Rotterdam/Den Haag,
22
april
2022
|
09:05
Europe/Amsterdam

Studenten doen hands-on ervaring op met het werkveld tijdens themaweek Social Work

Om kennis te maken met het ‘echte’ werk van een sociaal werker verlieten vorige week zo’n 500 Social Work-studenten uit Den Haag en Rotterdam de collegeruimtes. Deze sociaal werkers van de toekomst zullen straks mensen ondersteunen die hun weg in de maatschappij minder goed kunnen vinden. Hoe je dat doet, en welke kant van het werk het beste bij je past, leer je niet alleen uit boeken, maar vooral ook in de praktijk! 

“Omdat het onderwijs in de eerste twee jaar nogal theoretisch is, organiseren wij een themaweek waarin studenten kennismaken met allerlei facetten van het werk”, zegt projectleider Wendy Snijders (zie foto). “Dat gebeurt in verschillende vormen zoals praktijkbezoeken, workshops, meet & greets met ervaringsdeskundigen, documentaires, theater en gastcolleges.” De opzet van de week is voor beide locaties hetzelfde, alleen het thema verschilt: armoede in Den Haag en inclusie in Rotterdam.

Wendy Snijders, projectleider

Omdat het onderwijs in de eerste twee jaar nogal theoretisch is, organiseren wij een themaweek waarin studenten kennismaken met allerlei facetten van het werk

Wendy Snijders, projectleider

Den Haag 
In Den Haag stond de themaweek in het teken van armoede: wij zijn pas rijk als niemand arm is.  “Het belang van deze week is dat studenten zich meer verdiepen in een speciaal thema dat relevant is voor het sociaal werk en dat studenten contact krijgen met professionals uit het werkveld en workshops kunnen kiezen die ze zelf interessant vinden. Zo krijgen de studenten wat meer hands-on ervaring”, aldus Thom Rondeel, coördinator van het eerste jaar en docent Sociale Wetenschappen in Den Haag.

DSC_0518 (1)

De aftrap van de themaweek was een stagemarkt waar (ervarings)deskundigen studenten konden ontmoeten die volgend studiejaar stage gaan lopen. Gastspreker Tim ’S Jongers opende het inhoudelijke programma. Voor Tim is Inholland bekend terrein: hij werkte vroeger als docent Social Work en onderzoeker bij het lectoraat Dynamiek van de Stad. Zelf opgegroeid in armoede adviseert hij nu de overheid over de kloof tussen arm en rijk. Docent Saufia Koper was erg onder de indruk van het verhaal van haar ex-collega. “Hij weet uit eigen ervaring hoe je deze doelgroep wel – en zeker niet – moet bejegenen”. 

DSC_0323 (1)

Daarna waaierden de studenten uit, bijvoorbeeld naar de in Den Haag bekende Soepbus. Onder het genot van een warme kop soep luisterden de studenten naar de ervaringsverhalen van dak- en thuislozen. Anderen werkten zich in het zweet bij een weerbaarheidstraining, gingen op werkbezoek of volgden een workshop. Zoals tweedejaarsstudent Valentina van de Laar die de workshop Financieel Slimmer Studeren volgde. Haar recensie in één woord? “Top! Ik heb zoveel geleerd over hoe armoede ontstaat en hoe je het kan voorkomen!” Vooral dat het je ook ineens kan overkomen, was een eyeopener voor haar. 

Rdam1 (1)

Rotterdam 
Keynotespreker Mustafa Makhlouf trapte de week af in Rotterdam met een mooie lezing over hoe je je als sociaal werker openstelt voor iedereen. Mustafa is personal trainer en coach voor mensen met een beperking. Hij zorgt ervoor dat deze mensen kunnen sporten en onderdeel kunnen uitmaken van de maatschappij. Na deze plenaire start barsten de activiteiten los en gingen de studenten in groepjes uiteen. In Rotterdam konden ze kijken en luisteren naar de Zuid-Afrikaanse sociaal werker Arun Naicker. Via livestream vertelde zij haar Rotterdamse collega’s in spe over haar werk vanuit de Ubuntu-filosofie. Deze leer draait om verbondenheid met elkaar, met onze voorouders en met onze omgeving. Om inclusie dus. 

Rdam2

De eerste- en tweedejaars konden ook in gesprek gaan met locatiedirecteur Nahied Rezwani. Zij sprak over haar ervaringen in haar geboorteland Iran. Of meelopen in een restaurant dat wordt gerund door mensen met een beperking in Capelle aan den IJssel. Of ze deden bijvoorbeeld mee aan een Meet & Greet met opbouwwerkers, vertegenwoordigers van organisaties als Pride en de Raad voor Inclusie en Diversiteit. Tweedejaarsstudent Antonia van Eijk koos voor een Virtual Reality-experience waarin ze gepest werd. “Dat werd zo wel heel inzichtelijk voor mij!” 

Rdam3

“Ik ben heel enthousiast over de themaweek”, zegt Karin Oppelland, projectleider, netwerker, adviseur en trainer bij IDEM. “Buiten gebeuren dingen die je op school niet tegenkomt. Daardoor kun je anders tegen zaken gaan aankijken. Ik heb studenten verteld over ons werk voor Inclusie, tegen Discriminatie en voor Emancipatie. En ik deed een oefening met ze waardoor ze aan den lijve konden ondervinden wat inclusie en buitensluiting inhoudt. Ik vind het onze verantwoordelijkheid om onze kennis en ervaring door te geven aan jonge mensen. ’t Belangrijkst vind ik ze te laten zien dat een maatschappelijk probleem nooit op zichzelf staat. Die holistische blik; die wil ik ze graag meegeven.” 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.