Rotterdam,
07
december
2020
|
14:02
Europe/Amsterdam

Studenten Accountancy adviseren 'wereldster'

Op naar de finale van de NBA Impact Challenge!

Na Tiësto, Armin van Buuren en Martin Garrix verovert nu ook Nederlands nieuwste sensatie in de dancescene de wereld met zijn spectaculaire tracks en dj-shows. Studenten van onder meer de opleiding Accountancy van Inholland Rotterdam, Diemen en Alkmaar hebben aan de wieg gestaan van deze internationale carrière. Zonder hun hulp en advies had Nick Bakker aka Nicolas Baker niet zulke verantwoorde financiële keuzes gemaakt: hij wilde namelijk vooral snel veel geld verdienen en zou zomaar cash hebben kunnen aannemen van dubieuze types. Gelukkig staken verstandige toekomstige Inholland-accountants daar een stokje voor.

Geen saaie kantoorklerken
Slim zijn de studenten inderdaad. Maar de rest van dit verhaal is fictie. Nicolas Baker bestaat niet echt; hij speelt de hoofdrol in een filmpje van de NBA – de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants. Dit voorjaar startte de NBA met een arbeidsmarktcampagne gericht op scholieren en studenten van het voortgezet onderwijs, het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs. Tijdens deze NBA Impact Challenge kruipen de deelnemers in de huid van een accountant om de aanstormende dj te helpen.

Doel van de campagne is studenten te laten ervaren wat het beroep inhoudt. Daar blijken nogal wat misverstanden over te bestaan. Een accountant is volgens velen een saaie kantoorklerk die de hele dag in een duf bedrijf achter een computer excelsheetjes zit te maken en ’s nachts van cijfertjes droomt. Terwijl het volgens Soufia Ettaher, docent bij de opleiding Accountancy van Inholland Rotterdam, juist zo’n geweldig, gevarieerd en boeiend vak is. Een ambt waarin je als forensic accountant zelfs onderzoek kan doen naar mogelijke fraude, ‘als een soort detective’. Om dat échte verhaal over haar professie te kunnen vertellen is Soufia al ruim 15 jaar ambassadeur van de NBA.

Aan de slag met Nicolas
In totaal meldden 2500 scholieren en studenten zich aan voor deze NBA Impact Challenge, waarvan 117 eerste- en tweedejaars van Inholland Rotterdam, 50 uit Diemen en 50 uit Alkmaar. Voor de Rotterdamse studenten begon het avontuur op 9 november. In een (online) gastcollege vertelde Soufia eerst iets over de inhoud en carrièrekansen van accountants. Vervolgens bogen de studenten zich aan de hand van het filmpje over de financieel-ethische vraagstukken en dilemma’s die Nicolas op zijn weg naar wereldroem tegenkomt. In teams beantwoordden ze daarna in virtuele breakoutrooms de vragen en opdrachten uit de casus als ‘wat doe je als je een geschenk krijgt van een klant?’ en ‘welke financieringsvorm zou je Nicolas aanraden?’

Soufia kwam af en toe op visite in de verschillende breakoutrooms om vragen te beantwoorden, feedback te geven en het team verder op weg te helpen. Nadat de studenten zo’n 50 minuten aan de casus hadden gewerkt, werd de sessie plenair afgesloten. Aangezien de teams dan vaak nog niet helemaal klaar waren, plakten de meeste er later nog een paar uurtjes aan vast om hun casus helemaal af te maken. En – natuurlijk – in te sturen naar de NBA in de hoop een prijs in de wacht te slepen: naast cadeaubonnen, een wisselbokaal en een medaille ook een dj-cursus en een snuffelstage.

Trots op studenten
Of haar studenten nou wel of niet naar de finale gaan, Soufia is supertrots op ze. ‘Ik heb hele leuke, originele antwoorden voorbij zien komen. En dat zeg ik niet omdat in hun docent ben, dat vind ik echt! Ik stond er alleen versteld van dat ze zo weinig benul hebben van hoe een werkdag van een accountant eruit ziet en waar ze in het werkveld terecht komen. Door hun deelname aan de challenge weten ze dat nu wel. Daar doe ik het voor. Ik had die informatie zo’n twintig jaar geleden zelf ook graag willen hebben. Ik koos voor deze studie omdat ik goed in cijfertjes was. Terwijl het natuurlijk veel meer is dan dat. Ik heb er geen moment spijt van gehad, maar ik had het wel fijn gevonden als ik toen de informatie had gehad die ik studenten nu meegeef. Doordat ze nu het hele palet aan mogelijkheden voorgeschoteld krijgen, kunnen ze veel betere keuzes maken. Daarom ben ik enorm blij dat we met deze campagne zo’n grote groep bereikt hebben.’ Net zo blij als Nicolas Baker, die met de hulp van de accountants in spe zijn ‘buitenlandverhaal naar een next level’ kon tillen.