs zijn De Hartekamp Groep en de SIG, organisaties die ondersteuning bieden aan mensen met een beperking, onder meer op het gebied van wonen en werken. Ook Stichting De Baan, dat activiteiten organiseert voor vrijetijdsbesteding, sport en vakantie voor mensen met een beperking, heeft zich aangesloten. Daar waar de opleiding aan cliënten en bewoners van De Hartekamp Groep en de SIG een dagbesteding met meerwaarde biedt, fungeert De Baan vooral als netwerkpartner die hun deelnemers en bezoekers kan attenderen op Sterk in Onderwijs.

Andreas Trauernicht, manager dagbesteding bij De Hartekamp Groep: “Inholland leidt onze toekomstige werknemers op, ik vind het heel goed dat zij tijdens hun opleiding al regelmatig in contact zijn met de mensen waar ze straks in hun werk mee te maken hebben. Daarnaast is het geweldig dat er meer keuzes en mogelijkheden komen voor vervolgopleidingen voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Waar ik met bewondering naar kijk, is dat er vanuit de LFB wordt ingezet op een gelijkwaardige relatie en dat we uit de rol ‘begeleider-cliënt’ stappen.”

Andreas Trauernicht, manager dagbesteding bij De Hartekamp Groep
Inholland leidt onze toekomstige werknemers op, ik vind het heel goed dat zij tijdens hun opleiding al regelmatig in contact zijn met de mensen waar ze straks in hun werk mee te maken hebben.
Andreas Trauernicht, manager dagbesteding bij De Hartekamp Groep

Wederkerigheid als sleutelwoord
SIG-collega Jan Kroft sluit zich hierbij aan: “Als het gaat om mensen met een verstandelijke beperking wordt er meestal “gezorgd voor”. We kunnen en moeten hen veel meer een stem geven, ook diegenen waarmee je wat moeilijker kunt communiceren. Bijvoorbeeld door gesprekken te ondersteunen met tekeningen en pictogrammen. Het leren werkt hier twee kanten op, wederkerigheid is echt een sleutelwoord. Een mooie bijkomstigheid is dat studenten van Sterk in Onderwijs mondiger worden, meer voor zichzelf durven opkomen. Zo kunnen zij ons weer helpen om de zorg beter te maken door in gesprek te gaan met het zorgkantoor, kwaliteitsinstituten, de cliëntenraad, noem maar op.”

Het slotwoord is aan Rico, die begeleid zelfstandig woont bij de SIG. Op deskundige en humoristische wijze praatte hij de feestelijke aftrap aan elkaar en leidde hij geïnteresseerden rond. “Ik ben zelf ervaringsdeskundige in opleiding. 1 April ben ik begonnen met werken bij de LFB, en dat is geen grap! Ik kwam altijd bij het Kenniscafé dat de LFB en De Baan samen organiseren en wilde daar wel meedraaien. Ik werk nu elke dinsdag en donderdag bij de LFB in Haarlem. Ik maak alle PowerPoints en doe de techniek. Misschien kan een student van het Conservatorium Haarlem mij wel uitleggen hoe ik beter kan werken met een mengpaneel. Wat ik de studenten van Inholland wil leren is dat wij gezien worden: “hé, jij bent er één van Sterk in Onderwijs”. Dan voelen wij ons welkom.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.