25
maart
2022
|
08:20
Europe/Amsterdam

Studenten vergroten hun wereld met internationale samenwerking

Erasmus+ Blended Intensive Programme succesvol verlopen

BlendedInternationalProgram_1

In het prachtige Valencia werkten studenten Business Studies uit verschillende landen – in dit geval Spanje, Duitsland, België en Nederland – een week lang met elkaar samen. Dit was in het kader van het Erasmus+ Blended Intensive Programme (van 7 t/m 11 maart). De opdracht: het stimuleren van de verkoop van Mala Vida, een wijnsoort van de Spaanse wijnproducent Bodegas Arráez, in de deelnemende landen. 

In deze week leerden de studenten in te spelen op de interculturele verschillen bij de aanpak van communicatiecampagnes en ontwikkelden zij hun internationale competenties. Met tien studenten aan de opleiding Business Studies, afkomstig van Hogeschool Inholland Alkmaar, Haarlem én Rotterdam werd de reis naar Spanje ondernomen. Voorafgaand aan de week hadden de Nederlandse en internationale studenten elkaar al een beetje leren kennen tijdens het online programma. Het was daarom fijn om elkaar in het echt te zien. 

BlendedInternationalProgram_2

Masterclasses, samenwerken én vermaak 
De studenten volgden in de ochtend masterclasses over communicatiestrategie, media, creatief denken en pitchen. In de middag werkten ze samen in de internationale groepen. En volgens goed Spaans gebruik was het einde van de middag (en avond) gereserveerd voor vermaak in het prachtige Valencia.

Goed eindresultaat, tevreden opdrachtgever 
De studenten presenteerden op de laatste dag hun eindproduct: een internationale communicatiecampagne, gericht op de doelgroep 25- tot 35-jarigen. Dat het een bijzonder leerzame én plezierige week was, bleek uit dit mooie eindresultaat en de goede presentaties waarmee de opdrachtgever bijzonder verguld was. Ook de studenten hebben deze week als een hoogtepunt ervaren, gezien de positieve reacties na thuiskomst. Een van de studenten vatte het prachtig samen:

Your biggest boundary is your own comfort zone.

BlendedInternationalProgram_3

Positieve reacties van studenten 
Ook andere studenten deelden graag hun inzichten over deze internationale samenwerking. 

Jeremy: “Ik vond het fijn dat we zo goed met elkaar hebben samengewerkt met studenten uit verschillende landen en culturen. Ik raad het dan ook andere studenten aan: ik heb een geweldige tijd gehad en er veel van geleerd!” 

Isabella: “Voor dit project leerde je out of the box te denken, wat niet altijd gemakkelijk was, maar wel een uitdaging!” 

Kim: “De wijze van creatief denken en met goede ideeën komen, maakte op mij de grootste indruk. Het project was heel interessant, omdat je een indruk kreeg hoe het echt gaat in de praktijk. Ook krijg je een goed beeld wat het betekent om in het buitenland te studeren. Ik had hier nog wekenlang kunnen blijven!” 

Jesse: “Het project leerde mij meer over marketing en creativiteit, maar wat ik het leukste vond was hoe je in korte tijd een relatie kreeg met studenten die je daarvoor nog nooit had ontmoet. Ook is mijn Engels in korte tijd verbeterd. Ik heb een geweldige ervaring gehad in het prachtige Valencia. Dit project is een absolute aanrader!” 

Niels: “Van zowel de leraren als mijn medestudenten uit de verschillende landen heb ik veel geleerd, ik heb een aantal fantastische mensen ontmoet.” 

Bart: "Het belangrijkste van dit project was elkaars culturele achtergrond beter te leren kennen en met elkaar samen te werken. En dat is uitstekend gelukt en niet alleen in onze groep, maar in alle zes groepen in het project. Dit is wat het project zo interessant maakt: samenwerken met mensen uit andere culturen, het delen van andere ideeën, met als resultaat het beste idee kiezen voor deze campagne.” 

Mike: “Deze week heb ik geleerd datgene wat op school werd behandeld, in de praktijk te brengen. En heb ik vooral veel nieuwe vrienden gemaakt.” 

Sita: “Ik vond het heel interessant om met mensen samen te werken van verschillende nationaliteiten, voor een echt bedrijf; met als resultaat dat de onderneming er ook daadwerkelijk iets aan heeft. Tip: bestel een ticket en doe volgende keer mee!” 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.